عدم برقراری مستمری ازکارافتادگی به علت ماده 75 قانون تامین اجتماعی

 1- ماده 75 قانون تامین اجتماعی چه می گوید ؟ ماده 75 قانون تامین اجتماعی می گوید در صورتیکه فردی بر اثر بیماری یا حادثه غیر ناشی از کار ، ازکارافتاده کلی شود باید در 10 سال قبل از تاریخ ابتلاء بیماری منتهی به ازکارافتدگی 1 سال سابقه بیمه داشته باشد . همچنین در 1 سال قبل از تاریخ ابتلاء بیماری منتهی به ازکارافتادگی باید 3 ماه سابقه بیمه داشته باشد . اگر چنین شرایط بیمه ای نداشته باشد حتی اگر ازکارافتاده کلی شود ، مستمری از کارافتادگی به وی تعلق نخواهد گرفت .


2- برای بررسی ماده 75 در مورد ازکارافتادگی تاریخ شروع بیماری منتهی به ازکارافتادگی ملاک قرار می گیرد یا تاریخ شدت بیماری ؟ این موضوع یکی از موضوعاتی بوده است که بارها در مورد آن بحث شده است . در ابتدا تاریخ شروع بیماری ملاک قرار می گرفت که بسیار مشکل ساز شده بود . چون با اینکه بیمه شده بیمار محسوب می گردید ولی بیماری وی در حدی نبود که نتواند فعالیت داشته باشد . بنابراین به فعالیت خود ادامه می داد تا دیگر نتواند به هیچ وجه کار خود را ادامه دهد و آنگاه درخواست ازکارافتادگی می داد . سپس تاریخ ابتدای بیماری وی به عنوان شروع بیماری ملاک قرار می گرفت که باعث ایراد قانونی می شد که چرا همان ابتدا به وی گفته نشده است که امکان ازکارافتادگی ندارد . نهایتا تاریخ شدت بیماری ملاک قرار گرفت . شدت بیماری یعنی زمانیکه بیمه شده دیگر به هیچ وجه نمی توانست به فعالیت خود ادامه دهد و مرحله بیماری از تاریخ شروع بیماری بسیار پیشرفته تر شده بود .


3- ماده 75 قانون تامین اجتماعی در مورد کدام بیماری ملاک قرار می گیرد ؟ ماده 75 قانون تامین اجتماعی در مورد بیماری بحث می کند که باعث ازکارافتادگی شده است . اگر به هر دلیلی تاریخ ازکارافتادگی بر اثر بیماری فوق در شرایط ماده 75 قانون تامین اجتماعی نگنجد بیمه شده می تواند بیمه پردازی خود را ادامه دهد و یا تا تاریخ بازنشستگی به پرداخت حق بیمه ادامه دهد و یا اینکه درخواست ازکارافتادگی به خاطر بیماری و یا حادثه دیگری دهد .


4- آیا در صورتیکه سابقه مورد نیاز برای احراز شرایط ماده 75 قانون تامین اجتماعی تامین نگردد می توان دوباره به بیمه پردازی ادامه داد تا شرایط این ماده را به دست آورد ؟ چیزی به این منظور در قانون تامین اجتماعی تعریف نشده است . سابقه مورد نیاز برای احراز شرایط ماده 75 قاتون تامین اجتماعی مربوط به گذشته می باشد ، یعنی تاریخ قبل از ارکارافتادگی . بنابراین دیگر نمی توان در آن زمان بیمه پردازی داشت . تنها راه این است که در آن دوران در جایی کار کرده باشید و حق بیمه تان پرداخت نشده باشد و با شکایت به هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار رای بگیرید و با رای به تامین اجتماعی مراجعه کنید تا از طریق پیگیری تامین اجتماعی از کارفرما یا خودتان بتوانید سابقه مزبور را به سوابق تان اضافه کنید . البته تجربه ثابت کرده است که در مواقعی که احتساب سابقه باعث ایجاد تعهدات کوتاه مدت و به خصوص بلند مدت برای سازمان گردد ، معمولا به سادگی مورد تائید سازمان تامین اجتماعی قرار نخواهد گرفت .

جدیدتر قدیمی تر