سن بازنشستگی معلولان عادی

 1- بنده از فروردین 94 در شرکت ساختمانی با عنوان مهندس اجرا مشغول به کار شدم. سابقه بیمه در تمامی این مدت با عنوان مهندس اجرا ثبت شده است منتها با پایه حقوق کارگری . حقوق دریافتی بنده بر اساس صحبت شفاهی از قرار روز مزد صد و بیست و نه هزار تومن به علاوه هزینه ایاب ذهاب و هزینه شام و صبحانه میباشد. بدون عیدی ، پاداش و سنوات  منتها قرارداد کتبی ندارم . طی این سه سال حقوق، بدون فیش و رسید به شماره حساب بانکی بنده واریز می شد . در حال حاضر بنده در حدود دوازده میلیون از شرکت طلبکار هستم و مشغول به کار . به علت فرصت شغلی جدید قصد استعفا دارم ولی هنوز اعلام نکرده ام.  شخص مستعفی قبل از بنده مطالبات شو دریافت نکرده و شرکت نامه ی ترک کار برای ایشان مسترد کرده است. سوال اینجاست ایشان چگونه و از چه راهی مطالباتشان رو دریافت کنند؟  برای استعفای بنده چه روندی رو پیشنهاد می کنید تا مطالباتم رو دریافت کنم؟ مراحل استعفا طبق قانون کار را توضیح می دهید لطفا ؟ و در ضمن باتوجه به نداشتن قرارداد کتبی بنده چگونه می توانم پولم را زنده کنم ؟ اینکه فرمودید برای دوستتان ترک کار ثبت شده است و نتوانسته است حقوقش را بگیرد اشتباه است . تنها حقی که بر اثر ترک کار به شما تعلق نمی گیرد سنوات سالیانه مربوط به سال آخر است و بقیه حقوق و مزایا به شما تعلق می گیرد . شما یک ماه قبل از خروج از شرکت باید درخواست مکتوب دهید و درخواست تان را شماره کنید تا حالت اداری آن حفظ شود . در فرصت یک ماهه کارفرما موظف است جانشین شما را پیدا کند و دیگر شما مسئولیتی ندارید . تنها مرحله همین است و فرآیند پیچیده ای نیست . با توجه به نداشتن قرارداد باید کارکرد خود را ثابت کنید . گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حقوق مدرک خوبی است و گواهی حق بیمه که از تامین اجتماعی می گیرید نیز دیگر مدرک مهم است . اما با توجه به اینکه با حقوق کارگری برایتان بیمه رد شده است احتمال دارد اداره کار تمامی مزایایتان را بر همین اساس محاسبه کند و حقوق واقعی تان را چون قرارداد ندارید در نظر نگیرد .  


2- آیا بیمه پایه  (تامین اجتماعی و...) از کار افتادگی جزئی رو می دهد؟ بله . منها باید حادثه کاری برای شما اتفاق افتاده باشد . یعنی حادثه باید مرتبط با محیط کار باشد تا بتوانید از غرامت نقص عضو ، ازکارافتادگی جزئی و یا ازکارافتادگی کلی بهره مند شوید . 


3- با سلام خدمت مشاور عزیز من یه سوالی داشتم در مورد بیمه ! من معلولیت جسمی دارم . دو سال پیش دائیم یک شرکت پیمانکاری داشت و تو مناقصه های ساختمانی شرکت می کرد . بعد به من گفت که هر کاری که می گیرد بیمه شما را هم رد می کنم .  در این دو سال فکر کنم ۷ یا ۸‌ ماهی رد کرده است . ولی نرفتم سراغ دفترچه بیمه و به همین خاطر آزمایشات انجام ندادم . حالا هفته پیش رفتم بیمه گفتند اگر تو معاینات پزشکی نوشته باشد مشکلی برای کار نداری عیبی ندارد . وگرنه هم شما جریمه می شوید هم شرکت ! می خواستم بدانم چطوری از جریمه نجات پیدا کنم و اگر جریمه شدم هم جریمه من هم جریمه شرکت چقدر است؟ حرفی که بیمه به شما زده است درست بوده است . شما در جائی کار نکردید و حق بیمه برای شما پرداخت شده است  و این خلف قانون است . می تواند در صورتیکه سالم نبوده باشید تعهدات زیادی را برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کند . اگر در معاینات اولیه که توسط کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی انجام می شود عدم توانائی شما اثبات گردد شما جریمه نمی شوید بلکه سوابق بیمه ای تان حذف می گردد و مبلغ آن هم مسترد نمی گردد . کارفرما نیز به علت ارائه لیست خلاف جریمه می شود . 


