بیمه مهریه

 1- تا به حال فکر می کردیم بیمه ازدواج در چارچوب تعهدات دو طرفه و اخلاق خوب و تلاش زیاد و از این جور حرف هاست . ولی ظاهرا کار از کار گذشته است . یعنی آنقدر بی اعتمادی در جامعه ما فراگیر شده است و آنقدر مشکلات جسمی و روحی دامنگیر زوجهای جوان شده است که دقیقا از همان روز اول ازدواج به این فکر می افتی که در صورت طلاق چگونه با عواقب آن که عمدتا مسائل مربوط به پرداخت مهریه است کنار بیایی ! بنابراین احتمالا این بیمه موضوعی مرتبط با مردان است !

2- البته همه آچه در بند 1 گفته شد تمامی موارد تحت پوشش این بیمه نامه را در بر نمی گیرد . اینکه ما صرفا چسبیدیم به طلاق چندان درست نیست . بسیاری از مسائل مرتبط با ازدواج مانند کمک هزینه مشاوره قبل از ازدواج ، کمک هزینه جهزیه ، کمک هزینه لغو عقد و عروسی و خیلی کمک هزینه های دیگر نیز در بیمه ازدواج وجود دارد . کاملا مشخص است که از سنین پایین باید شروع به پرداخت حق بیمه برای این نوع بیمه نامه کرد وگرنه صرفا اگرهر وقت به فکر ازدواج بیفتیم همان وقت برویم دنیال چنین بیمه ای مطمئنا به نتیجه نخواهیم رسید . زیرا حداقل 5 سال باید فقط حق بیمه بدهیم تا بتوانیم از مزایای  آن استفاده کنیم و معمولا در سال های بین 0 تا 30 یا 35 می توانیم شروع به پرداخت حق بیمه کنیم . بنابراین احتمالا این فکر باید از طرف پدر و مادرها برای بچه ها عملی شود وگرنه در این سنین که کسی پولی ندارد که بخواهد حق بیمه بدهد تا بتواند از مزایایش استفاده کند.در ضمن این نکته را هم مد نظر قرار دهید که صرفا کمک هزینه ، دریافت می کنید نه کل هزینه را ! علت آن هم کاملا مشخص است . فرض کنید بخواهید جهیزیه آنچنانی بدهید یا در بهترین تالارهای شهر عروسی کنید یا مهزیه تان اعداد نجومی مانند سال تولد همسر یا 124 هزار به برکت 124 هزار پیغمبر باشد ! معلوم است که هیچ بیمه ای حتی بیمه لویدز لندن هم نمی تواند چنین مبالغی را تقبل کند !

3- سازمان تامین اجتماعی برای بیمه پردازان خود که حداقل 2 سال حق بیمه پرداخت  کرده باشند نیز معادل یک ماه حقوق پاداش ازدواج می دهد و این کار را در هنگام عقد رسمی انجام می دهد . این موضوع کاملا جدا از بحث بیمه ازدواج است که بیمه پردازی صرفا به منظور استفاده از مزایای مربوطه در ازدواج و طلاق صورت می گیرد . تا آنجائیکه اطلاع دارم بیمه پارسیان ، بیمه تعاون و بیمه ایران چنین خدماتی را ارائه می دهند. دوره های زمانی مختلفی برای پرداخت مبلغ بیمه وجود دارد و به عنوان مثال براساس قراردادی که بیمه تعاون می بندد در صورتیکه مرد فوت کند و یا دچار ازکارافتادگی شود مبلغ مهریه همسر (ماکزیمم 110 سکه) به وی پرداخت می گردد و دیگر ادامه پرداخت اقساط بیمه ضروری نیست . اما اگر هیچکدام از این دو حالت برای مرد اتفاق نیفتد و وی سالم باشد مبلغ مورد نظر با تمام سودی که دارد به همسر وی داده می شود . البته دقت داشته باشید همه این مبالغ در هر حالتی به همسر وی داده می شود!

4- موضوع بیمه ازدواج موضوعی است که مخالفان زیادی در تمام سطوح به خصوص در سطوح عالی نیز دارد و عده ای اعتقاد دارند این موضوع باعث افزایش طلاق می شود. این افراد اعتقاد دارند کسی که بیمه نامه طلاق دارد دیگر با خیال راحت هر کاری می خواهد انجام می دهد. نوک تیز حملات در زمینه این نوع بیمه وزارت ورزش و جوانان را در برگرفته است زیرا این نوع بیمه نامه از طریق تفاهم نامه ای که بیمه ها با وزارت ورزش و جوانان انجام داده اند صورت پذیرفته است. شاید عدم پاسخگویی مسئولان این وزارتخانه نیز بر شدت این اتهام ها و همچنین عدم برنامه ریزی و هدفمندی این نوع بیمه نامه را در اذهان متبادر می کند. یکی از بزرگترین نقدهایی که به این نوع بیمه نامه وارد است این است که صرفا بر جنبه های مادی ازدواج تاکید داشته است و در حقیقت به افزایش بی دلیل هزینه های قبل ، حین و بعد از ازدواج رسمیت بخشیده تا جائیکه خواسته است مقداری از این مبالغ بیش از حد زیاد شده را پوشش دهد . این انتقاد به نظر من وارد است حداقل از بعد هزینه های ازدواج آن . شاید بهتر بود به طریقی سعی بیشتری برای بهبود زمینه های فرهنگی در این زمینه و کاهش هزینه های ازدواج می گشت .

5- یکی از معدود کشورهای مسلمان که طرح بیمه طلاق به خوبی در آن اجرا می گردد کشور مصر است . علت این امر این است که طلاق در این کشور رشد زیادی از حدی در میان تمامی کشورها دارد ! دکتر مصطفی اقلیما یکی از بزرگترین مددکاران اجتماعی این دوران ما  و رئیس انجمن مددکاری اعتقاد دارد این نوع بیمه باید برای تمامی مردان اجباری گردد و از اولین روزهای ازدواج ماهیانه مبلغی پرداخت کنند در صورت ادامه زندگی که نیازی به این مبلغ به وجود نمی آید و در غیر این صورت به زنان در ادامه راه زندگی پس از طلاق کمک می کند و در صورتیکه مرد فوت نکرده باشد مشکلات مرد را برای تامین این مبلغ کاهش می دهد. عده ای از مخالفان اعتقاد دارند وظیفه حمایت از این زنان در هر صورت بر عهده دولت است تا مشکلی دیگر بر ناهنجاری های جامعه اضافه نشود و نباید با ارائه بیمه ای در این زمینه ذهن ها را به شدت به سوی طلاق متمرکز کرد .

جدیدتر قدیمی تر