شرایط دریافت بیمه بیکاری در سال 1402

 1-در مورد دریافت مقرری بیمه بیکاری ، ریزه کاری های زیادی وجود دارد . این ریزه کاری ها خیلی مهم هستند و ممکن است عدم رعایت آنها باعث شود شما نتوانید از آن استفاده کنید . سوالات مهمی که در این زمینه وجود دارد در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم . با ما همراه باشید .


2- من دانشجو هستم و در دوران دانشجویی به مدت 4 سال در شرکتی به صورت قراردادی کار کردم . حالا که درسم تمام شده است باید بروم خدمت سربازی . آیا می توان با ارائه نامه قطع همکاری و عدم نیاز از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟ نه نمی توانید . برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری باید کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه داشته باشید . البته اگر متاهل باشید و در حال استفاده از مقرری بیمه بیکاری باشید با رفتن به خدمت مقدس سربازی مقرری تان قطع نمی گردد .


3- اینجانب توسط کارفرما از کار اخراج شده ام . پس از شکایت در هیات تشخیص اداره کار به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شدم . من از ابتدای مهر ماه بیکار شده ام ولی ایشان تا آخر آبان هم برای من حق بیمه ریخته است که البته نمی دانم چرا چنین کاری کرده است ! حالا مقرری بیمه بیکاری از چه تاریخی به من تعلق می گیرد ؟ مقرری بیمه بیکاری از تاریخی که توسط هیات تشخیص اداره کار مشخص شده است برایتان در نظر گرفته می شود .


4- آیا برای اینکه بتوانم از بیمه بیکاری استفاده کنم باید از کار اخراج شوم یا در پایان قراردادم اگر دیگر تمدید نشود می توان از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟ اگر در پایان دوره کاری ، قراردادتان تمدید نشود با یک نسخه از قرارداد و نامه عدم نیاز می توانید مستقیما به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و پیگیر دریافت مقرری بیمه بیکاری شوید و اگر در اثنای قراردادتان به هر دلیلی بیکار شوید می توانید علیه کارفرما به هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار شکایت کنید و با رای مثبت این اداره برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید .


5- به مدت 10 سال در شرکت پدرم مشغول به کار بوده ام و با توجه به اینکه با هم در بعضی زمینه های اختلاف نظر داریم آیا می توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم . شوهرم نیز بیمه اجباری تامین اجتماعی دارد ؟ برای گرفتن مقرری بیمه بیکاری اولا نباید محل کارتان کارگاه خانوادگی باشد . اگر در شرکت پدرتان فقط شما و پدرتان مشغول به کار هستید شرکت خانوادگی محاسبه می شود و مقرری بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیرد . همچنین باید به صورت غیر ارادی بیکار شده باشید و پدرتان به شما نامه عدم نیاز داده باشد . اگر این دو شرط برقرار باشد فکر نکنم مشکلی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری داشته باشید و با توجه به سابقه بیمه تان که حدود 120 ماه است 12 ماه مقرری به شما تعلق می گیرد . البته اگر 121 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید 18 ماه مقرری به شما تعلق می گیرد .


6- اگر کارگر در اثنای قرارداد اخراج شود و این اخراج توام با سازش با کارفرما و دریافت حقوق و مزایای کاری و تسویه حساب باشد آیا می تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید ؟ نه نمی تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید . اگر در اثنای قرارداد ، کارگر بیکار شود صرفا با رای اداره کار می توان از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمود . در صورت سازش دو طرف کارگر از شمول بیمه بیکاری خارج می شود .


7- آیا کارگران فصلی می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند ؟ کارگران فصلی تنها زمانی می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند که در اثنای فصل کاری از کار بیکار شوند .


8- آیا کارگرانی که در قراردادهای کار با مدت معین مشغول به کارند مانند کار بر روی پروژه ای مثل فاضلاب محله یا گودبرداری از یک خیابان و طبق قراردادشان بعد از اتمام قرارداد بیکار می شوند آیا می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند ؟ نه متاسفانه نمی توانند . قراردادهای کار با مدت معین مشمول مقرری بیمه بیکاری نمی باشد .


9- آیا کسانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند در پایان سال می توانند از عیدی و یا پاداش نیز بهره مند شوند ؟ نه متاسفانه . کسانی که مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شده اند هیچ چیزی از سازمان تامین اجتماعی به غیر از مقرری بیمه بیکاری نمی گیرند .


10- آیا داشتن پروانه کسب و یا موافقت اصولی مانع دریافت مقرری بیمه بیکاری می شود ؟ اگر پروانه کسب یا موافقت اصولی داشته باشد و بیکاری وی ثابت گردد می تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نماید . اما اگر در حین دریافت مقرری بیمه بیکاری پروانه کسب دریافت کند مقرری بیمه بیکاری وی معمولا قطع می شود .

جدیدتر قدیمی تر