قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث
در قانون جدید بیمه شخص ثالث سال 1400 امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. به این معنا که دیگر داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو امتیاز نیست و هیچ تخفیفی به خریدار منتقل نمیشود. البته قبلاً که این قانون بود معمولاً در هنگام فروش بیمه شخص ثالث یکی از آپشن های فروش بود و مبلغی بر روی مبلغ فروش ماشین اضافه می شد.
این قانون در راستای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث ایجاد شده است. در قانون جدید فروشنده خودرو میتواند تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی دیگر خود انتقال دهد یا آن را تا زمان خرید خودرو برای خود حفظ کند. البته به طور متوسط تا یکسال میتوانید این تخفیف را حفظ کنید. معمولاً در این قوانین وافع شرکتهای بیمه بیشتر در نظر گرفته میشود و به نظر من قرار دادن یک سال زمان برای اینکه این تحقیق حفظ شود کار اشتباهی است و باید حداقل تا ۵ سال افزایش یابد.
علاوه بر این فرد میتواند تخفیف خود را به خانواده درجه یک خود یعنی والدین، همسر و فرزندان منتقل کند. امکان انتقال تخفیف بین دو خودرو که به نام یک فرد هستند هم وجود دارد اما برای این انتقال باید پلاک و سند و بیمهنامهی دو خودرو، همه به نام یک فرد باشند و مبنای محاسبه تخفیف جدید، تخفیف بیشتر است. برای مثال اگر یک خودرو 50 درصد تخفیف داشته باشد و یک خودرو 20 درصد، پس از انتقال، تخفیف نهایی همان 50 درصد است و تخفیفها با هم جمع نمیشوند.
همچنین در زمان انتقال تخفیف به خودروی خود فرد یا خانواده درجه یک، کاربری دو خودرو باید یکسان باشد یعنی برای مثال امکان انتقال تخفیف خودروی سواری به خودرو با کاربری تاکسی وجود ندارد.
قانون جدید ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث
یکی از قوانین جدید بیمه شخص ثالث در سال 1400، قانون ثبت اطلاعات گواهینامه است. طبق این قانون در زمان خرید بیمه شخص ثالث، بیمهگذار باید اطلاعات گواهینامه افرادی که قصد استفاده از خودرو دارند را در بیمهنامه ثبت کند. البته شخصا در این زمینه تا پایان سال ۹۹ که چنین موردی را ندیدم و امسال هم هنوز به صورت آنلاین چنین چیزی انجام نشده است و فرد باید در هنگام ثبت بیمه نامه گواهینامه را همراه داشته باشد. البته امیدوارم روزی این دو سیستم در هم ترکیب کردند و اطلاعات گواهینامه به صورت آنلاین به سیستم بیمه شخص ثالث منتقل گردد.
این قانون برای شخصیسازی یا همان راننده محور کردن بیمه شخص ثالث است. اضافه کردن گواهینامه رانندگی به بیمه شخص ثالث باعث میشود تا تخفیف عدم خسارت برای تمامی رانندگان خودرو محاسبه شود و یا در صورت تصادف و خسارت تنها راننده مقصر مشمول قانون شود. با این وجود وارد کردن اطلاعات گواهینامه تمام افراد الزامی نیست و تنها یک گواهینامه (بهتر است برای فردی باشد که بیشترین استفاده را از خودرو دارد) برای خرید بیمه شخص ثالث کافی است.
باید توجه کنید که در صورتی که فقط گواهینامه یک نفر ثبت شده باشد و تصادف در زمان استفاده فرد دیگری رخ بدهد، هیچ تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نمیشود و خسارت به صورت کامل پرداخت میشود. این قانون جدید صرفا برای شخصیسازی تخفیفات بیمه شخص ثالث است.البته باید دقت کرد که فردی که از خودرو استفاده میکند حتماً باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشد.
راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در سال 1400
قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث چند سالی است که در دست بررسی است و امسال به طور جدی به مرحله اجرایی رسید. در این قانون، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث، درصد فرانشیز و … با توجه به سوابق رانندگی و خسارت مالک خودرو تعیین میشود.
یکی از اقدامات در زمینه راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، قانون جدید انتقال تخفیف است که در بالا توضیح دادیم. همچنین اضافه کردن گواهینامه رانندگی به بیمه شخص ثالث باعث میشود تا تخفیف عدم خسارت برای تمامی رانندگان خودرو محاسبه شود و یا در صورت تصادف و خسارت تنها رانندهی مقصر مشمول قانون شود.
در واقع طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400 شرکتهای بیمه در کنار ارگانهای نظارتی (مانند نیروی انتظامی، پلیس راهور و …) میتوانند به اطلاعات رانندگی افراد دسترسی داشته باشند و با توجه به رانندگی کمخطر یا پرخطر افراد بیمه آنها را تنظیم کنند.