4- خواهر زاده ام اول مهر تصادف کرده و در بیمارستان ... تهران بستری شد .  بدون رضایت پدر و مادر بطور اورژانسی مورد عمل جراحی جمجمه قرار گرفت  و لخته خون را از سرش درآورند . متاسفانه مریضمان به کما رفت و تا حالا به هوش نیامده است .اما 15 دی ماه به زور از بیمارستان مرخصش کردند و گفتند ببرید خانه چون ممکن است در بیمارستان عفونت بگیرد . اما موقع ترخیص 1 میلیون و دویست هزار تومان ازشان گرفتند .حتی طی مدت زمانی که در بیمارستان بود بیشتر وسایلش را می گفتند خودتان تهیه کنید و پدرو مادر ببچاره اش با این که وضع مالی خوبی ندارند و پدرش هم الان 4 ماه است که بیکار است مجبور می شدند خودشان وسیله تهیه کنند . نکته دیگه این که مریض را روزی که مرخص کردند گفتند یک ماه دیگه بیاورید برای عمل جمجمجه که بزارند سرجایش .می خواهم بدانم که اگر دوباره به بیمارستان مراجعه کنیم باید هزینه بپردازیم یا رایگان است ؟ ممنون می شوم راهنمایی کنید ؟ طبق قانون آسیب دیدگان ناشی از تصادفات رانندگی که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شده اند باید به صورت مجانی در بیمارستان های دولتی درمان شوند . این درمان تا مراحل نهایی مجانی است و مبلغ آن از طریق 10 درصد حق بیمه شخص ثالث به بیمارستان ها پرداخت می گردد . اما دقت کنید بعضی از بیمارستان ها قانون را نادیده می گیرند و هزینه اش را می گیرند . قبل از بستری بیمار تان از این موضوع مطمئن گردید . 


5- آیا امکان فروش سابقه بیمه هم وجود دارد ؟ یعنی من در ازاء چند سالی که بیمه تامین اجتماعی بودم مبلغی را از سازمان دریافت کنم و سابقه بیمه ام صفر بشود ؟ منظور شما استرداد حق بیمه هایی است که پرداخت نموده اید . نه متاسفانه چنین چیزی در سازمان تامین اجتماعی به هیچ وجه امکانپذیر نیست . 


6- کارگری هستم که برای پیمانکار کار می کردم . در ابتدا قراردادی شفاهی بینمان منعقد شد . بعد از 3 ماه از من تقاضای سفته جهت ضمانت کار کرد که من زیر بار نرفتم . البته در ابتدای کار  حرفی از سفته زده نشد و در آخر من را اخراج کرد و یک روز کمتر بیمه برایم پرداخت کرد که  مدارک کارکرد من در آن روز موجود است . در هر صورت از دادن حقوق سر باز می زند و می گوید که از من به اداره کار شکایت و طلب خسارت کرده است . البته ظاهرا به اداره کار نامه ترک کار من را زده در صورتی که من را اخراج کرده است . حال باید چه کار کنم ؟ شما کاری نمی خواهد انجام دهید . بهتر است به اداره کار شکایت کرده و درخواست تمامی حقوق قانونی تان و بازگشت به کار دهید . حتی در صورت اثبات ترک کار هم فقط سنوات امسال تان از بین می رود . البته ایشان برای اخراج شما باید نامه کتبی با مهر و امضاء به شما می داده است و اگر بدون این موارد محل کار را ترک کرده اید احتمال اینکه ترک کار تائید گردد بسیار زیاد است .   


7- من در سال ۹۲ بازنشست شدم ازشرکت رینگ سازی مشهد . به خاطر تحریم ها شرکت اضافه کاری نداشت . به خاطر مخارج زندگی مجبور شدم در شیفت بعدظهر در یک کارگاه دیگر مشغول کار شوم . تقریبا ۵سال بعد در کارگاه اولم سختی کار خورد بازنشست شدم .  کارگاه دومم را جدا تامین اجتمایی  محاسبه کرد و ۵ سال بیشتر نداشتم . به سی سال ضریب کرد عملا هیچ مبلغی اضافه به حقوقم نشد .  من چه کار کنم  ؟ به دیوان شکایت کنم  یا نه  که به حقم برسم ؟ چه کار کنم که قانون جدید مجلس جمع دوسال آخر برایم انجام شود ؟ میانگین حقوق یک روز را بر اساس حق بیمه پرداختی در 2 سال آخر حساب می کنند  و در سنوات بیمه پردازی تان ضرب می کنند . اگر غیر از این باشد می توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . 


8- بنده فوق لیسانس دارم ولی در حال حاضر بیکار هستم و از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستم .  آیا می توان بدون پرداخت مبلغ بیمه تامین اجتماعی برایم لحاظ شود؟ و اینکه معلولان عادی پس از چند سال سابقه بیمه بازنشسته میشوند ؟ اگر بتوانید از طریق سهمیه سازمان بهزیستی بیمه تامین اجتماعی شوید حق بیمه تان توسط دولت پرداخت می شود . اگر در ارگان دولتی استخدام نباشید فرقی با بیمه شده عادی ندارید . 


9- سلام کارشناس محترم . من شغلم آزاده . به نظر شما برای بازنشستگی بیمه عمر بهتر است یا تامین اجتماعی؟ برای گرفتن بالاترین حقوق بازنشستگی چقدر حق بیمه باید در ماه بدهم ؟ نظر من این است که بیمه تامین اجتماعی ضروری است و بیمه عمر مکمل خوبی است . بستگی به نوع بیمه تان دارد که اجباری باشد یا خویش فرما . تا 7 برابر حداقل حق بیمه می توانید حق بیمه بدهید . 

جدیدتر قدیمی تر