سابقه مورد نیاز برای درخواست ازکارافتادگی به تامین اجتماعی

 1- سلام با عرض پوزش از شما راهنمایی می خواستم .من در شش ماهه دوم سال 80 با یک پیمانکار کار می کردم و سال گذشته متوجه شدم حق بیمه ام را پرداخت نکرده است. به اداره کار شکایت کردم و هم در مرحله بدوی و هم تجدید نظر پیمانکار مکلف به پرداخت جریمه و حق بیمه شد ولی با گذشت بیش از یکسال پیمانکار از پرداخت جریمه خودداری می نماید و تلاش های تامین اجتماعی هم نتیجه بخش نبوده است.چه راه حلی وجود دارد که پیمانکار جریمه محاسبه شده را به سازمان تامین اجتماعی واریز نماید ؟ آیا شکایت به مراجع قضایی موثر است؟ معمولا سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مطالبات خود طبق ماده 50 قانون تامین اجتماعی و از طریق واحد اجرائیات می تواند اموال فرد بدهکار را توقیف نماید . البته معمولا در موارد این چنینی که مبالغ ناجیز است چنین کاری نمی کند . تنها راهی که می ماند این است که خودتان به مرجع قضایی در این مورد شکایت کرده و حکم توقیف اموال بگیرید . محاکم قضایی در مورد آراء هیات های تشخیص و حل اختلاف حکم جلب صادر نمی کنند .


2- حق بیمه شغل پرسکاری تراشکاری چقدر است ؟ دستمزد مقطوع روزانه مشمول کسر حق بیمه برای تراشکار درجه 1 در شهرهای کمتر از 500 هزار نفر 1.15 برابر حداقل دستمزد طبق قانون کار یعنی روزانه 35 هزارو 650 تومان و برای شهرهای بزرگتر از 500 هزار نفر 1.3 برابر حداقل دستمزد طبق قانون کار یعنی روزانه 40 هزار و سیصد تومان می باشد . دستمزد مقطوع روزانه مشمول کسر حق بیمه برای تراشکار درجه 2 در شهرهای کمتر از 500 هزار نفر 1.1 برابر حداقل دستمزد طبق قانون کار یعنی روزانه 34 هزارو 100 تومان و برای شهرهای بزرگتر از 500 هزار نفر 1.25 برابر حداقل دستمزد طبق قانون کار یعنی روزانه 38 هزار و 750 تومان می باشد.


3- بنده پدرم چند سالی هست مشکل ناراحتی اعصاب وروان دارد  و دارو مصرف می کند ولی حال ظاهری ایشون بد نیست . به خاطر خرج ومخارج بیمارستان بیمه ای بصورت انفرادی که فرانشیز بالا باشه تهیه کنم که بیمه sos ایران را به من معرفی کردند ولی وقتی مراجعه کردم گفتند چون ایشان بیماری دارند پزشک معتمد ایشان راتایید نخواهد کرد . شما نمی تونید راهنمایی کنید که بیمه ای که فرانشیز بالا وقابل استفاده در بیمارستان های خصوصی باشد را معرفی کنید ؟ بصورت گروهی نه انفرادی ؟ احتمالا منظورتان فرانشیز کم است یعنی مبلغی که خودتان می پردازید کم باشد نه زیاد ! تمامی بیمه های  انفرادی و خانوادگی قبل از انعقاد قرارداد از نظر بیماری ها شما را چک می کنند و در صورت داشتن بیماری هزینه بر ، یا بیمه نمی کنند یا هزینه بیمه را بالا می برند یا یک سری پوشش ها را نمی دهند ، علاوه بر اینکه برای پرداخت هزینه های بستری و جراحی عمدتا دوره های انتظار دارند ! تنها حالتی که این مشکل تقریبا وجود ندارد بیمه های گروهی است که هر چه تعداد پرسنل بیشتر باشد مزایای آن بیشتر است و تقریبا دوره های انتظار کوتاهی دارند یا اصلا ندارند . باید از طریق کارگاه یا شرکتی که در آن بیمه پایه تان است بیمه مکمل گروهی شوید . بیمه آتیه سازان حافظ از دی ماه تمامی بیمه شدگان کارگاه های زیر 50 نفر را بیمه تکمیلی درمان می نماید .


