مراحل دریافت خسارت از طریق بیمه شخص ثالث

 1- در تصادفات رانندگی مشخص نمودن مقصر کارساده و در عین حال سختی است . ساده از آن جهت که قواعدی که در این زمینه برای تعیین مقصر استفاده می شود بسیار کم و در عین حال ساده است و از آن رو کار سختی است که باید بدانیم در چه زمانی و از کدام قانون استفاده کنیم . نکته جالب این ماجرا آنجاست که بیمه ها نیز برای خود قواعد خاصی دارند و بعضا سعی می کنند در این فرآیند نقش ایفاء کنند و یکسری موارد را نایده بگیرند . با هم این مقاله را با دقت می خوانیم  تا در این زمینه اطلاعات بیشتری بدست آوریم .


2- دقت کنید که اگر خودروی شخصی شما در اختیار شخص دیگری باشد و با خودروی شما یا شخص دیگری تصادف کند و مقصر باشد باید از بیمه نامه شخصی ثالث تان خسارات دیگر افراد را جبران کنید . اینکه ایشان از خودروی شما استفاده می کرده است این مجوز را به دیگران می دهد که از بیمه نامه شخص ثالث خودروی شما استفاده کنند . اگر ایشان گواهینامه نداشته باشند و تصادفی به وجود بیاید که خدای ناکرده باعث فوت و یا ایجاد جرح در دیگران گردد قطعا صاحب خودرو مقصر اصلی است . پس دقت کنید که خودروی خود را در اختیار چه کسی قرار می دهید .


3- بارها از من سوال شده است که به دلیل طولانی شدن فرآیند درمان و در نتیجه طولانی شدن ارائه نظریه توسط پزشکی قانونی ، امکان استفاده از بیمه شخص ثالث برای دریافت دیه بسیار طولانی شده است و این طولانی شدن باعث شده است که مشکلات مالی زیادی برای آسیب دیده به وجود آید و حتی در روند درمان وی باعث ایجاد خلل گردد . نکته ای که خیلی ها نمی دانند این است که بیمه ها با استفاده از کروکی افسر راهنمائی و رانندگی و گزارش اولیه پزشکی قانونی ، می توانند 50 درصد تقریبی دیه را بپردازند و مابقی دیه را به آخرین نظریه پزشکی قانونی موکول کنند . این قانونی است که توسط بسیاری از بیمه های خوشنام به خوبی اجرا می گردد و توسط تعداد معدودی بیمه ؟! اجرا نمی شود . البته اگر خدای ناکرده تصادف منجر به فوت گردد دیگر بدون نیاز به رای دادگاه و با توافق با مقصر حادثه و وراث شخص فوت شده ، بیمه ها می توانند کل دیه را پرداخت کنند و خیلی از بیمه ها نیز این کار را انجام می دهند . 


4- اگر بیمه نامه فرد مقصر حادثه تمام شده باشد و وی آن را تمدید نکرده باشد ، اگر مقصر حادثه فرار کرده باشد ، اگر بیمه گر ورشکست شده باشد  و یا اگر در موارد استثنایی خسارت های ایجاد شده برای شخص ثالث خارج از شرایط بیمه نامه باشد ، می توان از طریق صندوق خسارات بدنی ، خسارت را دریافت کرد . یکی از نکات مهم در این زمینه این است که عامل ایجاد حادثه مجهول باشد و نتوان در طول زمان وی را پیدا کرد که ماشاء الله این روزها در جامعه ما کم از این دست موارد پیش نیامده است .


5- توصیه نمی کنم که در هنگام تصادف با یکدیگر توافق کنید و به بیمه بروید . هر چند بیمه ها الان تا سقف 7 میلیون تومان بدون کروکی هزینه تصادفات را تقبل می کنند اما باید بدانید که این موضوع برای کشورهائی است که کمی اصول اولیه اخلاقی نیز در آن رعایت می شود و من بارها دیده ام که وقتی کروکی و گزارش پلیس نبوده است طرف مقصر بارها دبه کرده است و مشکلات زیادی در این زمینه پیش آمده است . بنابراین توصیه می کنم مطلقا این کار را انجام ندهید و بهتر است همان اول یکی دو ساعت وقت بگذارید ولی بهترین و دقیق ترین کار ممکن را انجام دهید . دقت کنید که اگر با توافق و بدون کشیدن کروکی به شرکت بیمه مراجعه کنید نباید خودروهایتان را تعمیر کرده باشید و باید با همان وضعیت به شرکت بیمه مراجعه کنید .


6- حالا فرض کنید بر اثر بی دقتی به جدول برخورد کنید و یا به درخت و یا موانع ثابت دیگر برخورد کنید . در اینگونه مواقع نمی توانید از بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت به خودرویتان استفاده کنید و صرفا باید بیمه بدنه داشته باشید . علاوه براین برای استفاده از بیمه بدنه باید حتما کروکی پلیس را هم گرفته باشید . اگر راننده باشید و به جسم ثابت تصادف کنید و مقصر هم باشید  در صورتیکه نقص عضو پیدا کرده باشید می توانید با استفاده از بیمه نامه شخص ثالث تان از غرامت نقص عضو استفاده کنید . توجه داشته باشید که اگر در اینگونه موارد بر اثر تصادف با جسم ثابت خدای ناکرده فوت نمائید وراث شما می توانند از بیمه نامه شخص ثالث شما برای دریافت دیه استفاده کنند . البته در اینگونه موارد حکم دادگاه و نظریه افسر راهنمائی و رانندگی و تائیدیه کارشناس شرکت بیمه ضروری است به این معنا که نباید به قصد خودکشی و یا آسیب رساندن به خود دست به چنین کاری زده باشید . اگر در جایی ثابت بودید و خودروی دیگری به شما خورد و خودروی شما هم حرکت کرده و  به شخص ثالث یا خودروی دیگر برخورد کنید مسئول پرداخت تمامی هزینه ها و دیه ها خودروی اول است .


7- یکی از موارد قانونی که در این زمینه وجود دارد این است که  که اگر بر اثر تصادف ، زمان زیادی را از دست بدهید که در کارتان خلل ایجاد کند و یا از کار بیکار شوید و یا از نظر هزینه های درمانی دچار مشکل شوید طبق قانون مسئولیت مدنی (در سال 1339 این قانون طراحی شده است) می تواند بر عیله مقصر حادثه اقامه دعوا کنید تا خساراتتان جبران شود . البته این فرآیند بعضی مواقع آنقدر طولانی است که خیلی ها قید آن را می زنند و پیگیری نمی نمایند و البته بعضی از دادگاهها نیز در این زمینه رای مناسب صادر نمی کنند ولی همه این موارد باعث نمی شود که بگوئیم چنین قانونی وجود ندارد و نمی توان از آن استفاده کرد .


8- در مقاله بعدی که در این زمینه خواهم نوشت حدود 10 مورد حالت تصادف متفاوت را مورد بررسی قرار می دهم و عامل تصادف را با توجه به قوانین راهنمائی و رانندگی مشخص می نمایم . پس تا آن مقاله خداحافظ !

جدیدتر قدیمی تر