ثبت نام بیمه قالیبافان

 1- اگر کسی از من بپرسد که چه بیمه ای بشود که بیشترین مزایا را داشته باشد ؟  در جواب اگر آقا باشد حتما به او پیشنهاد می دهم بیمه کارگران ساختمانی شود و اگر خانم باشد به او پیشنهاد می کنم بیمه قالیبافان شود . بیمه هایی که شما کمترین حق بیمه ممکن را می دهید (نهایتا 7 درصد) و بیشترین مزایا ممکن را بدست می آورید . یعنی حتی از بیمه اختیاری که حداقل 3 برابر این 2 نوع بیمه هزینه پرداخت می کنید امکانات بیشتری دارید ! امکاناتی که عبارتند از دفترچه درمانی بدون هزینه و بدون فرانشیز ، استفاده از مزایایی نظیر غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و اروتز و پروتز ، ازکارافتادگی و بازنشستگی قبل و بعد از فوت و خلاصه غیر از مقرری بیمه بیکاری که با پرداخت 3 درصد توسط بیمه شدگان اجباری حاصل می آید ، تمامی مزایای دیگر با کمترین پرداختی برای این دو نوع بیمه فراهم است . پس بیائید اطلاعاتمان را در مورد بیمه قالیبافی تا حد زیادی افزایش دهیم . با ما همراه باشید !


2- بهتر است در ابتدا از شرایط معمول این نوع بیمه برایتان بگویم و بعد شرایط خاص و ویژه را مورد بررسی قرار دهم . کلیه بافندگان قالی ، قالیچه ، گلیم ، زیلو می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند . مهمترین شرطی که در این زمینه  وجود دارد این است که به صورت کارگاهی کار نکنند و کارفرما نداشته باشند . کارفرما در این زمینه یعنی کسی که طبق قانون کار به شما حقوق می دهد و با شما قرارداد می بندد . این که شما قالی را ببافید و به مرور زمان یا یکدفعه از کسی دستمزد آن را بگیرید به معنای داشتن کارفرما نیست . بنابراین در این نوع بیمه شما باید در محیط خانه یا محیط غیر تجاری مشغول به کار باشید . بیمه قالیبافی از نوع بیمه های خویش فرما می باشد هر چند با بیمه های حرف و مشاغل آزاد و اختیاری تفاوت دارد و خدمات بیشتری نسبت به آن ارائه می دهد . ضمنا باید هر روز مشغول به کار باشد یا به گونه ای کار کند که عرفا شغل وی بافندگی در منزل تلقی شود .


3- نحوه محاسبه حق بیمه این گروه از بیمه شدگان در حد کمترین مقدار ممکن است . مبنای حقوقی که براساس آن باید حق بیمه پرداخت کنند نصف حداقل حقوق و دستمزد هر سال مطابق با آن چیزی است که دولت محترم در مورد مشمولان قانون کار اعلام می کند . به عنوان مثال حداقل حقوق در سال 1396 معادل 930 هزار تومان ماهیانه است و حق بن و اولاد و ... را در نظر نمی گیریم . در این حالت میزان حق بیمه حدود 14 درصد این مبلغ می شود که معادل 130 هزار تومان می شود . حالا از این 130 هزار تومان 50 درصد را دولت تقبل کرده است که بپردازد (متاسفانه همیشه جزء دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی باقی می ماند و دیر به دیر تسویه می شود) و 50 درصد را باید بیمه شده بپردازد . یعنی به نرخ سال 96 چیزی حدود 65 هزار تومان که در قبال آن خدمات بسیاری گرفته می شود . اگر این مبلغ را با مبلغ حق بیمه اختیاری مقایسه کنید که به نرخ سال 1396 معادل 249 هزار تومان می باشد و در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که خدماتی که در این بیمه می گیرید بسیار بیشتر از خدماتی است که در بیمه اختیاری و دیگر بیمه های خویش فرما می گیرید آن وقت سودمند بودن این نوع بیمه را به وضوح خواهید دید .


