بازنشستگی با استفاده از ماده 10 قانون نوسازی صنایع

 1 - ماده 10 قانون نوسازی صنایع چه می گوید ؟ براساس این ماده کارگرانیکه در واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ مشغول بکار هستند در صورتیکه 25 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند می توانند از مزایای بازنشستگی زودهنگام استفاده کنند . مزیت این گروه از بازنشستگان این است که با حقوقی معادل 30 روز بیمه پردازی یعنی حقوق کامل بازنشسته می شوند . اما این قانون سالهاست که اجرایی نشده است با این که هیچ گاه هم رد نشده است . چرایی عدم اجرای این قانون در گذشته و امکان اجرای آن در آینده موضوع این مقاله می باشد . با ما همراه باشید !


2- نحوه محاسبه این 5 سال به عنوان سنوات برای کارگران به این شرح بود که 50 درصد حق بیمه این پنج سال توسط کارفرما و 50 درصد حق بیمه و مستمری پرداختی تا رسیدن به سن بازنشستگی 30 ساله بر عهده دولت نهاده شده بود . متاسفانه دولت سالها در پرداخت این مبلغ مشکل داشت و عملا این مبالغ را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نکرد و نهایتا هم طبق مصوبه ای که در مجلس در این زمینه به پیشنهاد دولت به تصویب رسید عملا پرداخت 50 درصد هزینه فوق را برعهده نگرفت و تمامی 100 درصد هزینه های مترتب بر این قضیه بر عهده کارفرمایان نهاده شد . بنابراین طبق این قانون در صورتیکه کارفرمایان سهم دولت و سهم خود و هزینه های مربوط به 5 سال پرداخت مستمری زودتر را بپذیرند و به ازاء هر یک نفر کارگری که به این طریق بازنشست می کنند یک نیروی جوان را به خدمت بگیرند می توانند از مزایای این قانون بهره مند شوند .


3- تمامی واحدهای صنعتی که دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و معادن یا سایر مراجع می باشند مشمول این قانون قرار می گیرند . همچنین کلیه تاسیسات گردشگری که پروانه بهره برداری خود را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرده اند نیز مشمول این طرح می باشند . تعداد ماه های سنوات باقیمانده که باید کسور آن توسط کارفرما پرداخت گردد برای هر فرد معرفی شده متفاوت می باشد و مقدار آن به این صورت محاسبه می شود که در ابتدا سنی که وی با تمامی مزایا بازنشست می شود را محاسبه کرده و از تعداد ماه های بیمه پردازی کم می کنند تا ماههای مورد محاسبه بدست آید . سپس متوسط حقوق در 12 ماه آخر اشتغال حساب شده و در درصد حق بیمه (30 درصد اگر خارج از شمول قانون کار باشد و 33 درصد اگر مشمول قانون کار باشد) ضرب می گردد و سپس در تعداد ماهها ضرب می گردد تا میزان حق بیمه پرداختی بابت این سال ها محاسبه شود . ضمنا چون بیمه شده 5 سال زودتر بازنشسته شده است ، مبلغ دیگری که معادل مستمری متعلقه تا زمان بازنشستگی می باشد نیز بابت زودتر بازنشسته شدن و زودتر مستمری گرفتن به مبلغ فوق اضافه می گردد .


4- دقت شود که بازنشستگی زودهنگام به بیمه شدگانی تعلق می گیرد که 25 سال بیمه پردازی شان را مطابق با گواهی شعبه محل پرداخت آخرین حق بیمه کامل کرده باشند . بنابراین صرفا صحبت خود بیمه شدگان ملاک نیست و باید این موضوع ابتدا از شعبه بیمه استعلام گردد . همچنین شعبه موظف است شرایط کارگاه مذکور و تائیدیه اعتبار پروانه بهره برداری را مورد بررسی قرار دهد به گونه ایکه اگر پروانه بهره برداری کارگاه مذکور باطل شده بود موضوع از اساس باطل است .


5- در همان زمانی که یک کارگر با استفاده از قانون فوق بازنشسته می شود ، یک کارگر دیگر باید در همان زمان به استخدام در آید . استخدام کارگر نامبرده باید در فاصله زمانی درخواست بازنشستگی توسط کارفرما برای کارگر استفاده کننده از تسهیلات بازنشستگی زودهنگام  تا زمان ترک کار وی باشد . بعد از حصول اطمینان از استخدام نیروی جدید و واریز مبلغ اعلام شده به حساب سازمان از طرف کارفرما وضعیت لیست حق بیمه درخواست کننده بررسی می شود و در صورتیکه تغییرات نامعقول نداشته باشد فرآیند بازنشستگی بیمه شده آغاز می گردد .


6- شاید این سوال پیش بیاید که چرا کارفرما باید این همه هزینه کند و کارگری را بازنشسته زودهنگام کند که ممکن است بسیار با تجربه باشد و به جای آن یک کارگر جوان استخدام کند . شاید در گذشته که اکثریت بار مالی بر عهده دولت بود می شد با توجیه جوان سازی نیروی کاری و عدم استفاده از نیروهای کاری که دیگر بازده چندانی ندارند این موضوع را توجیه کرد اما اکنون با شرایط مالی جدید شاید تنها دلیل مهم می تواند این باشد که کارفرمایان  یکی از خویشاوندان خود و یا فرزندانشان را استخدام کند وگرنه خود من هر چه فکر می کنم در این زمینه به نتیجه خاصی نمی رسم .

جدیدتر قدیمی تر