وکیل خوب برای گرفتن ازکارافتادگی از تامین اجتماعی

 1- از زمانی که سازمان تامین اجتماعی به وجود آمد ، انواع معاینات اولیه برای بیمه شدگان اختیاری و اجباری نیز در متن قانون آن دیده شده بود . علاوه بر این که کمیسیون های پزشکی به عنوان مرجعی برای تعیین ازکارافتادگی در دوران بیمه پردازی در متن قانون دیه شد . در یکی دو سال اخیر یکسری از قوانین حوزه تامین اجتماعی تغییر کرده است که عمده این تغییرات به نفع بیمه شدگان و در جهت رفع نواقصی بوده است که تا به حال در قانون وجود داشته است . با هم این تغییرات را مرور می کنیم . با ما همراه باشید .


2-یکی از موضوعاتی  که در متن قانون تامین اجتماعی آمده است  (طبق ماده 70 قانون تامین اجتماعی) این است که افرادی که دیگر توانائی ادامه کار نداشته باشند می توانند درخواست  ازکارافتادگی دهند و در صورت تائید کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی از مستمری برخوردار گردند . یکی از حسن های ازکارافتادگی این است که در صورت تائید آن توسط کمیسیون پزشکی به عنوان ازکارافتاده کلی با هر میزان سابقه می توانند از حداقل مستمری سالیانه طبق قانون کار بهره مند گردند . طبق قانون فعلی تامین اجتماعی حداقل باید 20 سال سابقه داشته باشید (که ممکن است در آینده بیشتر هم گردد) تا حداقل مستمری را دریافت کنید در حالیکه با ازکارافتادگی می توان با هر میزان سابقه از حداقل مستمری برخوردار گردید .


3- طبق همان ماده 70 قانون تامین اجتماعی متقاضیان قبل از ارائه درخواست ازکارافتادگی به شعب تامین اجتماعی باید درمانشان را کامل کرده باشند . این موضوعی است که اکثرا به علت عجله بیش از حد و یا آگاهی نداشتن از قوانین موجود نادیده می گیرند و متاسفانه مشکلات زیادی ایجاد می کند . با کمال تاسف پزشک معالج بیمه شده در مرحله اول این اشتباه را انجام می دهد . بیمه شده به وی مراجعه می کند و از وی می خواهد که تائید کند نامبرده ازکارافتاده کلی است . حالا چه براساس اصرار شخص یا اعتقاد واقعی پزشک معالج یا به خاطر اینکه به هر حال حق ویزیت داده است پزشک این موضوع را تائید می کند . براساس روندی که در کمیسیون های پزشکی در جریان است اگر برای بهبود بیمه شده به عمل جراحی یا استراحت پزشکی یا ادامه بستری بودن در بیمارستان یا مصرف دارو نیاز است باید این فرآیند طی شود و بعدا به کمیسیون مراجعه گردد . اینجا یک پارادوکس ایجاد می شود . بیمه شده به علت بیماری نمی تواند حق بیمه دهد و در نتیجه دفترچه درمانی اش تمدید نمی گردد و چون دفترچه ندارد نمی تواند عمل کند و یا از خدمات درمانی بهره مند گردد و چون عمل نمی کند یا بستری نمی گردد مطابق آنچه بعدا خواهیم گفت مراجعه اش به تامین اجتماعی تاثیر آنچنانی ندارد !!


4- طبق قانون قبلی کمیسیون های پزشکی و بخشنامه هایی که اجرا می گشت در صورتیکه بیمه شده از کارافتاده نشود یا در حوادث ناشی از کار و یا بیماری های ناشی از کار از درصدی گه گرفته است ناراضی باشد می تواند به آن رای اعتراض کرده و به کمیسیون های تجدید نظر ارجاع گردد . طبق قانون قبلی اگر بیمه شده در یکی از کمیسیون ها رای ادامه درمان می گرفت می توانست به رای های دیگر اعتراض کند (چون رای ادامه درمان به تنهائی قابل اعتراض نیست و باید بعد از طی دوره درمان دوباره به کمیسیون بدوی مراجعه شود ) و به کمیسیون های تجدید نظر فرستاده شود اما طبق قانون فعلی که جدیدا تغییر کرده است اگر در یکی از بیماری ها رای ادامه درمان اخذ شود و در مجموع آراء دیگر بیمه شده ازکارافتاده کلی نشود دیگر حق اعتراض ندارد و باید کلا به دنبال ادامه درمان باشد . به عنوان مثال فرض کنید شخصی با مشکلاتی در زمینه بیماری های داخلی ، اعصاب و قلب به کمیسیون مراجعه کند . اگر وی در مجموع کمیسیون های داخلی و اعصاب ازکارافتاده نشود ولی کمیسیون قلب رای ادامه درمان دهد دیگر نمی تواند در زمینه کمیسیون های اعصاب و داخلی اعتراض کند و به کمیسیون تجدید نظر رود و رای مجموع ادامه درمان می گیرد و تا زمانیکه دوره درمانش کامل نگردد مطلقا نمی تواند در زمینه اعصاب ،قلب و داخلی هیچ اقدامی انجام دهد .


5- تغییر دیگر در زمینه معاینات اولیه بیمه های اختیاری ، حرف و مشاغل آزاد ، رانندگان ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان و دیگر گروه ها به وجود آمده است . طبق قانون قدیم کمیسیونی متشکل از 3 پزشک این معاینات را به صورت سریع و با یکسری آزمایشات روتین از پیش تعیین شده انجام می داد که متاسفانه دقت بالایی نداشت . طبق قانونی که جدیدا تغییر یافته است این وظیفه بر عهده یک پزشک متخصص در زمینه داخلی گذاشته شده است که باید مدت زمان زیادی را برای معاینه در تمامی زمینه ها وقت بگذارد و در صورتیکه نیاز باشد انواع و اقسام آزمایشات را درخواست دهد و یا نظرات کمیسیون تخصصی را خواستار گردد  . این پزشک در صورتیکه اشتباه کند در برابر سازمان تامین اجتماعی باید جوابگو باشد و بنابراین نهایت دقت خود را در این زمینه انجام خواهد داد تا وضعیت پزشکی بیمار را مطابق با آنچه که هست مشخص سازد . این موضوع از این نظر مهم است که  در صورتیکه بیمه شده از هر نظر ازکارافتاده کلی باشد دیگر نمی تواند از موضوع مورد نظر در کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی برای دریافت مستمری رای ازکارافتادگی دریافت کند .

جدیدتر قدیمی تر