روش امتیاز دهی در طرح طبقه بندی مشاغل

 1- آیا در طرح طبقه بندی مشاغل پایه حقوق براساس تخصیلات می باشد ؟ یعنی تحصیلات در پایه حقوق تاثیر دارد ؟ پایه حقوق (البته درست تر بگوئیم حقوق مبنا) براساس شغلی است که به فرد اختصاص داده می شود . هر شغلی نیز پیش نیازهای تجربی و تحصیلی خاص دارد که در بعضی مواقع در نبود یا کمبود یکی از آن دو می توان با دیگری آن را جبران کرد . مثلا اگر سابقه بیشتر باشد کمبود مدرک تحصیلی را جبران کرد و اگر مدرک تحصیلی بالاتر باشد تا حدی میزان سابقه کم را جبران کرد . بنابراین مدرک تحصیلی به صورت غیر مستقیم در میزان حقوق مبنا تاثیر دارد .


2- آیا طرح طبقه بندی مشاغل شامل شرکت های دانش بنیان می شود (تعداد پرسنل زیر 50 نفر است) ؟ میزان افزایش حقوق نسبت به حداقل حقوق اداره کار برای کارشناس برق و اتوماسیون با مدرک لیسانس چقدر است ؟ کار ما ساخت و تولید دستگاه و کالیبراسیون ابزار دقیق می باشد ؟ هر شرکتی که مشول قانون کار باشد و پرسنل آن بالای 50 نفر باشد مشمول این طرح می باشد . البته اگر کمتر از 50 نفر هم باشند منعی برای عدم اجرای این قانون وجود ندارد . حداقل حقوق مبنا براساس شغل تعیین می شود . قرار گرفتن در عنوان شغلی هم براساس تجربه ، تحصیلات ، سرپرستی ، تخصصی بودن کار و ... معین می شود . یعنی هر فرد با توجه به امتیازات مکتسبه باید گروه مورد نیاز برای دست یابی به شغل مورد نظر را داشته باشد .


3- در هنگام تمدید قراردادها در اسفند سال ۱۳۹۵ یک شرکت که سابقه حدود ۱۲ ساله اجرای طرح طبقه بندی را دارد اقدام به حذف و صفر نمودن مبالغ بخشهایی از قرارداد نظیر مزد رتبه ،حق جذب و... نمود . به گونه ایکه بعضا تا یک میلیون تومان از حقوق پرسنل کم شد. البته به کارکنان شفاها و در جلسه عمومی گفته شد که این کاهش موقتی است . اما  با وجود اینکه قرارداد پرسنل ۳ ماهه می باشد و تا کنون سه بار بعد از کاهش حقوق تمدید شده است ، اما این کاهش حذف نشده است.

لطفا مشخص نمائید که:

۱- آیا این اقدام قانونی است ؟ کارفرما موافقت کتبی کارکنان را ندارد ، اما قراردادهای جدید توسط کارکنان امضاء شده است .

۲- با توجه به اینکه سنوات و مانده مرخصی کارکنان در پایان سال پرداخت نشده و ذخیره می گردد ، مبنای محاسبه سنوات و مانده مرخصی ذخیره شده کارکنان حقوق فعلی است یا حقوق سال ۹۵ ؟

۳- کارکنانی که در سال ۹۶ بعد از امضاء قرارداد جدید از شرکت اخراج شده اند، می توانند مدعی دریافت سنوات براساس حقوق سال ۹۵ باشند؟ مزد رتبه ، حق جذب و مزایایی از این قبیل عموما در طرح طبقه بندی مشاغل همه در داخل مزد مبنا قرار می گیرند . البته حق جذب کلا برای عناوین شغلی ارشد با گرفتن مجوز قابل پرداخت می باشد . کاهش حقوق بعد از طرح طبقه بندی مشاغل قانونی نیست و باید با استفاده از مزایایی مانند تفاوت تطبیق و موارد دیگر این کاهش جبران گردد . مانده مرخصی و سنوات باید تا پایان سال تسویه گردد مگر اینکه به سال بعد موکول شود که باید به نرخ روز تسویه گردد . البته به شرطی که حقوق فعلی از حقوق سال 1395 کمتر نباشد . سنوات به تمام کارکنان تعلق می گیرد و در صورت اخراج کارگر باید به ازاء هر سال بین 45  روز تا 2 ماه سنوات پرداخت گردد .


