وکیل خوب برای انتقال سابقه بیمه

 1- با عرض سلام و احترام ! چند سوالی داشتم اگر محبت کنید پاسخ بدهید ممنون می شوم . بنده ۴ سال در شرکت خصوصی سابقه بیمه تامین اجتماعی  دارم  و ۵ سال در یکی از رده های ... که آن موقع عضویتم قراردادی بود و بیمه تامین اجتماعی شدم . از سال گذشته عضویتم پیمانی شد و بیمه نیروهای مسلح ! 


  1.  اگر عضویت ما بعد از ۶ سال پیمانی  به رسمی تبدیل نشود بابت انتقال هر سال بیمه نیروهای مسلح به تامین اجتماعی حدودا چقدر باید پرداخت کنم؟ 
  2. در صورت تبدیل عضویت به رسمی بیمه ، تامین اجتماعی را می توان به  نیروهای مسلح انتقال داد که  بر روی سابقه هم تاثیر بگذارد ! دوستانم سابقه های بیرون ... ولی در نهادهای دولتی رو‌هم‌ انتقال دادند که تاثیرگذار بوده است . منتهی در خصوص بیمه شرکت های خصوصی شنیدم میگویند در سابقه (ارتقا رتبه و ...) تاثیر ندارد ولی در بازنشستگی تاثیر می گذارد . آیا این موضوع درست است ؟ 

الف - البته معمولا وضعیت استخدامی در این گونه ارگان ها نهایتا به حالت رسمی تبدیل می شود ولی اگر چنین اتفاقی نیفتاد بدانید که برای محاسبه حق بیمه انتقالی ابتدا باید بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی شوید . سپس اولین حقوق و دستمزد مبنای کسر بیمه تامین اجتماعی را با آخرین حقوقی که از ارگان مربوطه گرفته اید مقایسه می کنند و هر کدام بیشتر بود به عنوان مبنای کسر حق بیمه انتقالی محاسبه می شود . 18 درصد حقوق و دستمزد ماهیانه را برای هر ماه انتقال سابقه در نظر می گیرند و البته مبلغی که در صندوق ارگان مربوطه داشته اید و باید به سازمان تامین اجتماعی منتقل گردد را از آن کم می کنند . مابقی را شما باید پرداخت کنید .  

ب- بله در این حالت هم می توان سابقه را انتقال داد و سازمان 18 درصد حق بیمه پرداختی تان را به نهاد مذکور انتقال می دهد . این سابقه در محاسبه سنوات بازنشستگی قطعا مورد استفاده قرار می گیرد . چگونگی تاثیر این سابقه در ارتقاء شغلی شما بستگی به قوانین داخلی ارگان مربوطه دارد . بعضی ارگان ها محاسبه می کنند و بعضی نیز نمی کنند . تا آنجائیکه می دانم ارگان مد نظر شما برای ارتقاء شغلی این سابقه را مد نظر قرار نمی دهد . 


2- سه سال به صورت پيمانى در شبکه بهداشت کار کردم و بعدش بصورت رسمي و زمانى که رسمي شدم دفترچه ام از تامين اجتماعى به خدمات درمانى تبديل شد و الان بعد از 10 سال صندوق بازنشستگي کشوري به اداره نامه زده است که 7850000 تومان بايد پرداخت کند . اداره خودش بيمه ما را تغيير داده است و الان که اين نامه هم آمده مي گوید خودتان پرداخت کنيد و اين بدهى را من بايد پرداخت کنم يا اداره ؟ وقتی بحث انتقال حق بیمه بین صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ناشی از تغییر وضعیت استخدامی باشد ، دستگاه مربوطه وظیفه دارد کلیه هزینه های مربوطه را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کند و ربطی به کارمند ندارد . تنها وقتی کارمند باید این مبلغ را پرداخت کند که سابقه غیر کاری در تامین اجتماعی داشته باشد و بخواهد این سوابق را انتقال دهد . موردی که فرمودید غیرقانونی و قابل پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری است .


3- من ۱۰سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم . می خواستم خودم را بیمه سلامت کنم. می خواهم بدانم اگر من چند سال بیمه سلامت واریز کنم ، این چند سال هم به سوابق تامین اجتماعی من اضافه می شود یا نه / بیمه سلامت خوب هست یانه ؟ بیمه سلامت صرفا بیمه ای درمانی است و ربطی به بازنشستگی ندارد . مبلغی که در این بیمه پرداخت می کنید صرفا برای هزینه های درانی تان است و ربطی به بازنشستگی ندارد . بنابراین به سابقه بیمه تامین اجتماعی تان چیزی اضافه نمی شود.


4- برای سه ماه استراحت پزشکی تامین اجتماعی چقدر پرداخت می کند ؟ ضمن اینکه حقوق پایه ما حدود ۹۲۰ هزار تومان است و ده سال سابقه بیمه داریم ؟ اگر متاهل باشید 3/4 میانگین حقوق و دستمزد مشمول کسر بیمه 3 ماه آخر محاسبه می شود . اگر مجرد باشید و از خدمات بستری سازمان تامین اجتماعی استفاده نکرده باشید 2/3 میانگین دستمزد مشمول کسر حق بیمه 3 ماه آخر در این زمینه محاسبه می گردد . اگر مجرد باشید و از خدمات بستری سازمان تامین اجتماعی استفاده کرده باشید 1/2 میانگین حقوق و دستمزد مشمول کسر بیمه 3 ماه آخر محاسبه می گردد.