4- من توی کانالتون عضو شدم . و سایت تان را هم دیده ام . جسارتا من چند پرسش بیمه ای داشتم . من 22 آبان امسال با خانمم توی ماشین بودیم و ماشین چپ شد . خانمم از ناحیه کمر آسیب دید و دیسکش بصورت خفیف بیرون زد . خودم هم قبلا دیسک داشتم ولی با ضربه تصادف دیسکم یه پارگی پیداکرد که دراثر این پارگی کمی پای راستم می لنگد . پزشکی قانونی هر دوی ما را فرستاد معاینه که دکتر برایمان نوشت بیماری هر دونفر قدیمی بوده که دراثر تصادف دردش تشدید شده است . ما اعتراض کردیم و پزشک دوم برای همسرم نوشت بیماری قدیمی ستون فقرات دراثر اصابت جسم سخت تشدید پیدا کرده و دوماه استراحت.برای من هم همین را نوشته اند . مقصر حادثه خودم بوده ام و توی کروکی نوشته شده است . بیمه شخص ثالث خودرویم هم بیمه ... است. الان سوال من این است که باتوجه به تجربه ای که دارید آیا دیه ای به ما تعلق می گیرد یا نه . وآیا در این دو ماه استراحت باید دنبال درمان باشیم یا نه.  جوابیه پزشکی قانونی رو هم عکسشو دارم اگر خواستید می فرستم.

البته بیمه ... به من گفته است راننده ی مقصر فقط درصورت نقص عضو یا فوت دیه دارد . آیا با این وضعیت من نقص عضو هستم؟ البته نظریه پزشکی قانونی اگر همین که گفتید باشد که نیازی نیست ارسال کنید وگرنه اگر نکته ابهامی دارد می توانم ببینم . بهتر است از آخر شروع کنم . پرداخت خسارت به راننده مقصر حادثه از پارسال تصویب شده است که شرکت های بیمه تا مرداد ماه امسال اجرا نمی کردند و فقط در مواقع نقص عضو یا فوت دیه پرداخت می نمودند (البته کارشان غیر قانونی است) ! از مرداد ماه امسال اکثرا اجرا می کنند به شرطی که بیمه نامه از ماه مرداد به بعد تمدید شده باشد . بنابراین اگر بیمه شخص ثالث تان قبل از این تاریخ تمدید شده است به خودتان فقط در حالت نقص عضو دیه تعلق می گیرد و مشکلات دیسک کمر معمولا جزء موارد نقص عضو محسوب نمی شوند چون درمان پذیر می باشند و باعث اختلال در عملکرد کلی بدن نمی باشند . اما برای همسرتان در هر صورت دیه تعلق می گیرد . اگر بیماری یا حادثه ای قبلا برای شما اتفاق افتاده باشد و بعد از حادثه تشدید شود قطعا ارش تعلق می گیرد و پزشکی قانونی با توجه به کتابچه ای که در اختیار دارد باید ارش را معین کند . بنابراین به هر دوی شما در صورت تشدید بیماری بر اثر حادثه ارش تعلق می گیرد که برای همسرتان بیمه باید مبلغ آن را پرداخت کند و برای شما در صورتیکه بیمه نامه تان از مرداد ماه به بعد تمدید شده باشد تعلق می گیرد . طول درمان نیز هیچ دیه ای ندارد و تنها اگر بیمه شده تامین اجتماعی هستید می توانید با تائید شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی ، غرامت دستمزد ایام بیماری بگیرید . همچین بهتر است درمان تان را کامل کنید چون درمان نکردن هیچ سودی برای شما ندارد و پزشکی قانونی و دیگر مراجع براساس معاینه بالینی و پرونده پزشکی تان رای صادر خواهند کرد .


5- من حدود 2 سال بیمه مشاغل آزاد دارم . آیا میتوانم از قانون سربازی بدون پرداخت حق بیمه بهرهمند بشم؟ اگر منظورتان عدم پرداخت حق بیمه دوران سربازی و احتساب آن به عنوان سابقه بیمه است  پاسخ منفی است . تنها در صورتی می توانید از این قانون استفاده کنید که قبل از مرداد ماه 1385 به خدمت سربازی اعزام شده باشید و قبل و بعد از دوران سربازی نیز بیمه پرداز بوده باشید .


6- آیا ممکن است با 12 سال بیمه تأمین اجتماعی از کارافتادگی را قبول کنند . چون من پنج سال از دوازده سال  سابقه ام بعد از نخاعی شدن است و بتوانم حقوق از کار افتادگی بگیرم ؟ معمولا فرآیند تصمیم گیری در زمینه ازکارافتادگی بیمه شده فرآیندی پزشکی است و ربطی به سابقه بیمه ندارد هر چند سابقه بیشتر معمولا کمک شایانی به آن می کند . مهم این است که تاریخ تحقق ازکارافتادگی شما در دوران بیمه پردازی باشد نه قبل از آن !


