2- سلام و وقت بخیر . ممنون می شوم اگر راهنمایی کنید .من شش ماه پیش برای یک شرکت ساختمانی حدود سیصد متر سنگ کاری انجام دادم در اولین روز گفتم قرارداد ببندیم ولی نتیجه ای نگرفتم . کار را تمام کردم چک 3ماهه به من دادند و چک راگرفتم . منتها ده درصد حسن انجام کار را پیش خودش نگه داشته که اگر روز اول این را می گفت با ایشان کار نمی کردم . آیا من الان می توانم از وی شکایت کنم و آن ده درصد را الان بگیرم ؟ نه هیچ جریمه ای ندارد . بابت موضوع 10 درصد اگر پرداخت نکردند به دادگاه شکایت کنید . البته باید به طریقی بتوانید مبلغ توافقی را ثابت کنید .
5- کارفرما از ما روی فیش حقوق امضا می گیرد که تمامی موارد را پرداخت کرده ام . آخر سال هم با اینکه پاداش و سنوات نمی دهد باز امضا می گیرد ! آیا امکان شکایت و گرفتن حقمان وجود دارد ؟ امکان شکایت که در هر صورت وجود دارد . اگر با جزئیات مبالع و مزایای پرداختی نشوته شده باشد و حالت رسمی پیدا کرده باشد ممکن است اداره کار به نفع تان رای ندهد . تشخیص رسمیت این موارد با کارشناسان هیات های تحقیق و تشخیص اداره کار است .
6- من می خواستم از کارفرمای خودم شکایت کنم . من به مدت ۸ سال مشغول به کار بودم و بدون بیمه کار کردم با حقوق خیلی پایین . می خواستم ببینم اگر شکایت کنم چقدر گیرم میاد ؟ آیا ارزشش را دارد بجنگم یا نه ؟ بستگی دارد بتوانید کارکردتان را ثابت کنید یا نه ! همچنین بستگی دارد در چه مواردی بخواهید شکایت کنید . ارزش را نمی دانم شما به چه چیزی می گوئید اما همان 8 سال سابقه بیمه هم برای اکثر افراد ارزش بالایی دارد .
7- من حکم اجرائیه گرفتم وبردم دادم اداره پست ولی خود کارفرما تحویل نگرفته است . حکم الان یعنی بعد از ده روز می تواند اجرا نشود و عقب بیفتد ؟ الان من باید دوباره بروم دادگاه و نامه اجرائیه بگیرم ؟ باید برای ابلاغ اجرائیه به خود ایشان تحویل می دادید . با پست به چه کسی تحویل داده شده است . پیگیری نمائید و تحویل ایشان بدهید . البته هیچکدام از این موارد مانع اجرای حکم نمی شود و نیازی به مراجعه مجدد به دادگاه و گرفتن اجرائیه جدید ندارید .
8- ممنون از مطالب خوبی که روی سایتتون قرار دادین و پیشاپیش از راهنمایی ها شما سپاسگزارم. . سوالی در رابطه با طرح طبقه بندی مشاغل داشتم. من 9 سال سابقه بیمه دارم و تخصصم در زمینه تضمین کیفیت است و سابقه کارم هم مرتبط با همین موضوع است. لیسانسم مترجمی زبان است. اخیرا در شرکتی با عنوان کارشناس تضمین کیفیت استخدام شدم. شرکت قبلی که کار میکردم حقوق پایه ام 1700 و با مزایا و بدون اضافه کار 2 میلیون تومان دریافتیم بود. اما اینجا با وجود طرح طبقه بندی مشاغل پایه حقوق من 1200 خورده در حالی که در فرم استخدام حقوق درخواستی رو 2500 زده بودم. هیچ وقت هم در رابطه حقوق با من صحبت نشد و در قرارداد هم میزان حقوق ذکر نشده بود. ممنون می شوم در این زمینه من رو راهنمایی بفرمایید که چکار باید بکنم. با تشکر ؟ بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بررسی کنید در حکم استخدامی تان ، کدام عنوان شغلی برایتان در نظر گرفته شده است . چون طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده است و شما هم سابقه خوب و مدرک تحصیلی مناسبی دارید احتمالا در عنوان شغلی مناسب قرار نگرفته اید . عنوان شغلی که با گروه و امتیازات مکتسبه تان سازگار باشد .
9- کدام سمت در طرح طبقه بندی مشاغل از همه بهتر است ؟ مدیر اداری ، کارشناس متخصص ، کارشناس مسئول یا کارشناس ارشد ؟ مدیر اداری بهترین است . بعد کارشناس متخصص ، بعد کارشناس مسئول و بعد کارشناس ارشد .