دیه آسیب های مختلف در بدن

 1- میزان دیه در سال 1397 چقدر است ؟ میزان دیه در سال 1397 برابر است با 231 میلیون تومان 

2-ارش چیست ؟ منظور از ارش این است که آن قسمت دیه مشخصی ندارد و میزان صدمات را پزشکی قانونی مشخص می کند 

3- چند مثال از مصادیق ارش اعلام نمایید ؟ شگستگی زانو لگن و قوزك پا ارش دارد و با توجه به میزان شکستگی و نوع آن میزان ارش متفاوت خواهد بود. شكستگی استخوان آرنج دست نیز بین 12 تا 20 میلیون تومان ارش دارد. تورم پوست صورت ارش دارد . همچنین تورم در صورت یا بدن ارش دارد و البته گرفتگی تمامی نقاط بدن نیز ارش دارد . خروج پلاتین از دست یا پا بین 2 تا 3 درصد ارش دارد. با توجه به اینکه هر درصد 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود این مبلغ برابر است با 4ملیون و 200 هزار تومان تا 6 میلیون و 300 هزار تومان . اگر بعد از ادامه درمان این نقص خوب نشود 3 میلیون نیز به این مبلغ اضافه می گردد . 

4- دامیه و متلاحمه چیست ؟  دامیه به جراحتی می گویند  که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون در سر و صورت  باشد. متلاحمه به جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود لکن به پوست نازک روی استخوان نرسد و موجب بخيه در سر و صورت گردد. ملاک دیه در جراحتهای مذکور، مقدار نفوذ جراحت بوده و طول و عرض آن تأثیری در میزان دیه ندارد.

5- دیه ترقوه سمت راست بدن چقدر می باشد ؟ شکستن دو استخوان ترقوه دیه کامل دارد یعنی 231 میلیون تومان و شکستن هر کدام از آنها که درمان نشود یا با عیب درمان شود نصف دیه کامل است یعنی 115 میلیون و 500 هزار تومان و اگر به خوبی درمان شود 4 درصد دیه کامل است یعنی 9 میلیون و 240 هزار تومان .

6- قطع یک دست با انگشتان چقدر دیه دارد ؟ 50 درصد دیه کامل و 20 درصد هم ارش که می شود حدود 70 درصد دیه کامل

7- شکستن دو عدد دندان جلو چقدر دیه دارد ؟ 10 درصد دیه که معادل 23 میلیون و 100 هزار تومان می شود. 

8- شکستن ستون فقرات که قابل درمان نباشد چقدر دیه دارد؟ یک فقره دیه کامل تعلق می گیرد معادل 231 میلیون تومان . بابت شکستن ستون فقرات خواه اصلا درمان نشود یا بعد از علاج به صورت کمان و خمیدگی در آید یا آن که بدون عصا نتواند راه برود یا توانایی جنسی او از بین برود یا مبتلا به سلس و ریزش ادرار گردد 231 میلیون تومان می باشد.

9- دیه کبودی صورت (مثلا براثر دعوا چقدر است) ؟ 0.3 درصد دیه کامل یعنی 693 هزار تومان

جدیدتر قدیمی تر