7- من پشت چراغ ایستاده بودم یک ماشین از پشت بامن برخورد کرد. من هم به ماشین جلویی بر خورد کردم ولی ماشین جلویی خسارت ندیده بود محل را ترک کرد ، لذا چون ماشین پشتی مقصر است بیمه می گوید باید ماشین جلویی هم باشد چون صحنه رو ترک کردیم . پلیس کروکی نداد ولی کلانتری به ما یک برگه داد ما باید چکار کنیم ؟ اگر هزینه کمتر از 7 میلیون تومان باشد باید بیمه پرداخت کند و نیازی به کروکی نیست . اما اگر از این مقدار بیشتر است می توانید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و با پرداخت هزینه های مربوطه توسط کارشناس مربوطه کروکی کشیده می شود . گواهی پلیس را هم ببرید .


8- به کدام نوع بیمه ها ، بیمه بیکاری تعلق می گیرد ؟ مقرری بیمه بیکاری صرفه به بیمه های اجباری تعلق می گیرد . یعنی  در محیط کارگاه ها و شرکت های مشمول قانون کار فعالیت داشته باشید و توسط کارفرما بیمه شده باشید .


9- اگر امکان دارد مشکلی با کارفرما دارم که مربوط  به بیش از۱۵ سال مزایا و سنوات بنده می باشد. متاسفانه در حال حاضر قادر به استفاده کارشناس نبودم که مطلب شما را دیدم و می خواهم در صورت امکان از شما کمک بگیرم. مدت ۱۵سال در مغازه و کارگاه های کارفرما مشغول به کار هستم که در ابتدا محاسبه حقوق بصورت کارمزد وتعداد کار بود ولی با اضافه کاری و کار سخت حقوقی گاها ۱.۵ میلیون تومان داشتم و به همین خاطر ۱- از پرداخت عیدی و مزایای دیگر خوداری و رسیدهای دستی و یکبار محضری گرفت.۲-درج اشتباه شغل و پایه حقوق در لیست بیمه وحدود ۲۳ماه ارسال نکرده است که چند ماه آن در ابتدا بوده است و ۴ماه هم به دروغ ترک کار اعلام کرده بود که با  بازرسی ادامه یافت. ۳- بعد از ۸سال کار در مغازه سیم پیچی مدت ۷ سال است در کارگاهای جوشکاری ایشان مشغول به کارم که بیمه از همان مغازه ارسال می شود  بدون سختی کار و از کارگران افغانی معمولا غیر مجاز نیز استفاده می کند و کارگر ایرانی با من ۴ نفر هستیم که آنها حتی بیمه هم نیستند ! و نکته آخر بیماری فتق یا همان قوز مهره های کمر و گردن (اشمورل نودس) که به دلیل سختی کار ایجاد شده است . مدتی است درحال تحقیق برای احقاق حق هستم که می گویند با دادن رسید کار به جایی نمی بری مگر از مراجع دیگر دادخواست اخذ شود و امضا به اجبار اقدام کنی ! آیا با اینکار موافق خواهم شد و نیاز به چه مدارکی هست چون مدرک خاصی نمی شود ارائه کرد . در این ۱۵ سال هیچ مدرکی جز رسید اجباری ندارد . نه فیش واریزی برای رسیدها و نه شاهدی دارد .تنها مدرک من همین است و دیگر کارگران که در گذشته و حال گواه عمل ایشان هستند. به دلیل کارمزد بودن و حقوق بالا گاها تا یک و نیم برابر رسید گرفت که کل مزایا را گرفتی ؟ شما می توانید به اداره کار شکایت کنید و به نظر من با کمی دقت می توانید به تمام حق و حقوقتان و با بدشانسی به مقداری از آن برسید . رسیدهایی که داده اید هر چند کار اشتباهی کرده اید اما اگر با جزئیات نبوده باشد نمی تواند ملاک قرار بگیرد . اگر شغل تان مشمول سختی کار می گردد حتما از طریق اداره کار پیگیری کنید و تائید سختی و زیان اور بودن کارتان را بگیرید و سپس به شعبه تامین اجتماعی اطلاع دهید تا آنها پیگیر دریافت مبلغ 4 درصد اضافه از کارفرمایتان باشند . بهتر است همگی دوستان با هم شکایت کنید و یا حداقل تعدادی از آنها تا وضعیت محکم تری پیدا کنید . بهتر است درخواست بررسی کارشناس اداره کار با تقبل هزینه بدهید تا از محل کارتان بازرسی کند و وضعیت را بررسی کند .


10- آیا فردی که الان بیمه تامین اجتماعی است (کارگر است) و احتمالا تا 5-6 سال دیگر قاضی یا وکیل شود آیا آن موقع م یشود بیمه تامین اجتماعی را به بیمه مورد نظر انتقال دهد.ممنون میشوم کامل جواب دهید ؟ این کار در حالت کلی مشکلی ندارد و تا به حال نیز انجام شده است . اما ظاهرا از ابتدای امسال معلق شده است چون در برنامه ششم توسعه نیامده است .

جدیدتر قدیمی تر