پرداخت هزینه عینک و سمعک توسط تامین اجتماعی

 1- شاید بهتر باشد قبل از اینکه در مورد کمک  بیمه ها در زمینه اروتز و پروتز صحبت کنیم ابتدا تفاوت معنای این دو را بدانیم . اروتز به معنای ابزارهای کمکی است که باعث ترمیم و بهبود عضو آسیب دیده می شود در حالیکه پروتز ابزارهای ترمیمی است که جایگزین عضو آسیب دیده می شود . مثلا عینک یک اروتز است که باعث بهبود عملکرد چشم می گردد در حالیکه دندان مصنوعی پروتز است که جایگزین دندان های طبیعی می شود .

2- شاید اولین سوال این باشد که اروتز و پروتز به چه کسانی تعلق می گیرد ؟ اروتز و پروتز به چهار گروه تعلق می گیرد : 1- بیمه شدگان اجباری و خانواده تحت تکفل آنها 2- مستمری بگیران و خانواده تحت تکفل آنها 3- مقرری بگیران بیکاری و خانواده تحت تکفل آنها  4- بیمه شدگان اختیاری و خانواده تحت تکفل آنها . قبلا بیمه شدگان اختیاری و خانواده آنها جزء این گروه نبودند که جدیدا آنها نیز اضافه شدند . البته متاسفانه هنوز بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد جزء کسانی که بتوانند از این خدمات استفاده کنند نیستند.

3- اقلامی که قیمت تعرفه آنها کمتر از 11 هزار تومان باشد نیاز به تایید پزشک معتمد ندارد و با ارائه فاکتور به شعبه مبلغ آن پرداخت می شود. برخی وسایل حتی نیاز به نسخه پزشک نیز ندارد مانند عصا و واکر . اما در حالت کلی باید به همراه نسخه پزشک و فاکتور به شعبه مراجعه کرد و پس از تائید پزشک معالج مبلغ مربوطه را سریعا از شعبه دریافت کرد . البته استثنائاتی وجود دارد که به جای تائید پزشک معمتد شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی باید آن را تائید کند ، اقلام با تعرفه های بالا و همچنین کنتاکت لنز و لباس های سوختگی جزء این موارد می باشند.  مرجع تائید پروتزهای دندانی دانپزشکان معتمد می باشند.

4- اکثریت اقلام معرفی شده در کتاب اروتز و پروتز را صرفا یک بار می توان با هزینه سازمان استفاده کرد به استثنای مواردی که در جدول زیر می آید:

شرح

دوره تمدید

شیشه عینک طبی

هر دو سال یکبار

کنتاکت لنز

هر ده سال یکبار

سمعک

هر ده سال یکبار

ویلچر

هر ٧ سال یکبار

چشم مصنوعی

هر پنج سال یکبار

دست و پای مصنوعی

هر٥ سال یکبار

کفش طبی کلاب فوت

هر دو سال یکبار


  

جدیدتر قدیمی تر