درخواست از کارافتادگی به علت ضایعه نخاعی

 1- بنده نزدیک به پنج سال است برای کارفرمایم کار می کنم .ایشان من را بیمه نمی کنند . می خواستم ببینم اگر از ایشان شکایت کنم چقدر جریمه باید به من وتامین اجتماعی بدهد؟ در ضمن من هیچ قرارداد کاری با ایشان ندارم . البته من از طرف پایانه حمل بار بیمه هستم که حق بیمه رو خودم پرداخت می کنم . این در روند شکایتم مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ این که شما از طرف پایانه حمل بار بیمه هستید قطعا مشکل ایجاد می کند چون بیمه هستید و دیگر کارفرما اجباری به بیمه کردن شما ندارد . برای زمان هایی که بیمه نبوده اید و به صورت کارگر کارفرمایی در خدمت ایشان بوده اید می توانید به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید . اگر کارکردتان ثابت شود کارفرما باید حق بیمه تان را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد . مبلغ حق بیمه ای که ایشان باید بپردازد به نرخ روز است و البته حداقل 10 درصد هم بابت عدم ارسال لیست جریمه می شود . حق بیمه و جریمه ای به شما تعلق نمی گیرد.


2- امکان اینکه خودم بیمه را پرداخت کنم هست؟ مثلا با شرکتی صحبت کنم که مبلغ حق بیمه را به آنها بدهم و از طریق آن شرکت بیمه ام رد شود ؟ اگر جواب مثبت است چه مبلغی باید پرداخت کنم ؟ امکان چنین کاری هست ! البته خلاف قانون تامین اجتماعی است و اگر در بازرسی کارشناسان تامین اجتماعی از محل کار اثبات گردد که لیست حق بیمه صوری بوده نه تنها کارفرما جریمه می شود بلکه سابقه بیمه ایجاد شده از بین می رود و بعید است بتوانید پول تان را به سادگی بازپس بگیرید . به هر حال اگر بخواهید این کار را انجام دهید باید 30 درصد حقوق را به عنوان حق بیمه پرداخت کنید . حقوق انتخابی نمی تواند کمتر از حداقل حقوق اعلام شده توسط وزارت کار برای هر سال باشد.


3- آخرین تاریخ بیمه پردازی بنده در آذر ماه ۹۴ بوده است . دوسال مشغول به تحصیل و بیکار بوده ام . از تاریخ ۹۶/۸/۱ مجددا مشغول بکار شدم . لطفا بفرمایید : ۱-محاسبه خدمت سربازی برای من که دوسال وقفه در پرداخت حق بیمه داشته  ام چگونه انجام می شود ؟ ۲- بیمه بیکاری به بنده تعلق می گرفته است ؟ هر گاه درخواست پرداخت حق بیمه دوران سربازی را بدهید به شرطی که حداقل 2 سال پرداخت حق بیمه داشته باشید ، میانگین آخرین 2 سال پرداختی به عنوان حق بیمه مربوطه در نظر گرفته می شود و اگر وقفه بیمه ای رخ داده باشد نرخ افزایش حق بیمه سالانه اعمال می گردد . بیمه بیکاری در صورتیکه شرایط آن را داشته باشید از جمله حداقل 1 سال پرداخت حق بیمه و بیکار شدن غیر ارادی به شما تعلق می گیرد .


4- اگر دو سال آخر در یک کارگاه مشغول شوم و از کارفرما بخواهم حداکثر یا همان سقف دستمزد آن سال را به بیمه اعلام و پرداخت نماید حتی مابه التفاوت آن را نیز خودم قبول کنم. مثلا حداکثر دستمزد ده میلیون تومان باشد که 30 درصد آن سه میلیون می شود که کارفرما باید بدهد.حالا برای اینکه کارفرما قبول کند با کارفرما سر 3 میلیون تفاهم و توافق کنم و مقداری از سه میلیون را خودم بپردازم و این بیمه اجباری خواهد بود.آیا چنین ترفندی مورد قبول تامین اجتماعی می باشد و امکان پذیر است ؟ محال است چنین چیزی توسط تامین اجتماعی تائید گردد . با بازرسی قطعا لیست را رد می کنند و پولتان را هدر می دهید و منطقی هم نیست . نمی توانید یکدفعه حقوق تان را افزایش دهید . این موضوع یادتان نرود.


5- بنده  درسال 70 در مناطق جنگی جنوب خرمشهر ستاد بازسازی کار می کردم . مشکل بنده  ضایعه نخاعی  می باشد. آن زمان  برای  بنده  و دوستانی که  در ستاد کار می کردند به قول خودشان  بیمه هم رد کردند! ولی بعدها که پیگیر شدم گفتند چون در آن زمان سیستمی نبوده است به صورت دستی ثبت شده است . منتهی  بعدها توسط کارفرمایی  برایم حق بیمه رد  شده است.  حالا مشکلم حق بیمه ای است که در زمان ستاد داشته ام ! آنها را چگونه زنده کنم ؟ بهترین کار در این مورد این است که به شعبه ای که در آن زمان در آن محل وجود داشته است مراجعه کنید . در هنگام تبدیل سیستم های دستی قدیم به سیستم الکترونیکی مقداری از اطلاعات به علت اشتباه کاربران وارد کننده اطلاعات در سیستم ثبت نگردید . اما این به آن معنا نیست که سابقه شما از بین رفته باشد ! قطعا مدارک آن موجود است ! با مدارکی که در این زمینه دارید به شعبه مربوطه مراجعه کرده و درخواست جمع آوری سوابق دهید ! اگر سوابقی وجود داشته باشد مطمئنا پیدا می شود.


6- چند نفر ازنیروهای شرکت با درخواست کتبی ازشرکت خواسته اند بیمه تامین اجتماعی شان رد نشود. آیا این کار منطقی است ؟ قطعا منطقی نیست . اگر به هر صورت تامین اجتماعی متوجه شود جریمه تان می کند . ضمنا همین نیروها اگر به اداره کار در هر زمانی شکایت کنند و مدارک کارکردشان را ارائه دهند به راحتی محکوم می شوید وباید حق بیمه را با جریمه اش پرداخت کنید . پس بهتر است از اول این کار را نکنید.


7- کارشناس کامپیوتر (نرم افزار) با توجه به اینکه دائما در معرض تشعشعات نمایشگر رایانه قرار دارد آیا جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود؟ نه محسوب نمی شود . مگر اینکه محیط کار خطرناک باشد که معمولا اینگونه نیست . تشخیص با کارشناس اداره کار است که در 99.99 درصد جواب منفی است.


8- من الان دو ماه تمام از تامین اجتماعی استراحت پزشکی گرفتم همراه حقوقی که تعیین کرده بودند. الان میتوانم از بیمه مسئولیت مدنی ساختمان که شکایت هم کردم برای آن ۲ الی ۳ماه استراحت حقوق بگیرم ؟ تامین اجتماعی با این بیمه ها یا بر عکس ارتباط دارد (بیمه سامان) ؟ نه ارتباطی بین تامین اجتماعی با بیمه های تجاری نیست . ولی آنها بابت طول درمان مبلغی پرداخت نمی کنند  و فقط هزینه درمان و دیه پرداخت  را پرداخت می کنند.


9-  من 10 سال است که بیمه تامین اجتماعی دارم و 5 سال است که بیماری ام اس مبتلا شده ام و قدرت کارکردن ندارم . راهنمایی می کنید که باید چکار کنم  ؟ باید با نظر پزشک معالج درخواست ازکارافتادگی تان را در شعبه تامین اجتماعی مطرح کنید .

جدیدتر قدیمی تر