4- اگر کسی پایه ش بالا باشد و مزایایش نسبت به مدرک و سابقه اش محاسبه شده باشد ، آیا ممکن است بعد از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل حقوق دریافتی اش کم گردد . اگه جواب مثبت است از پایه کم می گردد یا مزایا ؟ احتمال کم شدن آن بسیار ناچیز است زیرا شغل با توجه به گروه فرد تعیین می شود و گروه براساس ملاک های مختلف که تجربه و تحصیلات دو عامل بسیار مهم آن می باشند . ضمنا ما چیزی به نام حقوق پایه بعد از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نداریم و حقوق مبنا ملاک قرار می گیرد . تنها در صورتی حقوق کم می شود که قبل از اجرای طرح سطح حقوق ها در سطح بسیار بالایی بوده باشد که بعد از اجرای طرح نمی توان بدون موافقت کتبی کارگر حقوق وی را کم کرد .


5- بنده نماینده تام الاختیار کارگران یک شرکت در اصفهان هستم . تعداد کارگران حدودا 1300 نفر می باشد . قرار است به زودی طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت اجرا شود . البته بنابر درخواست کارگران این طرح اجرا می گردد و شرکت مکلف به تبعیت از ماده ۵۰ شده است . سوال اینجاست آیا برای اجرای طرح ما باید طرحی با توجه به چارت شرکت طراحی کنیم یا نیازی به این کار نیست ؟ برای اجرای طرح باید چه آیتم هایی مد نظر داشته باشیم که کارگران حداکثر بهره مفید را ببرند . آیا اگر شرکت با شرکت مشاور قرارداد تنظیم کند و شرکت طرح را طراحی کند امکان زدو بند هست یا خیر ؟ باید طرح براساس چارت شرکت باشد و این کار یا باید توسط شما انجام گردد و یا توسط شرکت های مشاوری که در این زمینه فعال هستند و تعدادشان هم بسیار زیاد است . غیر از عوامل تحصیلی و تجربه که عوامل اصلی هستند و در اختیار شما نمی باشند باید به تخصصی بودن مشاغل ، سختی کار ، تحصیلات مورد نیاز هر شغل ، داشتن حق سرپرستی و مواردی از این قبیل توجه نمائید . شرکت هایی که در این زمینه طرح را اجرا می کنند نهایتا باید تائید اداره کار را بگیرند . امکان زد و بند با چه کسی ! بعید به نظر می رسد . حتما با شرکت مشاور کار کنید .


6- سوالی داشتم . اگر کارخانه ای طبقه بندی مشاغل نداشته باشید می تواند کسی را موظف به انجام کار دیگری کند . مثلا مسئول اداری دفتری را موظف به انجام کار حسابداری فروش کند ؟ اگر طرح طبقه بندی اجرا نشده باشد مهم این است که قرارداد شما با چه عنوانی بسته شده باشد . متناسب با قرارداد باید فعالیت نمائید .


7- اگر شرکت بخواهد طبقه بندی مشاغل انجام دهد و کارگران تمایل به این کار نداشته باشند چگونه می شود جلوی طبقه بندی گرفته شود . در شرکت ما میخواهند این طرح را اجرا کنند ولی ما اطلاعات چندانی نداریم . یه عده می گویند خوبه بدون داشتن دلیل خاصی و یه عده می گویند بده چون حقوقمون نسبت به الان کمتر میشه و درصد افزایش حقوقمون برای سال های آینده نسبت به الان کمتر می شود ! شرکت سختی کار و حق جذب و چند آیتم دیگه می دهد  که اگر طرح طبقه بندی اجرا شود همه آنها لغو می شوند !  در کل نمی دانیم به نفعمون هست یا نه ؟!  اگه امکان دارد راهنمایی فرمائید ،  ممنون می شوم ؟ طرح طبقه بندی مشاغل طبق ماده 48 قانون کار باید اجرا گردد . کمیته طبقه بندی مشاغل در کارگاه یا شرکت مشاور با همکاری کمیته فوق این طرح را پیاده سازی می کنند . نظارت بر حسن انجام کار با اداره کار است . معمولا مزایایی که گفتید در حقوق مبنا لحاظ می گردند .

جدیدتر قدیمی تر