قانون خودروی نامتعارف
قانون خودروی نامتعارف در سال 1395 برای جبران هزینههای سنگین خسارت خودروهای لوکس تصویب شد. در این قانون دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف تعریف میشود. خودروی متعارف در هر سال، خودرویی است که قیمت آن معادل با نصف قیمت دیه در ماه حرام یا به عبارتی برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد. در سال 1400 این مقدار برابر با 320 میلیون تومان است.
در قانون خودروی نامتعارف هزینه خسارت توسط یک فرمول تعیین میشود. برای مثال اگر شما با یک بنز تصادف کنید و 100 میلیون تومان خسارت وارد کنید، این مقدار خسارت در یک خودرو با قیمت 320 میلیون تومان محاسبه میشود (برای مثال 40 میلیون تومان) و همان مقدار به راننده بنز پرداخت میشود. راننده آسیبدیده باید باقی خسارت را از طریق بیمه بدنه خود دریافت کند و راننده مقصر مسئولیتی در قبال پرداخت مابهالتفاوت ندارد.
در سالهای قبل پس از محاسبه مقدار خسارت، حتی اگر سقف تعهدات مالی راننده مقصر بیشتر از مقدار خسارت بود بیمه تنها همان مقدار را پرداخت میکرد اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث 1400 مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت میشود و باقی هزینهها باید توسط بیمه بدنه راننده زیاندیده پرداخت شود.
یکی از بزرگترین مشکلات این قانون که متأسفانه اجرای آن را دچار اشتباهات زیادی کرده است این است که بیمه شخص ثالث افت قیمت را پرداخت نمیکند و متاسفانه بیشترین هزینهای که برای بیمه شده به وجود میآید پرداخت افت قیمت است که قانون خودروهای لوکس در مورد آن صدق نمی کند و با رای دادگاه باید مبلغی بسیار بیشتر از خسارت پرداخت کردند بنابراین همچنان تصادف با خودرو های لوکس یک کابوس برای اکثر رانندگان می باشد که هزینه اش را هیچ بیمه یا شخص دیگری تقبل نمی کند و در نتیجه عمل قانون خودروهای نامتعارف به حاشیه رانده شده است. به عنوان مثال ممکن است هزینه خسارت یک خودروی نامتعارف ۲۰ میلیون شود ولی افت قیمت آن ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان شود و این افت قیمت متاسفانه باید توسط مقصر حادثه پرداخت گردد.
برابری دیه بانوان و آقایان
یکی از قوانین مهم بیمه شخص ثالث، پرداخت دیه و خسارت جانی بدون توجه به جنسیت و دین فرد آسیبدیده است. در این قانون، با وجود تفاوت بین مبلغ دیه بانوان و آقایان، همه اشخاص ثالث که در یک تصادف آسیب میبینند یا فوت میکنند دیه برابر دریافت میکنند. البته با کمال تاسف این قانون قبل از انقلاب وجود داشت متاسفانه سالها بعد از انقلاب نادیده گرفته شده بود که بعد از طی شدن این زمان در مورد حوادث ناشی از کار و حوادث رانندگی میزان دیه آقایان و بانوان یکسان شد.
پرداخت خسارت بدون کروکی
در حوادثی که مبلغ خسارت از حداقل پوشش مالی (برابر با 16 میلیون تومان در سال 1400) کمتر است، برای دریافت خسارت نیازی به کروکی نیست و فقط لازم است هر دو طرف بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشند. البته این موضوع توسط شرکتهای بیمه بر رعایت نمی شود و بعضی شرکتهای بیمه کروکی نیز نیاز دارند.
قانون فرانشیز بیمه شخص ثالث برای رانندگان متخلف
رانندگانی که به دلیل تخلف حادثهساز باعث ایجاد خسارت مالی یا جانی شوند، باید بخشی از خسارت را خودشان پرداخت کنند. این قانون برای جلوگیری از تخلفات حادثهساز و رعایت هرچه بیشتر قانون و مقررات است. مبلغ فرانشیز معمولا مبلغ زیادی نمیشود اگر حادثه دفعه اول اتفاق افتاده باشد
جریمه دیرکرد پرداخت خسارت برای شرکتهای بیمه
از زمانی که پرونده تصادف تشکیل و خسارت ارزیابی و تایید میشود، شرکتهای بیمه با توجه به نوع و میزان خسارت باید در بازهی زمانی مشخصی خسارت را پرداخت کنند در غیر اینصورت به دلیل عدم پرداخت به موقع خسارت مشمول جریمه میشوند. بدون داشتن یک وکیل متخصص بعید است به توان دیرکرد پرداخت خسارت یا همان خسارت نیم در هزار را از شرکت بیمه دریافت کرد.