پرش به محتوا
خانه » چه زمانی درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی بدهم؟

چه زمانی درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی بدهم؟

 استاد سلام وقت بخیر! پدر من ۱ اسفند ۱۴۰۳ وارد سن ۶۱ سال میشه با سابقه ۲۲ سال بیمه پردازی اختیاری. برای درخواست بازنشستگی یکی از دوستان پیشنهاد داده که اسفند ماه حق بیمه واریز نکنیم و ۲۷ اسفند مراجعه کنیم سازمان و درخواست بازنشستگی بدهم تا حکم بازنشستگی از سال بعد بخوره و اول اسفند اقدام نکنیم.  آیا تفاوتی دارد در مبلغ بازنشستگی پدرم اگه آخر ماه در خواست بدیم؟ با توجه به اینکه حداقل ۳۰ روز بهش تعلق میگیره آیا اول اسفند یا آخر اسفند درخواست بازنشستگی بدهم فرقی داره ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید؟ 

ترک کارتان نهایتا باید ۲۵ اسفند باشد. تا یک ماه قبلش هم زیاد فرقی ندارد. بنابراین چون بیمه اختیاری دارید بیمه اسفند را نریزید. بیمه اسفند را بریزید حکم بازنشستگی تان سال بعد می خورد و در نتیجه افزایش سال جدید به ایشان تعلق نمی گیرد.

 

مشاوره حقوقی و وکالت در پرونده‌های تأمین اجتماعی و قانون کار

📞 ۰۹۳۳۳۶۴۴۱۲۲

امکان مشاوره و وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری

برچسب‌ها:

10 دیدگاه دربارهٔ «چه زمانی درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی بدهم؟»

  1. سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم ،من اسفند ماه ۲۰ سال سابقه م کامل شد با ۴۷ سال سن و هنوز مشغول به کار هستم چه زمانی درخواست بازنشستگی بدم که با حقوق سال ۱۴۰۵ برام ثبت بشه
    واینکه الان مشغول به کار هستم و بیمه برام رد میشه درخواست بدم یا آنکه باید ترک کار کنم بعد درخواست بدم
    ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. اگر خانم هستید و در مشاغل مشمول قانون کار می خواهید بازنشسته شوید باید همان اسفند بازنشست می شدید تا افزایش سال ۱۴۰۵ نصیب تان شود. الان تا اسفند ماه سال جدید اگر بازنشست شوید دیگر افزایش سال جدید نمی خورد و صرفا میانگین ۲ سال آخر محاسبه می شود. البته چون ۲۰ سال سابقه دارید احتمالا میانگین حقوق بازنشستگی تان کمتر از حداقل حقوق می شود و بنابراین زیاد فرق نمی کند در کدام ماه بازنشسته شوید. اگر حداقل حق بیمه را پرداخت می کنید هر ماهی شد می توانید بازنشسته شوید.

      1. سلام وقت بخیر – اگر با ۴۹ سال سن و ۳۰ سال سابقه قصد بازنشستگی داشته باشیم چطور؟ باز فرقی نمیکند کدام ماه باشد؟
        با توجه به شرایط فعلی کشور امکان تعدیل نیرو در محل کارم هست و نمیخواهم جزو لیست باشم .
        میخواستم با ۳۵ سال سابقه بازنشست شوم تا رقم حقوقم کمی بیشتر شود. متاسفانه الان رقمش کم است.
        لازم بذکر است که لیست بیمه اسفند بنده رد شده است. ممنون میشم راهنمایی فرمایید/ فروردین ۱۴۰۵/ تشکر

        1. بهترین ماه اسفند است. چون هم میانگین ۲۴ ماه آخر بیشترین مقدار ممکن می شود و هم افزایش سال جدید به حقوق بازنشستگی تعلق می گیرد. یعنی پایان کارتان نهایتا باید ۲۸ اسفند باشد. فرقی نمی کند چند سال سابقه داشته باشید. ۳۰ سال تا ۳۵ سال سابقه بهترین ماه برای بازنشستگی ماه اسفند می باشد.

