شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

 1- بسیاری از بیمه شدگان تامین اجتماعی اطلاع کافی ندارند که چه خدماتی توسط سازمان تامین اجتماعی به آنها داده می شود . اکثرا فکر می کنند تنها خدماتی که داده می شود دفترچه درمانی و نهایتا مستمری بازنشستگی است . اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید تامین اجتماعی 18 خدمت مختلف به بیمه شدگان خود ارائه می دهد . یکی از به موقع ترین و جذاب ترین خدمات تامین اجتماعی هدیه ای است که این سازمان به بیمه شدگان تامین اجتماعی بابت ازدواج می دهد. یعنی به محض اینکه شما عقد رسمی نمایید معادل یک ماه حقوق به شما هدیه می دهد . جالب است نه ؟


2- برای اینکه بتوانید از این هدیه استفاده کنید باید حداقل 2 سال حق بیمه پرداخت کرده باشید. این 2 سال پرداخت حق بیمه باید در 5 سال قبل باشد . یعنی در 5 سال فبل اگر مجموعا 24 ماه حق بیمه پرداخت کرده باشید می توانید از این هدیه استفاده کنید . سابقه خدمت سربازی حتی با خرید آن جزء این سوابق محسوب نمی شود. اگر زن و شوهر هر دو بیمه شده تامین اجتماعی باشند نیز هر دو نفر می توانند این هدیه را بگیرند . هدیه براساس میانگین پرداخت حق بیمه در 2 سال آخر قبل از عقد پرداخت می شود . یعنی اگر در این 2 سال بعضی ماهها حق بیمه پرداخت نشده باشد به ضررتان است . هر چه حقوق بیشتری مبنای پرداخت حق بیمه قرار گرفته باشد مبلغ بیشتری به شما تعلق می گیرد ، یعنی میانگین 1 ماه حقوق با افزایش سنوات در 24 ماه اخیر. البته اگر این مبلغ از حداقل حقوق مصوب وزارت کار در زمان عقد کمتر باشد تا آن مبلغ افزایش می یابد.


3- برای گرفتن این هدیه باید ازدواج اولتان باشد ، به ازدواج های دوم و بعد از آن هدیه ای داده نمی شود . در ضمن عقد محضری باشد ، عقد غیر رسمی و صیغه و این جور حرف ها ازدواج رسمی حساب نمی شود . تصویر و اصل سند ازدواج و شناسنامه زن و شوهر و تعهد کتبی تان مبنی بر اینکه برای اولین بار ازدواج کرده اید، مدارکی است که برای این کار نیاز دارید.


4- یکی از شروط مهمی که بعضا این پرداخت را دچار مشکل می کند این است که در هنگام عقد باید رابطه استخدامی بین بیمه شده و کارفرما وجود داشته باشد . یعنی نه بیمه های خویش فرما باشد و نه در حال دریافت مقرری بیمه بیکاری باشد و نه هیچ چیز دیگر . باید رابطه کاری بین بیمه شده و کارفرما تحت قانون کار وجود داشته باشد (در زمان عقد). ضمنا اگر بعد از سالها به صرافت افتاده اید که این مبلغ را دریافت کنید محاسبات براساس همان زمان عقد انجام می گیرد و اینگونه این مبلغ کمتر خواهد شد .


5- ضمنا اگر در هنگام ازدواج اول شرایط لازم برای دریافت هدیه ازدواج را نداشته اید و در ازدواج دوم حائز شرایط این مبلغ شده اید متاسفانه باید بگویم که دیگر این هدیه به شما تعلق نمی گیرد . یعنی ازدواج اول بودن شرط اساسی برای دریافت این کمک هزینه است.

جدیدتر قدیمی تر