شکایت برای دریافت دیه حوادث رانندگی

 1- سوال ها و جواب هائی است که خیلی ساده است و خیلی کوتاه ؟ در همه زمینه ها این گونه است و معمولا هم اکثرا همین موارد کوتاه را یاد نمی گیرند ؟ یکسری از این سوالات را در زمینه بیمه شخص ثالث ، دیه ، هیات حل اختلاف و مراجع قضایی دیگر مطرح کرده و به آن پاسخ می دهیم و امیدواریم که برایتان سودمند باشد . با ما همراه باشید !


2- دوستی پرسیده اند که در یک شرکت تولیدی مشغول به کار بوده اند و متاسفانه بر اثر حادثه ای دست خود را از بالای آرنج از دست داده اند . این حادثه برایشان در اولین روز ماه محرم اتفاق افتاده است . می خواستند بدانند آیا بیمه تامین اجتماعی از ایشان حمایت می کند و همچنین چقدر دیه به ایشان تعلق می گیرد ؟ ضمن اظهار تاسف بابت روی دادن چنین اتفاقی باید گفت که دوست عزیزمان هم می توانند از حمایت های سازمان تامین اجتماعی بهره مند گردند و هم از حمایت قانون مجازات اسلامی . سازمان تامین اجتماعی بابت حادثه ای که در محل کار اتفاق افتاده است برای ایشان کمیسیون پزشکی تشکیل می دهد و متناسب با حادثه ای که رخ داده است به ایشان مستمری ازکارافتادگی جزئی یا مستمری ازکارافتادگی کلی تعلق می گیرد. در ضمن اگر در آن حادثه با توجه به نظر دادگاه کارفرما مقصر باشد نصف دیه کامل به ایشان تعلق می گیرد که با توجه به نرخ دیه در سال 1396 ، معادل 105 میلیون تومان به ایشان دیه تعلق می گیرد . در صورتیکه کارفرما بیمه مسئولیت داشته باشد و پوشش مربوطه را خریداری کرده باشد می تواند از بیمه خود برای پرداخت دیه استفاده کند. توجه داشته باشید که رخ دادن حادثه در ماه حرام ارتباطی به میزان دیه ندارد و صرفا وقتی تاثیر دارد که خدای ناکرده حادثه دیده فوت شده باشد .


3- دوست دیگری پرسیده اند که موتور سوار بوده اند و با خودرویی تصادف کرده و استخوان ران ایشان دچار شکستگی شده است . طبق نظر کارشناسان راهنمائی و رانندگی طرفین به صورت کاملا مساوی و 50-50 مقصر شناخته شده اند . می خواستند بدانند که چقدر به ایشان دیه تعلق می گیرد ؟ چون شکستگی استخوان ران پیدا کرده اند باید مشخص شود که شکستگی با عیب درمان می شود و یا بدون عیب . اگر بدون عیب درمان شود 8 درصد دیه به ایشان تعلق می گیرد و اگر با عیب درمان شود 10 درصد دیه به ایشان تعلق می گیرد . مقادیر دیه با نرخ سال 1396 به ترتیب برابر است با 16 میلیون و 800 هزار تومان و 21 میلیون تومان . با توجه به اینکه راننده خودرو صرفا 50 درصد مقصر شناخته شده است تنها نیمی از این دیه به دوست ما تعلق می گیرد . یعنی اگر صدمه ایشان انشاء الله بدون عیب درمان شود 8 میلیون و 400 هزار تومان دیه به ایشان تعلق می گیرد و اگر خدای ناکرده درمان نشود 10 میلیون و 500 هزار تومان به ایشان دیه تعلق می گیرد .


4- حالا به سوالی دیگر از دوستی دیگر پاسخ می دهیم . ایشان با خودروی همسرشان تصادف کرده اند و در اثر این تصادف از ناحیه لگن و بینی دچار شکستگی شده اند . سوال ایشان این است که آیا می توانند از بیمه سرنشین و حوادث راننده که به صورت الحاقی به بیمه شخص ثالث شان خریداری کرده اند استفاده کنند یا نه ؟ سوالی است که بارها پرسیده شده است و جوابی جالب دارد . متاسفنه طبق قانونی که حدود 2 سال است در این زمینه تصویب شده است بیمه باید دیه مربوط به راننده را پرداخت کند ولی طبق رویه ای که در شرکت های بیمه برقرار است جز در موارد نقص عضو و فوت که به راننده غرامت تعلق می گیرد در موارد دیگر از محل بیمه شخص ثالث هیچ مبلغی به وی تعلق نمی گیرد . در ضمن اینکه سند مالکیت خودرو به نام همسر ایشان یا شخص دیگری است اهمیتی در این زمینه ندارد !


5- سوال دیگری در این زمینه که بسیار مهم است این است که شرکت بیمه چقدر وقت دارد تا دیه مربوطه را پرداخت کند ؟ جوابی که در اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1387 آمده است این است که شرکت بیمه پس از رای دادگاه 15 روز زمان دارد تا دیه را بپردازد . البته شرکت های بیمه این موضوع را منوط به تکمیل مدارک متقاضی کرده اند . ضمنا متاسفانه در اکثر بیمه ها زمان پرداخت دیه طولانی تر می شود ! پیشنهاد می کنم که اگر برای دریافت دیه با وجود تکمیل مدارک مدت زمان زیادی معطل ماندید به بیمه مرکزی شکایت نمائید .