4- نحوه پرداخت حق بیمه ماه به ماه نیست و بیمه شده مکلف است در دو نوبت 6 ماهه اول و 6 ماهه دوم این مبلغ را پرداخت کند . البته در صورتی می تواند این کار را انجام دهد که مبالغ فوق را در نیمه اول هر کدام از 6 ماهه فوق پرداخت نماید . علاوه بر این چون در این نوع بیمه ، پوشش ازکارافتادگی نیز برای بیمه شدگان ارائه می گردد بنابراین در ابتدای بیمه شدن باید معاینات پزشکی کامل صورت پذیرد . اگر در معاینات پزشکی فوق بیمه شده بابت بیماری یا حادثه خاصی از کارافتاده کلی شود یعنی درصد ازکارافتادگی وی بیش از 66 درصد اعلام گردد ، دیگر نمی تواند از آن بیماری خاص  در طی دوران بیمه پردازی ازکارافتاده کلی شود . حتی اگر درصد ازکارافتادگی وی در مجموع بیماری هایی که در ابتدای بیمه شدن داشته است از 66 درصد بیشتر شود باز هم نمی تواند بابت هیچ کدام از موارد فوق در طول دوران بیمه پردازی از پوشش ازکارافتادگی بهره مند گردد . تنها وقتی که میزان ازکارافتادگی مجموع وی 0 درصد یا کمتر از 66 درصد است می تواند از پوشش ازکارافتادگی بهره مند گردد . روی موضوع ازکارافتادگی اینقدر صحبت می کنم زیرا بسیاری از بیمه شدگان قالیباف را دیده ام که توانائی پرداخت همین حق بیمه اندک را تا پایان دوران بیمه پردازی ندارند و در اواسط دوران بیمه پردازی یا در همان اوایل آن درخواست ازکارافتادگی می دهند .


5- شرط سنی برای استفاده از بیمه قالیبافان داشتن حداقل 50 سال سن است . حدس می زنم این شرط سنی در سال های آینده کمتر گردد . اگر متقاضی در هنگام درخواست بیمه شدن بیش از 50 سال سن داشته باشد باید شرایطی داشته باشد . اول اینکه باید کمتر از 55 سال سن داشته باشد . یعنی با داشتن سن بین 50 تا 55 و داشتن شرایط دیگری می تواند بیمه شود . این شرایط دیگر عبارت است از اینکه به تعداد ماه های بیش از 50 سالگی حق بیمه را بر همان مبنای گفته شده به صورت صرفا یکجا پرداخت نمایند . این سوابقی که بدینصورت خریده می شود برای احراز شرایط بازنشستگی به کار نمی آید و محاسبه نمی شود ولی برای محاسبه میزان مستمری پرداختی به بیمه شده محاسبه می گردد .


6- یکی از نکات جالی که در مورد این نوع بیمه صدق می کند حوادث ناشی از کار است . اگر در هنگام کار کردن با دستگاه بافندگی اعم از اینکه دار قالی باشد یا اینکه دستگاه پیشرفته ای باشد حادثه ای برای بیمه شده اتفاق بیفتد و یا اینکه در راه خرید وسیله یا موادی که برای کار بافندگی نیاز دارد دچار حادثه شود ، حادثه ناشی از کار تلقی شده و می تواند بابت آن از سازمان غرامت نقص عضو و یا مستمری بگیرد . توضیح اینکه با کمترین سابقه بیمه حتی 1 روز اگر حادثه ای برای قالیباف رخ دهد در صورتیکه به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی بین 10 تا 33 درصد ازکارافتاده شود می تواند از غرامت نقص عضو مقطوع که مبلغ مناسبی است که به صورت یکدفعه پرداخت می گردد بهره مند گردد . اگر بین 10 تا33 درصد ازکارافتاده شود می تواند از مستمری ازکارافتادگی جزئی بهره مند شود که البته مبلغ زیادی نیست و می تواند همچنان بیمه اش را ادامه دهد و اگر بیش از 66 درصد ازکارافتاده شود می تواند از مستمری ازکارافتادگی کلی بهره مند گردد که مبلغ مناسبی است (معادل حداقل حقوق قانون کار یا بیشتر) و دیگر نیاز به ادامه بیمه پردازی ندارد .