  2. سلام و درود بر شما استاد گرامی
    بنده ۷ اردیبشهت ۳۰ سالم پرشده هنوز درخواست ندادم هر جوری حساب میکنم افزایش حقوقی ک اعلام کردن بمن تعلق نمیگیره یا خیلی کم اضافه میشه لطفا منو راهنمایی میکنید ممنون میشم استاد

    1. ببنید . اگر می خواهید افزایش حقوق سال جدید به شما تعلق بگیرد باید در بهمن ماه یا اسفند ماه بازنشسته شوید که بهترین ماه های ممکن است. الان به نظر من دیگر بازنشسته نشوید و بهتر است در ۶ ماهه دوم یا اسفند ماه بازنشسته شوید.البته اگر حداقل بیمه برایتان پرداخت می شده است دیگر اینکه چه ماهی بازنشست می شوید تفاوتی ندارد. اما اگر بیشتر از حداقل برایتان پرداخت می شده است بهتر است اسفند ماه بازنشسته شوید.

  3. درود و مهر
    وقت خوش
    قربان یه سوال داریم که خیلی میتونه به آینده مالی خانوادمون کمک کنه و ممنونتون میشیم راهنماییمون بفرمایید.
    پدر بنده ۶۲سال رو رد کرده و حوالی ۲۰سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داره و پایه حقوقش رو طی سه سال گذشته دادیم کارفرما مرتبا افزایش داده جوری که فروردین ۱۴۰۵ پایه بیمه‌ایش حوالی ۵۵ تومنه و میخایم تا اخر امسال کار کنه که هم میانگین دو سال اخرش بره بالاتر و هم اینور سال بازنشست شه ک افزایش حقوق سال ۱۴۰۶ هم بش تعلق بگیره؛ دقیقا ما چه ماهی باید بریم تامین اجتماعی و استارت بزنیم انجام کارا بازنشستگیش رو ؟ اگه ما اسفند اقدام کنیم، کاراش طول نمیکشه ک یوقت بره برا سال بعد و سرمون برا افزایش حقوق بی‌کلاه بمونه ؟ در کل روال اداریش چطوره و چقد طول میکشه که جواب نهایی رو اینور سال بگیریم و خیالمون بابت افزایش حقوق سال بعد که بهمون تعلق بگیره راحت باشه ؟ پیشاپیش سپاس

    1. بهمن ماه اقدام کنید ولی به احتمال زیاد لیست بیمه تان اصلاحی می خورد. شما نمی توانید در طی سه سال پایه حق بیمه را مرتبا افزایش دهید . بیمه ۱۰ سال اخیرتان را بررسی می کند و متوجه این افزایش پی در پی می شود و احتمالا دچار اصلاح می شوید. دیگر هم تا آخر سال هم زیاد نکنید. کارفرما هم دچار دردسر می شود.

      1. درود مجدد
        سپاس از رهنموداتون قربان
        فقط جسارتا پیرو اینکه فرمودین از بهمن‌ماه اقدام کنیم برا انجام امور بازنشستگی، بیمه بهمن رو بگیم کارفرما رد کنه یا اینکه تا دی رد کنه و برا بهمن و اسفند دیگه بیمه رد نشه.

        1. نه. هم بیمه بهمن و هم بیمه اسفند باید رد شود. گفتم از بهمن ماه پیگیر شود که شعبه تاریخ ترک کار را اعلام کند . معمولا تاریخ ترک کار ۲۸ اسفند اعلام می شود. این حالت بهترین حالت ممکن است. هم بیشترین میانگین دو ساله محاسبه می شود و هم افزایش سال بعد تعلق می گیرد. فقط ۲۹ نباشد چون افزایش سال بعد تعلق نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *