سوالاتی در مورد طرح طبقه بندی مشاغل

 1- در شرکت هایی که طرح طبقه بندی مشاغل در آنها اجرا شده است آیا مزایایی مانند حق جذب ، اضافه کاری ثابت و حق شایستگی جزء حقوق مبنا محاسبه می شوند و در محاسبه سنوات مورد استفاده قرار می گیرند ؟ در شرکت هایی که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده است مزد پایه و گروه معمولا تشکیل دهنده مزد مبنا می باشند . حق جذب ، اضافه کاری ثابت و حق شایستگی و موارد مشابه در صورت لزوم جزئی از مزد پایه حساب می گردد و دیگر نیازی به اضافه کردن آن نیست . همچنین به هیچ وجه نمی توان مزایایی به این عنوان به فرد در کنار مزد مبنا پرداخت نمود . اضافه کاری باید براساس مزد مبنا محاسبه گردد .


2- بنده بازنشسته ایران خودرو می باشم و در دو سال آخر طبق طرح طبقه بندی مشاغل که در شرکت اجرا شده است حقوق اینجانب اضافه شده است . این حقوق توسط تامین اجتماعی به عنوان حقوق غیر متعارف تشخیص داده شده است و مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی اینجانب 5 سال آخر پرداخت حق بیمه من لحاظ شده است . آیا چنین چیزی درست است و من چه کاری می توانم انجام دهم ؟ اگر افزایش حقوق براساس طرح طبقه بندی مشاغل بوده باشد نباید ایرادی داشته باشد . بهترین کاری که می توانید انجام دهید شکایت به دیوان عدالت اداری است . البته افزایش حقوق باید به علت ارتقای شغلی در چارچوب طرح طبقه بندی مشاغل باشد .


3- آیا برای فعال سازی طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاهی که نیروی انسانی بیش از 50 نفر دارد باید دادخواست تمامی کارکنان گرفته شود ؟ آیا اگر تعداد کمتر از 50 نفر درخواست دهند نیز طرح باید اجرا گردد ؟ اگر شرکت خدماتی و یا پشتیبانی باشد و با دستگاه های اجرایی قرارداد داشته باشد حتی اگر یک پرسنل نیز داشته باشد باید طرح را اجرا کند . اما اگر چنین شرایطی نداشته باشد باید بعد از گذشتن تعداد پرسنل از 50 نفر این طرح را اجرا کند . این موضوع طبق قانون کار وظیفه کارفرما است و موافقت و یا عدم موافقت پرسنل اهمیتی در اجرای آن ندارد .


4- در صورت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ، آیا کارفرما می تواند مزد مبنایی کمتر از پایه حقوق قبل از اجرای طرح به کارگر بدهد ؟ مزد مبنای هر شغلی مجموع حقوق پایه و البته گروه مورد نظر است و منطقا نمی تواند از حقوق پایه فرد قبل از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کمتر باشد . با این حال اگر چنین چیزی رخ دهد باید با استفاده از تفاوت تطبیق این موضوع جبران گردد و در هر صورت دستمزد کارگر بعد از اجرای طرح نمی تواند از قبل از آن کمتر باشد .


5- ما شرکتی هستیم که به صورت پیمانکاری یکسری از وظایف یکی از دستگاه های قوه قضائیه را انجام می دهیم . هر سال پیمانکارمان عوض می شود و در طی این چند سال طرح طبقه بندی مشاغل همواره در شرکت ما اجرا می شده است . حالا پیمانکار جدید می گوید که طرح را اجرا نمی کند و براساس حقوق پایه وزارت کار حقوق پرداخت می کند . در نتیجه حقوق اکثریت پرسنل به شدت پایین می آید . ضمنا می گوید این تصمیمی است که توسط دستگاه مربوطه گرفته شده است و وی بی تقصیر است ! حالا ما باید چه کار کنیم ؟ آیا چنین کاری قانونی است ؟ شرکت هایی که به عنوان پیمانکار خدماتی یا پشتیبانی نهادهای حاکمیتی فعالیت می کنند حتی اگر یک کارمند نیز داشته باشند باید طرح را اجرا کنند . ضمنا نمی توان با اجرا یا عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل باعث گردید که دستمزد کارگر نسبت به گذشته کاهش یابد مگر اینکه با موافقت مکتوب وی باشد ! در این مورد حتما باید به هیات های تشخیص و در صورت لزوم حل اختلاف اداره کار شکایت کنید .


6- آیا کارکنان کارگاه های کوچک مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می شوند ؟ نه متاسفانه مشمول نمی شوند . حداقل تعداد پرسنل در زمان اجرای طرح باید 50 نفر باشد تا بتوان طبقه بندی طبقه بندی شغلی مناسبی طراحی کرد . البته پایه سنواتی به ازاء هر سال سابقه کاری باید محاسبه شده و به حقوق پایه اضافه گردد .


7- آیا در کارگاه هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل می باشند باید بابت حق سنوات برای کارگرانی که حداقل سابقه 1 سال کارکرد داشته باشند مبلغی پرداخت نمود ؟ بله مبلغی که توسط وزارت کار در ابتدای هر سال اعلام می شود باید بابت پایه سنواتی به حقموق فرد اضافه گردد . اگر طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت اجرا شده باشد براساس دستورالعمل های معینی این مبلغ محاسبه می گردد .


8- ماده 49 جدید قانون کار چیست ؟ ماده 49 قانون کار ، شرکت ها را موظف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل می کند . البته این قانون جدید نیست و اصلا مدتهاست مواد اصلی قانون کار تغییری نداشته است .

جدیدتر قدیمی تر