شکایت از کارفرما

 1- من ۲سال و ۳ ماه مشغول به کار در یکی از مدارس بودم وتا آخر اردیبهشت سال ۹۷ قرارداد دارم . ولی از ۲ دی ماه کار فرما بدون دلیل بنده را اخراج کرد و نامه حسن انجام کار تا تاریخ ۲ دی ماه داده است ! ایشان از همان روز اخراج در دفتر حضور و غیاب اسم بنده را می نویسند و غیبت رد می کنند . بنده امروز از ایشان در اداره کار شکایت کردم و درخواست بازگشت به کار نمودم . می خواستم بدانم اگر ایشان موافقت نکنند به بازگشت به کار بنده !  من از چه طریقی می توانم حق و حقوقم و سنواتم را از ایشان بگیرم ؟ البته این که ایشان غیبت رد می کنند اگر نامه با امضاء و مهر مدرسه مبنی بر حسن انجام کار و عدم نیاز به شما تا تاریخ فوق الذکر بدهد اهمیتی ندارد و البته اگر موفق بشوند غیبت شما را ثابت کنند نهایتا می توانند سنوات شما را ندهند . شما باید در اداره کار درخواست بازگشت به کار دهید وگرنه اداره کار در صورتیکه در این زمینه رای ندهد قطعا رای به پرداخت حقوق ، عیدی ، حق اولاد ، بن خواروبار ، سنوات و ... را خواهد داد . در اداره کار مدارک کارکرد ، گواهی حقوق از بانک ، لیست بیمه ، فیش حقوق و هر مدرکی که کارکرد شما را اثبات کند ارائه دهید .


2- سوالی در مورد شکایت از کارفرما داشتم ممنون می شوم من را راهنمایی کنید . من در یک شرکت برنامه نویسی کار می کنم ! من و همکارم حدود 15 ماه از کارفرما طلب داریم که بخش زیادی مربوط به سال  94  است ؟!  با توجه به اینکه هر بار ما از کارفرما می خواهیم که معوقات رو پرداخت کند ایشان دلایل مختلفی از جمله فروش نرفتن نرم افزاری که ما نوشتیم را می آورند و پرداخت حقوق رو به بعد موکول می کنند . اگر من از ایشان شکایت کنم ممکن است همین دلیل رو بیاورند و شکایت من لغو بشه ؟ البته شرکت بیمه تامین اجتماعی من رو تا الان کامل پرداخت کرده و همچنان در شرکت مشغول به کار هستم . و اینکه موقع بستن قرار داد شروع به همکاری با شرکت جایی در قرارداد مطرح نشده بود که حقوق ما وابسته به فروش نرم افزار است ! و مساله بعدی اینکه کارفرمای ما الان تهران زندگی می کند ولی ما شهرستان هستیم یعنی ایشون شرکت رو دست ما سپردن و رفتن و کارها رو دورادور پیگیری می کنند . سوال بعدی اینکه من اگر از شرکت خارج استعفا بدم (به علت پایان کارهایی که به من سپرده شده بود) تا چند ماه فرصت دارم از کارفرما شکایت کنم ؟ البته من چون خودم در شرکت های نرم افزاری کار کرده ام و سال ها برنامه نویسی کرده ام می دانم که این دلیل شاید درست باشد ولی از نظر قانون کار بی معنی است و چه در قرارداد نوشته شده باشد و چه نوشته نشده باشد به هیچ وجه نباید مبنایی برای عدم پرداخت حقوق در زمان مورد نظر بکند . اگر شکایت کنید قطعا به نتیجه می رسید و کافی است لیست بیمه را ارائه دهید ، هیات تشخیص یا حل اختلاف اداره کار به نفع شما رای خواهند داد . در همان اداره کار مربوط به شعبه حق بیمه تان باید شکایت کنید که احتمالا در همان شهرستان تان است . شکایت از کارفرما دوره زمانی خاصی ندارد و هر زمان می توانید این کار را انجام دهید .  


3- بنده ۸ ماه در کارگاهی مشغول بوده ام . کارفرما ۲ ماه اول قراردادی امضا کرد با حقوق ماهی ۱ میلیون تومان بدون عیدی و سنوات و برای ۶ ماه بعد قرار داد ننوشت و فقط در سابقه بیمه حقوق ۱ میلیون تومان درج شده است .  ضمنا بیمه ۱ ماه (ماه آخر) را هم رد نکرده است و حقوق ۲ ماه را هم  نمی دهد ! الان  می خواهم به خاطر حقوق ۲ ماه آخر ،  بیمه ماه آخر و عیدی و سنوات و ندادن اضافه کاری علاوه  بر 7 ساعت و 20 دقیقه کار روزانه شکایت کنم (البته بدون قرارداد) ؟ راهکار چیست ؟ شما باید با مدارک کارکردتان به اداره کار شکایت کنید . اگر کارکردتان ثابت شود علاوه بر موارد فوق بن خواروبار و حق اولاد نیز باید به شما تعلق بگیرد. چون قرارداد ندارید کار کمی مشکل می شود ولی می توانید از لیست بیمه کمک بگیرید . تمامی ماه هایی که حق بیمه برای شما رد شده است به عنوان سابقه کاری شما محاسبه می شود . برای ماه آخر که حق بیمه تان پرداخت نشده است باید به طریقی دیگر کارکردتان را ثابت نمائید مانند گواهی حضور و غیاب ، شهادت مکتوب شاهدان ، هر نوع مدرکی که در محل کار امضا کرده اید . ضمنا بهتر است با تقبل هزینه درخواست کارشناسی پرونده توسط کارشناسان اداره کار را هم بدهید.