5- من در یک شرکت تولیدی بیمه تکمیلی آسیا شده بودم  از 96/3/1 به مدت یک سال و در تاریخ 96/8/1 بازنشسته شدم و شرکت بقیه زمان باقیمانده را بصورت بکجا از من حق بیمه کسر نمود ! چند روز قبل دچار حادثه گردیدم و برای اخذ معرفی نامه به شرکت بیمه مراجعه نمودم . اعلام نمودند نام من از لیست شرکت کسر شده است  برای دریافت مبلغ بیمارستان چکار باید کنم ؟ اگر حق بیمه از شما کسر شده است و به شرکت بیمه پرداخت شده است قانونا موظفند پاسخگوی شما باشند . ابتدا از این موضوع که حق بیمه 1 سال به حسابشان ریخته شده است مطمئن گردید و سپس در صورت عدم جوابگوئی به بیمه مرکزی شکایت کنید.


6- من از آبان ماه پارسال در این مجموعه مشغول به کار بودم . قرارداد با من بسته نشده است ولی بیمه هستم چون مامور بیمه برای بازرسی آمد و مجبور شدند که من را بیمه کند . ز بهمن ماه پارسال بیمه شدم و حقوقم به کارتم ریخته می شود . ساعت کاری از ۸ تا ۱۸ و پنج شنبه ها ۸ تا ۱۳ می باشد . ولی حقوق من ۸۰۰ هزار تومان می باشد . من در هر صورت قصد شکایت نداشتم ولی بعد از  توهین هایی که به من کردند تصمیم گرفتم شکایت کنم چون حتی حقوق وزارت کاری هم به من نمی دادند ! با ۵۵ ساعت کاری در هفته  نه اضافه کار نه سنوات ! عیدی هم که یک پایه حقوق بود که چون یک سال نشده بود مشغول بودم روز شمار حساب کردند که حدود ۳۰۰ هزار تومان شد . در ضمن حقوق آذر ماه را پرداخت نکردند ! حالا سوال من این است که به من می گویند بیا استعفا بنویس حقوقتم بدیم برو ! اگر می شود من را راهنمایی کنید گفتند اگر استعفا ندهی برایت ترک کار رد می کنیم چیکار کنم ؟ استعفا بدهید بهتر است چون در صورت شکایت احتمالی می توانید درخواست سنوات امسال را هم بکنید . البته اگر استعفا ندهید هم مشکل حادی به وجود نمی آید و برایتان ترک کار می زنند و نمی توانید از میان حق هایی که دارید حق سنوات سالیانه تان را دریافت کنید . توجه داشته باشید که اگر آنها نامه عدم نیاز به شما بدهند بهترین حالت است چون می توانید از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنید . ضمنا می توانید در اداره کار اضافه کار و عیدی به میزان دو برابر حقوق و حداقل حقوق اداره کار و بن خواروبار و حق اولاد و پایه سنوات و ... را نیز مطالبه نمائید .


7- من 2 سال پیش با ماشین زدم به یک نفر و صورت خودم هم بین پیشانی و بینی پاره شد و پزشکی قانونی برام سه دهم درصد نقص عضو صورت زد ولی بیمه چیزی بهم نداد میخواستم ببینم که آیا به من بیمه تعلق میگیره و مبلغش چقدر می شود ؟ قانون پرداخت دیه به راننده مقصر حادثه از اردیبهشت سال 1395 تصویب شده است و البته شرکت های بیمه برای بیمه نامه هایی که از 23 مرداد ماه 1396 تمدید شده اند آن را اجرا می کنند . بنابراین به شما چیزی تعلق نمی گیرد . تنها در حالتی برای شما تعلق می گرفت که یا خدای ناکرده به فوت منتهی می شد و یا نقص عضو رخ می داد که مورد شما به عنوان نقص عضو در نظر گرفته نمی شود.


8- خواهشمند است در صورت امکان میزان دیه  نظریات پزشکی قانونی زیر را محاسبه نمائید؟

  1. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان 
  2. 0.15 درصد دیه کامل معادل 315 هزار تومان 
  3. 9 ده هزارم دیه کامل معادل 186 هزار تومان 
  4. 3 هزارم دیه کامل معادل 630 هزار تومان 
  5. 0.3 درصد دیه کامل معادل 630 هزار تومان 
  6. 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان 
  7. 0.015 درصد دیه کامل معادل 31 هزار و 500 تومان 
  8. اگر به خوبی درمان شود 4 درصد دیه کامل معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان
  9. اگر به خوبی درمان شود 10 درصد دیه کامل معادل 21 میلیون تومان 
  10. 1.75 درصد دیه کامل بابت بقیه موارد در گواهی دوم که معادل 3 میلیون و 675 هزار تومان می شود . 
جدیدتر قدیمی تر