دیه سوختگی درجه 2 و درجه 3

 1- طول درمان چطور حساب می شود ؟ چه مقدار دیه دارد ؟  من خودم سرپرست خانه بودم ،  ۸ ماه طول درمان داشتم ! ام اس هم دارم . نتوانستم کار کنم ، چه کسی این هزینه را جبران می کند ؟ متاسفانه دیه برای طول درمان وجود ندارد . قبلا وجود داشت و اکنون حذف شده است . می توانید طبق موارد 1 و2 قانون مسئولیت مدنی به دادگاه شکایت کنید . البته بعضی دادگاه ها این موضوع را قبول می کنند بعضی نمی کنند و همان دیه را کافی می دانند . اگر بیمه تامین اجتماعی باشید می توانید از کمک هزینه ایام بیماری تامین اجتماعی استفاده کنید .


2- یک راهنمایی می خواستم ! مشکل من در رابطه با عدم پرداخت حقوق هست و می خواهم به اداره کار شکایت کنم . بنده از تاریخ 10 خرداد لغایت 5 مهر در یک کارگاه مشغول به کار بودم . به میزان 9 الی 12 ساعت در روز و حقوق ماهیانه یک میلیون و 100 هزار تومان و در این مدت زمان کار ، بنده تنها دریافتی که داشتم مبلغ 300 هزار تومان هست . یعنی حتی یک ماه حقوق کامل نداده اند و اول کار قول انعقاد قرارداد بهم دادن ولی قرارداد نبستند و در نهایت بنده تسویه حساب کردم و از اونجا بیرون آمدم .  الان کارفرما بهم گفته که مطالباتت رو پرداخت نمی کنم چون اونها نمی خواستند من از کار بیام بیرون ولی من نمی توانستم با این شرایط ادامه بدهم و محل کارم در حومه شهر بود  و حقیقتا برایم سخت بود ادامه کار . الان می خواستم به اداره کار شکایت کنم ولی بهم گفتن تو حتی اگه شکایت کنی و ما مجبور باشیم پرداخت کنیم می گوییم که فعلا امور مالی شرکت خرابه و مهلت پرداخت ۳ ماهه می گیریم و بعد از ۳ ماه باز می گوییم اوضاع مالیمون هنوز خرابه و مهلت ۴ ماهه برای پرداخت می گیریم و همینجور ادامه می دهیم و اذیتت می کنیم تا یک سال بیشتر طول بکشه تا حقوقت رو پرداخت کنیم  . الان سوال من اینه که ایا این موضوع صحت دارد و آنها میتوانند بگویند که اوضاع مالیشون خوب نیست و موضوع رو کش بدهند که یکسال بیشتر طول بکشه تا به حق و حقوقم برسم؟ . نه اصلا اینگونه نیست و بعد از رای قطعی در هیات تشخیص شما می توانید از طریق اجرائیات دادگستری حتی حکم توقیف اموال را هم بگیرید . بابت حقوق ، سنوات ، عیدی  ، بیمه ، حق اولاد ، حق بن ، حق مرخصی و .. شکایت کنید . اگر به رای هیات تشخیص هم اعتراض کنند نهایتا در هیات حل اختلاف رای به نفع تان صادرخواهد شد . کافیست مدارکی دال بر کارکردتان ارائه دهید . مدارکی مانند گواهی حضور و غیاب و هر نوع مدرکی که در محل کار امضا کرده و یا به کار برده اید . نهایتا می توانید با تقبل هزینه درخواست بررسی کارشناس اداره کار را بدهید .


3- یکی از اقوام ما که سرنشین وسیله نقلیه بوده است در اثر تصادف دچار خسارت بدنی شده است . راننده ماشین در دم فوت می کند . اکنون بیمه به استناد نامه پزشکی می گوید که راننده الکل مصرف کرده و بیمه به سرنشینان تعلق نمی گیرد واز دادن خسارت امتناع می کنند سپاسگزار میشویم راهنمایی فرمایید ؟ از لحاظ قانونی بیمه شخص ثالث باید دیه را پرداخت کند و از وراث متوفی با گرقتن ضمانت های لازم این مبلغ را وصول کند . اما عدم وصول مبلغ پرداختی ربطی به پرداخت دیه ندارد چون خودرو بیمه شده است نه راننده و باید حتما دیه را پرداخت نمایند ! بهتر است به بیمه مرکزی از این موضوع شکایت کنید . اگر به هر روشی بیمه از این موضوع استنکاف  کرد باید به صندوق خسارات بدنی مراجعه نمائید .