4- من چندوقت پیش تصادف کردم و الان می خواستم برم و کارهای مرخصی استعلاجیم را انجام بدم ! در حال حاضر از جایی که کار میکردم چون مدت استراحتم زیاد شد اخراجم کردند ! خواستم ببینم می توانم مرخصی استعلاجی بگیرم و اگر امکانپذیر است چه کاری باید انجام دهم و چه مدارکی لازم دارم ؟ در صورتی می توانید مرخصی استعلاجی بگیرید که در محیط کار مشغول به کار باشید . یعنی اینکه در لیست بیمه برای شما استعلاجی رد شود و سپس با تائید پزشک معتمد یا شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی مدت زمان استعلاجی جزء سابقه بیمه تان شود و کمک هزینه ایام بیماری نیز دریافت کنید . بنابراین بهترین کار این است که با کارفرمایتان صحیبت کنید تا پایان دوران استعلاجی برای شما ترک کار نزند تا بتوانید از این کمک هزینه استفاده کنید.


5- برای کسانی که بیمه نیستند و دفترچه خدمت گرفته اند و زمان اعزام مشخص است می توانند قبل از اعزام از بیمه نیرو های مسلح استفاده کنند برای درمان ؟ زمان استفاده از دفترچه خدمات درمانی نیروهای مسلح از ابتدای دوران خدمت مقدس سربازی که معمولا ابتدای دوران آموزشی است ، می باشد.


6- می خواستم بدانم بیمه حرف و مشاغل آزاد را می شود تکمیلی کرد ؟ نه متاسفانه . باید به صورت خانوادگی و یا فردی بیمه تکمیلی بگیرید . البته شخصا بیمه های انفرادی تکمیلی و خانوادگی را توصیه نمی کنم چون دوره های انتظار طولانی دارد و هزینه های بسیار بالاتری دارد.


7- بیمه من خویش فرما می باشد .من الان مدرک فنی‌ حرفه‌ ای  گرفتم ومی خواهم بیمه کارگران ساختمانی بشوم . الان پرونده‌ام رو به اتحادیه کارگران ساختمانی شهرستان خودمان تبریز دادم تا بیمه کارگران ساختمانی بشوم . می خواستم بدانم باید به بیمه هم‌ مراجعه کنم یا همین که به اتحادیه کارگران مراجعه کردم کافی تا بیمه من بیمه اجباری کارگران ساختمانی بشود؟ چه کنم که زودتر انجام شود ؟ وآیا میشود دستمزد بیمه کارگران ساختمانی را افزایش داد ؟ نه . باید با معرفینامه اتحادیه و مدرک فنی حرفه ای به نزدیک ترین شعبه بیمه به محل زندگی تان مراجعه کنید . نمی توانید در زمان انجام کار تغییری ایجاد کنید فقط زیاد از شعبه بیمه پیگیری نمائید . نمی توان حق بیمه کارگران ساختمانی را تغییر داد و مبالغ آن در 3 دسته مهارتی 1 و 2 و3 ثابت است. 


8- بنده دریک شرکتی مشغول به کار بودم ازشرکت تسویه کردم وبعد ده ماه دوباره برگشتم آیا دوباره باید آزمایشات بدو استخدام بدهم یا نه ؟ البته در این ده ماه بیمه ام قطع شده بود؟ آزمایشات بدو استخدام کلا حالت اختیاری به خود گرفته است هر چند بسیاری از شعب تامین اجتماعی این موضوع را به شدت توصیه می کنند و بعضا برای برقراری تعهدات کوتاه مدت و یا بلند مدت وجود آن را ضروری می دانند . بنابراین انجام آزمایش به اختیار شرکتی هستید که  در آن شروع به کار می نمائید . اما اگر بیمه شما از نوع بیمه های خویش فرما مانند بیمه اختیاری یا بیمه حرف و مشاغل آزاد باشد انجام آزمایشات بدو استخدام اجباری است. 


9- سوالی داشتم از حضورتون ! ما برای شرکتمان یک پروژه سال پیش انجام دادیم که تو این پروژه 20 میلیون به کارشناس پروژه پرداخت کردیم و چون خودشان بیمه بودند اسمشان را در لیست بیمه رد نکردیم . اگر الان بخواهیم حقوقی که به ایشان پرداخت شده است را در هزینه های حقوق و دستمزد مالیاتی مان بیاوریم بعدا از سمت بیمه با مشکل مواجه می شویم ؟ نه با مشکل مواجه نمی شوید . ممکن است در حسابرسی های بیمه ای و بررسی دفاتر قانونی شما ، بابت حق بیمه ایشان بدهکار شوید اما با اعتراض در این زمینه و بررسی بیمه بودن ایشان در شعبه بیمه مساله حل می شود . 

جدیدتر قدیمی تر