بهترین بیمه شخص ثالث کدام بیمه است؟

 1-بیمه شخص ثالث پرفروش ترین ، پرکاربردترین و آشنا ترین نوع بیمه نامه برای تمام افرد جامعه ماست . مهمترین دلیل چنین اتفاقی این است که این نوع بیمه اجباری است و البته شاید دومین دلیل مهم نیز این است که تعداد خودروهای موجود در کشور به طرز بی سابقه ای زیاد شده است و حتی در بسیاری از خانه ها چندین خودرو وجود دارد . بنابراین اطلاع از قوانین این نوع بیمه نامه برای همه افراد ضروری است . با هم به یکسری سوالات مهم در این زمینه و پاسخ های آن می پردازیم . با ما همراه باشید .


2- حداقل تعهد اجباری در بیمه نامه شخص ثالث چه میزان است ؟ حداقل تعهد برای هر کوپن برای مواردی که منتهی به خسارت های جانی و یا نقص های بدنی می شود معادل دیه یک انسان در ماه حرام است . البته برای نقص های بدنی نهایت دیه ای که پرداخت می گردد معادل دیه یک انسان در ماه غیر حرام است . برای تعهد مالی معمولا 2.5 درصد حداقل دیه فوت در نظر گرفته می شود و البته در بعضی مواقع کمی بیشتر . تمامی تعهدات فوق در ابتدای هر سال و بعد از تعیین نرخ دیه توسط قوه قضائیه ، توسط بیمه مرکزی اعلام می گردد و البته در بخش خسارت های مالی می توان با پرداخت هزینه بیشتر سقف تعهدات را بالاتر برد .


3- بیمه حوادث راننده که به همراه بیمه نامه شخص ثالث صادر می شود چیست ؟ بیمه شخص ثالث برای جبران خساراتی است که به شخص ثالث اعم از اینکه بیرون از خودرو باشد یا مسافر خودرو وارد می گردد اما ارتباطی به خود راننده مقصر حادثه ندارد . در صورتیکه مقصر حادثه دجار نقص عضو و یا خدای ناکرده فوت شود می تواند از این بیمه برای جبران خسارات استفاده کند . نوجه داشته باشید که باید نقص عضو اتفاق افتاده باشد و جراحت های عادی راننده را نمی توان از طریق این نوع بیمه پشتیبانی کرد .


4- اگر بیمه شخص ثالث تهیه نکنیم چه مشکلاتی ممکن است برای ما اتفاق بیفتد ؟ هر چند این موضوع خلاف قانون است و افسران راهنمائی و رانندگی در ضورت مشاهده می توانند خودرو را توقیف و روانه پارکینگ کرده و راننده را جریمه نمایند اما بزرگترین مشکل وقتی اتفاق می افتد که حادثه ای برای افراد دیگر اتفاق بیفتد و نیاز به پرداخت دیه باشد و در صورت عجز از پرداخت دیه راننده مقصر قطعا راهی زندان می شود و تا وقتی اداء دین صورت نپذیرد در زندان خواهد ماند . نکته جالب تر اینکه اگر بخواهیم یک سال بعد بیمه تان را تمدید کنید یا به هردلیلی مجبورتان کنند بیمه شخص ثالث تهیه نمائید باید حق بیمه دورانی که خودرو بیمه نبوده است را نیز بپردازید (حدود 1 سال) .


5- در صورت دریافت خسارت از شرکت بیمه ، بیمه نامه سال بعد به چه شکلی تمدید می گردد ؟ تمامی تخفیف هایی که تا به حال بیمه نامه داشته است حذف می گردد و مبلغی نیز جریمه تعلق می گیرد . البته طرحی در جریان است که دیگر با یک حادثه به خصوص اگر جزئی باشد تمامی تخفیف ها از بین نرود و تخفیف ها به صورت پلکانی حذف گردد .


6- آیا نرخ بیمه نامه های شخص ثالث در شرکت های مختلف بیمه یکسان است ؟ بیمه مرکزی معمولا سقف تعهدات را مشخص می کند و بر اساس آن ، میزان حق بیمه پرداختی شخص ثالث را مشخص می نماید . البته شرکت های بیمه معمولا اگر خودرو تخفیف بیمه ای داشته باشد (و یا حتی بدون آن) مواردی نیز از طرف خود تخفیف می دهند . کلا بیمه شخص ثالث بیمه سود دهی نیست و اگر شرکت بیمه ای در زمینه بیمه شخص ثالث تخفیفاتی در نظر بگیرد باید شک کنید چون ممکن است بعدا در تعهدات خود کوتاهی کند و حتی شکایت به بیمه مرکزی نیز شما رابه نتیجه نرساند .


7- آیا در بیمه نامه های شخص ثالث ، هزینه های درمانی حادثه دیدگان نیز پوشش داده می شود ؟ با توجه به اینکه طبق آخرین قانونی که در این زمینه امده است تمامی بیمه ها موظفند 10 درصد حق بیمه شخص ثالث را به حساب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی واریز نمایند تا برای مداوای مصدومین حوادث ناشی از تصادفات رانندگی استفاده گردد دیگر بیمه ها مسئولیتی در قبال درمان حادثه دیدگان تصادفات رانندگی ندارند .


8- آیا می توان تخفیف های بیمه شخص ثالث را به خودروی جدیدی که خریده ایم منتقل نمائیم ؟ بله این کار امکانپذیر است . قبل از اینکه خودرو را به صورت قانونی بفروشیم می توانیم تخفیف های بیمه ای آن را به خودروی جدید منتقل نمائیم .


9- آیا می توان از بیمه نامه شخص ثالث به عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کرد ؟  بله . البته اهمیت آن نسبت به سند وسایل غیر منقول از اهمیت کمتری برخوردار است با این حال می توان از آن به عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کرد .


10- برای رفتن به خارج کشور با خودروی شخصی از چه بیمه نامه ای باید استفاده کرد ؟ از بیمه نامه شخص ثالث بین المللی یا بیمه کارت سبز


11- کارت سبز چیست ؟ کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد خروج از ایران و مسافرت به خارج از کشور به خصوص کشورهای همسایه اروپایی را دارند مورد استفاده قرار می گیرد . کشورهایی مانند ترکیه ، روسیه ، آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان ، اوکراین و ... .در صورت بروز حادثه و یا تصادف باید از این کارت به جای بیمه شخص ثالث استفاده کرد .


12- آیا اگر 4 تصادف اتفاق افتاده باشد و هر 4 کوپن کنده شود می توان دوباره از بیمه نامه استفاده کرد ؟ بله می توان از بیمه نامه  استفاده کرد هر چند جریمه های مربوط به خود را نیز دارد .


13- آیا اگر راننده گواهینامه نداشته باشد یا مست باشد یا موارد روانگردان مصرف کرده باشد ، شرکت بیمه خسارت پرداخت می کند ؟ بله شرکت بیمه در صورت مقصر بودن راننده دارای شرایط فوق تمامی خسارات را پرداخت می نماید و سپس با شکایت قانونی ، از مقصر حادثه یعنی همان راننده مبلغ فوق الذکر می گیرد . قبل از پرداخت خسارت تضمین های کافی از راننده مقصر حادثه گرفته می شود .

جدیدتر قدیمی تر