شکایت برای دریافت دیه از پزشک زیبایی

 1- بارها پیش آمده است که نیاز به شکایت از پزشکان حس شده است . طبیعی است که معمولا شکایت از پزشکان به خاطر دادن قرص سرماخوردگی اشتباه صورت نمی پذیرد !! عمده شکایت ها در مورد جراحان و تخصص هایی که با بیماران بسیتری سروکار دارد صورت می پذیرد . یکی از گروه هایی که شکایت های زیادی علیه آنها صورت می پذیرد شکایت برعلیه پزشکان زیبایی است . پزشکان زیبایی طیف عمده ای از پزشکان را تشکیل می دهند که شامل جراحان عمومی ، جراحان پلاستیک ، متخصصان زنان ، متخصصان گوش و حلق و بینی و ... می باشد . چون در این زمینه درآمد زیاد است خیلی ها به این سمت می آیند و طبیعتا میزان اشتباهات پزشکی بسیار زیاد می شود.  با هم در این مورد بیشتر بدانیم .


2- بیشترین شکایت هایی که در دادسرای جرائم پزشکی مطرح می شود شکایت های مربوط به عمل های زیبایی است . به جز دادگستری ، سازمان نظام پزشکی نیز به شکایت در این زمینه ورود می کند . البته معمولا شکایت هایی که به نظام پزشکی می شود و آرائی که صادر می شود ضمانت اجرایی ندارند (می دانید که چاقو هیچگاه دسته خویش را نمی برد !) . شکایت در دادسرای جرائم پزشکی وابسته به دادگستری ضمانت اجرایی قوی تری دارد .


3- البته شکایت هایی که در این زمینه انجام می شود لزوما منطقی نیست . کلا سالهاست که استفاده از حق شکایت برای افراد به حربه ای تبدیل شده است که بعضی ها سعی می کنند از آب نیز کره بگیرند ! هیچ کس منکر حقوق افراد در زمینه های مختلف نیست با این حال شکایت نیز باید منطقی باشد ! بسیاری از شکایت هایی که به دادسرای جرائم پزشکی می شود شکایت هایی با این مضمون است که فرد از ظاهر تغییر یافته اش راضی نیست !! این موضوع معممولا یک سلیقه فردی است و اصلا شکایت در این زمینه موضوعیت ندارد ! با این حال دسته ای دیگر از شکایت ها هستند که باید مطرح گردند و مورد بررسی قرار گیرند ؟! این دسته از شکایت ها عبارتند از موضوعاتی مرتبط با مشکلات تنفسی و عفونی که برای فرد بعد از عمل زیبایی اتفاق افتاده است ! حال سوال جدیدی در این زمینه مطرح می گردد ! آیا عامل به وجود آمدن چنین مشکلاتی پزشک است ؟ چگونه می توان چنین چیزی را اثبات نمود ؟


4- اگر در هنگام عمل زیبایی ، عفونت به دلایلی رشد کند و یا مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد گردد ممکن است ایراد از کار پزشک نباشد ! شاید شرایط محیطی که در آن عمل صورت می پذیرد باعث ایجاد این مشکلات شده باشد ! ممکن است پزشک باید تجویزی می کرده است و یا درخواستی انجام می داده است که نکرده است و در نتیجه از این نظر وی مقصر است ؟ ممکن است با گرفتن عکس و آزمایش باید جلوی انجام عمل را می گرفت و چنین کاری را انجام نداد و بر اثر اشتباه محاسباتی یا عدم اطلاع در این زمینه و یا به عمد برای به دست آوردن سود بیشتر دست به عمل زده است ؟ در چنین مواقعی وی قطعا مسئول است !!


5- اگر تقصیر پزشک ثابت شود باید مجازات شود . طبیعتا تنها مجازاتی که در قانون در این زمینه دیده شده است پرداخت دیه است ! شاید در مواردی محرومیت از انجام اقدامات پزشکی بتواند یکی از این جرائم باشد که البته معمولا انجام نمی گردد . پرونده مرحوم کیارستمی یادتان هست که به چه حالت مضحکی بسته شد و عملا هیچی به هیچی ! پرداخت دیه معمولا تاثیر خاصی بر روی پزشک نمی گذارد چون اکثر پزشکان بیمه مسئولیت مدنی دارند ! نکته ای که در این زمینه شایان توجه است این است که هیچ نوع محرومیتی برای جلوگیری از دخالت پزشکانی که در این زمینه تخصص ندارند و عمل های جراحی زیبایی انجام می دهند در قانون دیده نشده است ! باور نمی کنید ! اصلا جراحی پلاستیکی عملا به تخصص خاصی نیاز ندارد و حتی یک پزشک عمومی هم می تواند این کار را انجام دهد و از نظر قانونی هیچ جریمه ای متوجه وی نیست !!


6- یکی از مشکلاتی که در زمینه جراحی های زیبایی رخ می دهد این است که عیب و نقص ها معمولا در طولانی مدت و حتی بعد از چند سال ممکن است نمایان شوند ! به نظر شما این موضوع ممکن است چه مشکلی ایجاد کند ؟ مشکلی که در این زمینه به وجود می آید این است که بیمه تنها دیه شکایت هایی را می دهد که 2 سال بعد از عمل روی داده باشد و اگر بعد از این زمان اتفاق بیفتد و به دیه منتهی گردد پزشک باید خودش این مبلغ را پرداخت کند ! همچنین بیمه دیه افزایش یافته در طول زمان با توجه به نرخ تورم پرداخت نمی کند ! دیه به قیمت روز این مبلغ را پرداخت می کند (در زمینه بیمه شخص ثالث باید دیه به روز پرداخت شود) . بنابراین مابه التفاوت مبلغ مذکور باید توسط خود پزشک پرداخت گردد ! در قانون قدیم در این زمینه برای پزشکان تا 3 سال حبس نیز در نظر گرفته شده بود که در قانون جدید این موضوع نیز حذف گردیده است ! البته بیماران نیز در این زمینه مشکلات خاص خود را دارند ؟! یکی از این مشکلات این است که بتوانند تقصیر پزشک را در این زمینه ثابت نمایند که بعضا کار بسیار سختی است . در بعضی موارد هم دریافت دیه برای بسیاری از بیماران هیچ اهمیتی ندارد و مهم سلامتی آنها است که از بین رفته است !


7- سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اگر کسی سواد و تخصص کافی در زمینه انجام عمل های زیبایی را نداشته باشد و خودش هم قطعا به این موضوع واقف بوده است و با انجام تبلیغات دروغین افرادی را مجاب کند تا برای آنها عمل جراحی زیبایی انجام دهد و نهایتا به آنها ضرر های جانی و مالی بزند آیا نباید مجازات هایی دیگر غیر از دیه در مورد آنها انجام گردد ! در این زمینه کامل واضح است که موضوع صرفا یک مساله پزشکی نیست و عمل کلاهبرداری محرز است و اقدامی مجرمانه انجام شده است ! در مذمت عمل های زیبایی بارها سخن گفته شده است ولی این مسائل ربطی به مسائل حقوقی و قانونی مربوطه ندارد !

جدیدتر قدیمی تر