تفاوت دیه ماه عادی و ماه حرام

 1- دیه ماه های عادی و حرام در سال 1396 چقدر است ؟ قبل از اینکه به این سوال جواب دهم ذکر سه نکته ضروری است . اول اینکه بر خلاف آنکه گفته می شود دیه بر اساس قیمت شتر یا طلا یا نقره و یا موارد دیگر محاسبه می شود و البته اگرچه منکر دخالت این عوامل در محاسبه میزان دیه سالیانه نیستم با این حال نهایتا مصلحت عمومی است که با مشاوره رئیس قوه قضائیه با همکارانش و کارشناسان ، میزان دیه تعیین می شود و یکی از عوامل مهم و مرتبط با آن میزان تورم سالیانه است به گونه ایکه مبلغ حق بیمه شخص ثالث نیز زیاد افزایش نیابد تا تعداد کسانی که خودرویشان بیمه شخص ثالث ندارد بیش از حد نشود . نکته دوم این است که میزان دیه ماه های حرام حدود 1/3 بیشتر از ماه های عادی است و البته سومین نکته مهم این است که میزان افزایش دیه ماه های حرام صرفا برای وقتی کاربرد دارد که حادثه منتهی به فوت اتفاق بیفتد و اگر صرفا بخواهیم دیه آسیب ها و جراحت ها را محاسبه کنیم دیه ماه حرام و غیر ماه حرام تفاوتی با یکدیگر ندارند . اما در مورد مبلغ دیه در سال 1396 برای ماه های غیر حرام 210 میلیون تومان و برای ماه های حرام حدود 1/3 بیشتر یعنی 280 میلیون تومان تعیین شده است .


2- کارفرما تا چه زمانی می تواند عیدی و سنوات کارگران را پرداخت نماید ؟ با توجه به اینکه از لفظ سالیانه در قانون مربوط به پرداخت عیدی و سنوات کارگران استفاده شده است به نظر می رسد ، مبالغ مذکور نهایتا تا پایان سال باید به کارگر پرداخت گردد .


3- آیا وقتی که در ابتدای سال جدید نرخ دیه بالا می رود باید برای بیمه شخص ثالث خودرویمان الحاقیه خریداری نماییم ؟ با توجه به آخرین اظهار نظر رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه دیگر نیازی به خرید الحاقیه برای بیمه شخص ثالث نیست حتی اگر میزان دیه در ابتدای هر سال افزایش یابد .


4- اگر در ماه عادی تصادف کنیم و فردی که مصدوم شده است در ماه حرام فوت کند دیه براساس ماه عادی محاسبه می شود یا ماه حرام ؟ برای اینکه دیه فوت فرد براساس دیه ماه حرام محاسبه گردد باید حادثه و فوت هر دو در ماه حرام اتفاق افتاده باشد . البته در این حالت می توان دیه جراحت هایی که عامل فوت نبوده است را محاسبه کرد و دریافت نمود (در صورت رای دادگاه براساس قاعده تغلیظ دیه) .


5- طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث پوشش کدام خسارت ها حذف شده و بیمه بابت آنها مبلغی پرداخت نمی کند ؟ طبق ماده 7 قانون بیمه شخص ثالث ، خسارتی که به وسیله نقلیه مسبب حادثه و محموله های آن وارد شود و همچنین خسارت های ناشی از محرومیت های جزائی و جرائم مرتبط دیگر توسط بیمه شخص ثالث پوشش داده نمی شود . علاوه بر این خسارات ناشی از تشعشعات رادیو آکتیو که در هنگام تصادف ایجاد شده باشد از شمول این بیمه حذف گردیده است .


6- اگر بیمه گذار وامی از محل بیمه نامه عمر و پس انداز دریافت نماید ، نحوه بازپرداخت آن چگونه خواهد بود ؟ بیمه گذار هنگام درخواست وام نحوه بازپرداخت آن را نیز با موافقت شرکت بیمه مشخص می کند که ماهیانه ، سالیانه و یا یکجا باشد .


7- چه مدارکی جهت پرداخت خسارت در بیمه حوادث مورد نیاز است ؟


  • در صورت فوت : 1- گواهی فوت 2- گزارش مشروح حادثه که توسط مراجع ذیصلاح پر شده باشد . 
  • در صورت نقص عضو جزئی و کلی : 1- گواهی مشروح حادثه که توسط مراجع ذیصلاح تهیه شده باشد . 2- گواهی اولین مرجع درمانی مبنی بر شرح صدمات وارده 3- گواهی پزشک معالج مبنی بر خاتمه درمان و غیر قابل علاج بودن عارضه های ناشی از تصادف

8- غرامت فوت در وجه چه کسی پرداخت می گردد ؟  بیمه گذار موظف است هنگام خرید بیمه نامه ، استفاده کننده یا استفاده کنندگان را تعیین کند و در صورت مشخص نبودن استفاده کننده سرمایه بیمه عمر به صورت مساوی بین وراث قانونی تقسیم می گردد . توجه داشته باشید که سرمایه بیمه عمر براساس قوانین ارث تقسیم نمی گردد و کاملا مساوی بین تمامی وراث قانونی تقسیم می گردد .


9- با شرکت بیمه ای قرارداد 30 ساله بیمه عمر بسته می شود . حالا اگر شخص بعد از 15 سال بخواهد انصراف بدهد چه اتفاقی می افتد ؟ در جداول سود تضمینی بیمه های عمر و سرمایه گذاری به ترتیب برای دوره های 5 ساله سود 15 درصد ، 20 درصد و 25 درصد ذکر شده است . سود سالانه را هم که هر شرکت در پایان سال اعلام می کند . حالا در صورت انصراف کدامیک از این سود ها به عنوان معیار در نظر گرفته می شود ؟ اغلب شرکت های بیمه معمولا براساس حداقل سود تضمین شده و یا یک یا چند درصد کمتر اقدام به بازخرید بیمه نامه می کنند . البته چند شرکت ممدود سود را به صورت روزشمار محاسبه و پرداخت می نمایند . 

جدیدتر قدیمی تر