پیگیری سوابق بیمه ای سال های گذشته

 1- اوایل سال 1383 در شرکتی استخدام شدم که شاید اولین تجربه حضور تمام وقت من در یک شرکت خصوصی تابع قانون کار بود . البته تابع قوانین کار که چه عرض کنم ، هیچ قانونی از قوانین کار و تامین اجتماعی در مورد ما صدق نمی کرد. در ابتدای استخدام برگه ای از من گرفته شد که من تمام مطالبات خود اعم از سنوات و عیدی را از شرکت مزبور گرفته ام و اگر این برگه را امضا نمی کردم اصلا خبری از استخدام نبود . بیمه هم که از اول گفته بودند نمی کنند و یک سری سفته هم از من گرفتند بدون اینکه هیچ تعهد خاصی بابت آن شده باشد و به اصلاح سفته سفید امضاء از من گرفتند . شاید بپرسید که من چرا زیر بار چنین شرایط زورگویانه ای رفتند . دلیل اصلی این بود که هر چند آن موقع فارغ التحصیل یکی از بهترین داشنگاههای ایران بودم اما شاید تا حد زیادی از بیکاری و در خانه ماندن می ترسیدم و بنابراین تمام تلاشم را کردم که جایی را برای کار پیدا کنم که حداقل دیگر در خانه نباشم و مجبور نباشم نگاه های شماتت بار مادر و پدر را تحمل کنم !

2- نکته جالبی که در مورد آن شرکت وجود داشت این بود که در حدود 6 ماه فعالیت من در آن شرکت کلا یک ماه حقوق به من دادند ! در پاسخ سوال من و بسیاری از همکاران که شرایطی مانند من را داشتند بهانه هایی مانند به پول نرسیدن پروژه ها ، سرمایه گذاری های آتی شرکت و بسیاری موارد دیگر را دلیل آوردند . این قصه ادامه داشت تا این که یک روز کاسه صبرم سرریز شد و قید این شرکت را زدم و دیگر نرفتم و به زنگ های دوستان هم پاسخی ندادم . نکته جالب اینجا بود که آن زمان می ترسیدم که حالا با سفته هایی که در دستشان دارم الان احضار می شوم و باید جریمه های زیادی را هم تحمل کنم . جریمه هایی بابت بیمه نشدن ، 5 ماه حقوق نگرفتن ، سنوات نگرفتن و خیلی مسائل دیگر !!!!!!! البته خدا یاری کردو همان سال در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی قبول شدم و از آن زمان در این سازمان مشغول به کارم . اما مسائلی باعث شده است که سالهاست به آن شرکت زیاد فکر کنم .

3-بارها به این فکر کرده ام که اگر اطلاعات بیمه ای و قانون کاری مناسبی داشتم حداقل در آن زمان اجازه نمی دادم که اینهمه در حق من اجحاف گردد . شاید بعضی شرایط اجتناب ناپذیر بود مانند امضاء گرفتن در مورد دریافت تمامی تعهدات در اوایل کار ! ولی من می توانستم بعد از خزوج از این شرکت تقاضای حقوق های نگرفته ام را بکنم ، می توانستم تقاضای سنواتم را بکنم ، می توانستم تقاضای حق بیمه ام را بکنم ، می توانستم پیگیر این شوم که سفته هایم را پس بگیرم و خیلی حقوق دیگری که داشتم ! الان که می دانم و دقیقا می توانم از حقوقم دفاع کنم دیگر پیگیری اش زمانبر است و اصلا مشغله کاری به من اجازه نمی دهد . آن شرکت منحل شده است و مدیرعاملش هم یکی از مسئولان یکی از وزارتخانه ها است که بر حقوق کارگران تاکید زیادی دارد !؟ حرف اصلیم این است : اطلاعاتم خیلی ضعیف بود ! نداشتن اطلاعات و نبودن کسی که دانش کافی در زمینه مسائل کاری و تامین اجتماعی داشته باشد در کنار من باعث چنین وضعیتی شد .

4- امروزه اوضاع به صورت کامل عوض شده است . پیشرفت فن آوری اطلاعات و ظهور گسترده اینترنت ، سایت ها و انجمن های مختلف ، موبایل و نرم افزارهای مربوطه مانند واتس آپ ، تلگرام و ... باعث افزایش اطلاعات مورد نیاز افراد در زمینه های مختلف شده است که یکی از این زمینه ها نیز قوانین کار و تامین اجتماعی است . سایت هایی که خود من در بعضی از آنها فعالم و البته سایت و کانال خاص خود را نیز دارم . خوشبختانه آنقدر مشکلات و مشائل زیادی در این حوزه وجود دارد که هر روز احساس می کنم در کنار پاسخگویی به مسائل دیگران و راهنمایی آنها به اطلاعات خودم نیز هر روز افزوده می شود که این مهمترین عامل در علاقه من به ادامه این راه می باشد.

جدیدتر قدیمی تر