7- یکی دیگر از نکاتی که در مورد این بیمه وجود دارد و من حدس می زنم که در آینده ای نزدیک تغییر کند این است که بازنشستگی در شرایط عادی برای بیمه شدگان این گروه با 35 سال سابقه محقق می شود . البته الان با هر سابقه ای منجمله 10 سال ، 20 سال ، بین 10 تا 20 سال ، کمتر از 10 سال و ... می توان بازنشسته شد . اما در شرایط عادی که برای بیمه شدگان دیگر گروه ها شرط داشتن 30 سال سابقه ملاک می باشد برای این گروه از بیمه شدگان شرط 35 سال برقرار است . اگر بیمه شده در دوران قبلی از نوع بیمه دیگری استفاده می کرده است (مثل بیمه اجباری یا بیمه اختیاری) و در اواخر دوران بیمه پردازی به بیمه قالیبافان روی آوره باشد باز هم 35 سال محاسبه می گردد . اگر در تمامی دوارن بیمه پردازی از بیمه قالیبافان استفاده کرده باشد و در اواخر آن از بیمه دیگری استفاده کند دیگر اینگونه محاسبه نمی شود و به حالت عادی باز می گردد ولی معمولا شعب تامین اجتماعی در این گونه مواقع کمی سخت گیری بیشتری به خرج می دهند . در هر صورت محاسبه مستمری براساس حاصل ضرب دستمزد متوسط یک روز در 2 سال آخر بیمه پردازی ضربدر تعداد سال های بیمه پردازی می باشد .


8- در صورتیکه در یک خانواده چندین نفر به کار بافندگی اشتغال داشته باشند ، برای بهره مند شدن از بیمه قالیبافان مشکل خاصی نخواهند داشت . اگر فردی شرایط این نوع بیمه را نداشته باشد و به هر روشی موفق شده باشد از این بیمه استفاده کند در هر مرحله ای که این موضوع تشخیص داده شود تمامی سابقه فوق حذف گردیده و دیگر نمی تواند از این نوع بیمه استفاده کند .


9- برای ارائه درخواست بیمه قالیبافی باید مراحل زیر طی شود :


  • به اتحادیه فرش مراجعه کرده و در آن عضویت یابید . این فرآیند حداقل 1 ماه طول می کشد . 
  • از اتحادیه فرش معرفینامه گرفته و با مراجعه به سازمان فنی و حرفه ای و طی دوره های مورد نظر کارت مهارت در زمینه قالیبافی دریافت کنید .
  • با معرفینامه سازمان فنی و حرفه ای این بار به صورت معکوس به اتحادیه فرش مراجعه کرده تا کارت مهارت فنی تان توسط اتحادیه فرش تائید گردد . 
  • فرد متقاضی از سوی اتحادیه فرش به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه شدن معرفی می گردد . معرفینامه صادر شده برای تامین اجتماعی باید با امضای رئیس اتحادیه فرش و رئیس اداره بازرگانی استان باشد . 
  • دادن معرفینامه به کمیسیون پزشکی برای انجام معاینات پزشکی اولیه توسط شعب سازمان تامین اجتماعی و بررسی دیگر شرایط متقاضی و انعقاد قرارداد در صورت داشتن سهمیه (هر چند سهمیه در این زمینه بی معنی می باشد با این حال به علت بدقولی دولت در زمینه پرداخت حق بیمه این افراد ، سهمیه بندی بیمه شدگان قالیباف و کارگر ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می گردد !). 
  • پرداخت اولین فیش حق بیمه صادره توسط شعب بعد از دریافت رای کمیسیون پزشکی متقاضیان بیمه قالیبافان ، رانندگان و کارگران ساختمانی !
جدیدتر قدیمی تر