شرایط امتیازی طرح طبقه بندی مشاغل

 1- در مورد طرح طبقه بندی مشاغل در محیط های کارگری تا به حال صحبت کرده ام و باز هم صحبت می کنم . اما  در اینجا می خواهم در مورد طرح طبقه بندی مشاغل برای افراد غیر مشمول قانون کار اعم از کارکنان قراردادی ، رسمی و آزمایشی صحبت کنم . جالب اینجاست که محیط های کاری زیادی وجود دارد که تعدادی پرسنل ، مشمول قانون کار می باشند و تعدادی دیگر مشمول قانون کار نبوده و تحت پوشش صندوق های بیمه ای دیگر می باشند . جلب ترین نکته اینجاست که برای مشمولین صندوق های بیمه ای دیگر معمولا نظام طبقه بندی به بهترین نحو اجرا می گردد و البته در جاهایی که بودجه کمتری موجود است در حداقل حالت خود باز هم اجرا می شود ولی هنوز در بسیاری از محیط های کارگری این طرح اجرا نمی گردد . به امید روزی که تمامی کارفرمایان و کارگران در کنار یکدیگر به بهترین نحو و با بیشترین مزایا کار کنند ! در ادامه مقاله با ما همراه باشید .


2- در این طرح افراد در رشته های شغلی مختلفی تقسیم بندی می شودند . معمولا وظایف و مسئولیت های مشخصی در یک رشته شغلی قرار می گیرد .  عنوان رشته ربطی به رشته تحصیلی ندارد . قانونا باید براساس 4 معیار ، برای هر فرد رشته شغلی مشخصی را تعیین کرد . البته معمولا در بسیاری از ارگان ها این معیارها چندان اهمیتی ندارند و روابط شخصی تاثیر بیشتری دارند با این حال بر حسب وظیفه 4 معیار مشخص در این زمینه را اعلام می کنم : 1- تحصیلات (مقطع - رشته تحصیلی) 2- تجربه 3- دوره های آموزشی یا کارآموزی 4- شرایط خاص ! فکر کنم همین شرایط خاص !!! است که مهمترین عامل تاثیر گذار است و عملا 3 تای قبلی را به راحتی وتو می کند ! عامل تجربه که در میان این معیارها قرار گرفته است تمامی سوابق کاری اعم از مشمول یا غیر مشمول قانون کار را در بر می گیرد .


3- رشته های شغلی عمدتا در 8 دسته تقسیم بندی می شود . این 8 دسته عبارتند از : 1- بهداشتی و درمانی 2- اداری و مالی 3- آموزشی و فرهنگی 4- امور اجتماعی 5- فنی و مهندسی 6- فن آوری اطلاعات 7- خدمات 8- کشاورزی و محیط زیست .


4- معمولا به بهانه های واهی سعی می شود از زیر طرح طبقه بندی مشاغل در رفت . البته دلایل واقعی این موضوع عمدتا ارتباطی به این مسائل ندارد و بیشتر مالی است . شرکت های پیمانکاری نیز مشمول این طرح می باشند . فرقی نمی کند پیمانکار حقیقی باشد یا حقوقی باشد . همچنین کارگرانی که دارای قرارداد موقت می باشند نیز مشمول طرح طبقه بندی مشاغل قرار می گیرند .

جدیدتر قدیمی تر