6- سوال دیگری که بارها در این زمینه از من پرسیده شده است این است : آیا از محل بیمه شخص ثالث مقصر می توان هزینه های درمانی انجام شده توسط حادثه دیده را دریافت کرد ؟ پاسخ به این سوال نیز متاسفانه منفی است . چون شرکت های بیمه طبق قانون تصویب شده مجلس شورای اسلامی موظف هستند که 10 درصد میزان حق بیمه پرداختی را به وزارت بهداشت اختصاص دهند و این وزارتخانه موظف است تمام سانحه دیدگان حوادث رانندگی را به صورت مجانی در تمامی مراکز دولتی و خصوصی  ، درمان و در صورت لزوم بستری کند دیگر از محل این بیمه نامه مبلغی به حادثه دیده قابل پرداخت نیست .


7- به سوالی دیگر در این زمینه دقت کنید : "سال گذشته مسافر یک ماشین مسافرکش شخصی که در جاده خارج از شهر کار می کرد شدم . اواسط مسیر خودروی دیگری که از مسیرش منحرف شده بود با خودروی ما تصادف کرد ، فعلا دادگاه تشکیل شده است. سوال من این است با توجه به اینکه خودرویی که من در آن بودم مقصر نبوده ولی مجوز رانندگی به عنوان مسافرکش در جاده بین شهری را نیز نداشته است آیا می توان دیه آسیب هایی را که برای من به وجود آمده است از بیمه طرف مقابل یا خود وی بگیرم ؟" . پاسخ به این سوال چندان که فکر می کنید سخت نیست . چون خودروی شما مقصر نبوده و خودروی طرف مقابل مقصر بوده است باید دیه خود را از بیمه شخص ثالث طرف مقابل بگیرید . البته چون خودروی شما مجوز حمل مسافر در جاده بین شهری را نداشته است قطعا جریمه خواهد شد اما این موضوع ربطی به این تصادف و دیه شما ندارد .


8- سوال دیگری در این زمینه : "در حالی که پیاده در حال عبور از عرض خیابان بودم با خودرویی تصادف نمودم و راننده مقصر تشخیص داده شد . بعد از چند مدت رضایت دادم به شرط اینکه دیه به من پرداخت شود . حالا بیمه امروز و فردا می کند و دیه من را نمی دهد . من باید چه کار کنم ؟ " . با توجه به اینکه رضایت داده اید دیگر نمی توانید از نظر قضایی بر عیله راننده اعلام جرم نمائید . با این حال هم از طریق سایت بیمه مرکزی و هم به صورت مراجعه حضوری به بیمه مرکزی می توانید از بیمه مربوطه شکایت کرده و پیگیر دریافت دیه تان باشید .


9- سوالی که باز هم از من در همین زمینه پرسیده شده است : "بنده در سال 1395 با خودرویی تصادف نمودم و خودروی مقابل مقصر شناخته شد . بعد از حضور در پزشکی قانونی و دادگاه ، رای بدوی دادگاه به نفع پرداخت دیه به بنده صادر شد . طرف مقابل به رای اعتراض کرد و پس از مدتی طولانی در سال 1396 رای تجدیدنظر که همان تائید رای بدوی بود صادر گردید . حالا وقتی برای گرفتن دیه به شرکت بیمه شخص ثالث طرف مقابل مراجعه می کنم می خواهند با گرفتن رضایت محضری دیه را به نرخ سال 1395 به من بدهند . آیا چنین کاری منطق و قانونی است ؟" . نه چنین کاری قانونی نیست . برای پرداخت دیه باید زمانی که رای دادگاه قطعی و لازم الاجرا شده است را ملاک قرار دهیم . اگر طرفین به رای بدوی اعتراض نکنند ، رای قطعی می گردد ولی اگر به رای بدوی اعتراض شود ، این رای تجدید نظر است که رای نهایی و قطعی بوده و دیه باید بر اساس زمان صدور رای تجدینظر محاسبه گردد . ضمن قبول نکردن چنین موضوعی حتما به بیمه مرکزی در این زمینه شکایت کنید .


10- "حادثه رانندگی برای بنده و خانواده ام در مسافرت به وجود آمده است که مقصر خودروی  مقابل بوده است . متاسفانه رانندگی خودروی مقابل با توجه به اینکه مقصر هم بوده است فوت کرده است . الان تکلیف ما چه می شود و ما باید بر علیه چه کسی شکایت کنیم ؟ " . خدا ایشان را بیامرزد . به هر حال جانشان را از دست داده اند و به صورت عمدی نیز این کار را نکرده اند . باید بر علیه وراث قانونی ایشان در درجه اول و بیمه شخص ثالث خودروی ایشان در درجه دوم اقامه دعوا نمائید . در صورتیکه دیه را از بیمه شخص ثالث شان بتوان پرداخت کرد مساله حل است وگرنه وراث ایشان به صورت قانونی مسئول می باشند .

جدیدتر قدیمی تر