4- اگر بصورت سهوی ترک کار شخصی مثلا ۲ ماه اعلام نشود و سازمان صورتحساب بدهی صادر نموده و ابلاغ نماید آیا میتوانیم در اعتراض به این صورتحساب مدارکی دال بر نبودن ایشان در آن دو ماه آورده و سازمان را قانع کنیم که ایشان در کارگاه مشغول بکار نبوده و در کمیسیون بررسی اعتراض مبلغ بدهی را برگردانند ؟ بله قطعا می توانید این کار را انجام دهید . شما باید در زمان تعیین شده با مدارک مربوطه اعتراض خود را در شعبه بیمه ثبت کنید تا پرونده در هیات بدوی تشخیص مطالبات بررسی شود . مدارک کارفرما بودن خودتان و عدم شمول حق بیمه به ایشان را ضمیمه کنید و احتمالا شما را به جلسه هیات بدوی دعوت می کنند و می توانید از خودتان دفاع کنید .


5- من در یک شرکت در بندرعباس به صورت اقماری 20 روز کار 10 روز مرخصی مشغول کار بودم و در آبان ماه تعدیل شدیم. الان از اون شرکت شکایت کردم. چند سوال داشتم . 1- آیا حق ایاب و ذهاب از تهران به بندرعباس را می توانم ادعا کنم ؟ شرکت دو نوع قرارداد داشت. یک  سری قرارداد تهران بودند که 15 روز مرخصی 15 روز کار بودند. برای آنها بلیط هواپیما می گرفت. یک سری قرارداد با پیمانکار محلی که ما بودیم. برای ما بلیط نمی گرفتند. 2- آیا به غیر از مرخصی اقماری که ما داشتیم مرخصی استحقاقی دیگری که یک ماه در سال هست نیز شامل ما می شده است ؟ 3-اگر شرکت پیمانکاری بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل به ما حقوق نداده باشد آیا می توانم از اداره کار درخواست محاسبه مجدد حقوقم بر اساس این طرح را داشته باشم؟ و آیا به سودم هست یا به ضررم؟ 4- در طی مدت کار یک سری کارهایی در خارج از ساعات کاری برای شرکت انجام داده ام که بابت آنها هیچ اضافه کاری دریافت نکرده ام. برای این ادعایم شاهد به اداره کار معرفی کنم کفایت می کند؟ 1- اگر در قراردادتان بوده باشد بله وگرنه از نظر من نه . در اداره کار به نفع تان رای نمی دهند . 2- بله مرخصی استحقاقی تان سر جایش هست و ربطی به مرخصی اقماری ندارد . 3- اگر باید اجرا می شده است (پرسنل بالای 50 نفر داشته باشد) می توانید شکایت کنید و حقوق تان باید بر این اساس محاسبه گردد . این که حقوق تان بالا می رود یا نه بستگی به مدرک تحصیلی ، تجربه ، نوع کار و شغلی است که به شما داده می شود و البته حقوقی که اکنون می گیرید ! معمولا بیشتر می شود البته حالات عکس هم بوده است . 4- لازم است ولی کافی نیست . مدارک مکتوب مثل گواهی حضور و غیاب نیاز است وگرنه باید درخواست کارشناسی بدهید . البته هزینه اش را باید تقبل کنید .


6- آیا بیمه مسئولیت مدنی کارفرما هم دیه را پوشش می دهد و هم هزینه بیمارستان را ؟ بستگی به پوشش هائی است که خریداری شده است . معمولا هر دو را پوشش می دهد .


7- من کارم در زمینه عکسبرداری و فیلمبرداری است .  حدود سه ماه پیش در یک باغ در اثر حادثه ای هر دو پایم دچار سوختگی درجه دو و سه شدند و پزشک قانونی 4 ماه طول درمان به من دادند . دیروز که طول تمام شد نه درصد ارش برایم تعیین کرده اند ! می خواهم بدانم دیه من چگونه محاسبه می شود و مراحل کار چگونه است ؟ اگر نظریه پزشکی قانونی را ارائه می دادید بهتر می توانستم نظر دهم . برای محاسبه دیه یا ارش سوختگی مساحت ناحیه سوختگی به نسبت بدن محاسبه می شود و به ازاء هر درجه سوختگی در عددی ضرب می گردد . مثلا برای درجه 2 در عدد 1 و برای درجه 3 در عدد 1.5 ضرب می گردد . عدد حاصله در 2 میلیون و 100 هزار تومان ضرب می شود تا میزان دیه به دست آید . در مورد شما ضربدر 9 می گردد که برابر با 18 میلیون و 900 هزار تومان می شود . با نظریه پزشکی قانونی به دادگاه مراجعه کرده (قبلا باید شکایت کرده باشید) و با رای دادگاه از ایشان یا بیمه مسئولیت شان دیه را بگیرید .

جدیدتر قدیمی تر