درخواست ازکارافتادگی به علت ضایعه نخاعی گردن

 1- سوالی در مورد بیمه تامین اجتماعی داشتم . ما شغل آزاد داریم . من تصمیم گرفتم توسط مادرم به عنوان کارفرما بیمه بشوم . مادرم به اداره بیمه رفت و درخواست داد . وقتی بازرس به مغازه آمد و اطلاعات من را یادداشت کرد هرچه از او پرسیدیم حق بیمه چقدر است، گفت نمی دانم و باید در سیستم ببینم ! من برای تکمیل پرونده به اداره بیمه رفتم و آنجا از بازرس درخواست کردم حق بیمه من را نگاه کند چقدر است ؟ گفت سیصد هزار تومان و من با شنیدن این عدد از ادامه فرایند بیمه منصرف شدم . فرم ها و کاغذهایی که برای ادامه کار دستم داده بودند  (از جمله درخواست بیمه مادرم، پروانه کسب و تمام تعهدات و اطلاعاتی که ازما گرفته بودند) را برداشته و از بیمه خارج شدم . نه آزمایش رفتم و نه شماره بیمه ای برایم صادر شد . حال بعد از دو هفته بازرس به شماره من تماس گرفته و می گوید بیایید پرونده را کامل کنید وگرنه جریمه می شوید ! با مادرم رفتیم آنجا و گفتیم قصد ادامه نداریم ولی گفتند چون در سیستم ثبت شده نمی شود! باید پرونده را کامل کنید چهارصد هزار تومان حق بیمه پرداخت نمایید بعد ترک کار بزنید وگرنه می دهیم به اجرائیات و آن واحد اموال شما را تا چند میلیون توقیف می کند . ببخشید طولانی شد . سوالم این است با توجه به اینکه نوع بیمه درخواستی ما اختیاری است (خودشان اذعان داشتند) و مدرکی هم از  ما در بیمه موجود نیست ( به نام و شماره ملی من که در سیستم ثبت کرده اند) و شماره بیمه و آزمایش و ... هم ندارم، آیا بیمه حقی دارد که ادعای خسارت کند و از طریق اجرائیات از ما خسارت بگیرد؟ آیا ما می توانیم منکر درخواست بیمه شویم و بگوئیم این عمل را بازرس سرخود انجام داده ؟ در ابتدا بگویم که باید مشخص می کردید شغل تان چه بوده است ؟ طبق قانون تامین اجتماعی برای هر شغلی نرخ مقطوع حق بیمه دارد و احتمالا با توجه به شغل تان این مبلغ برایتان در نظر گرفته شده است که نرمال هم هست . چون بیمه از نوع کارگری کارفرمایی است و اجباری بوده و باید 30 درصد حقوق و دستمزد شغل به عنوان حق بیمه پرداخت گردد . این که می فرمائید درخواست بیمه اختیاری نموده اید اشتباه است . برای درخواست بیمه اختیاری باید به شعبه اطلاع نمی دادید که کارگر هستید و کارفرما دارید (حتی اگر مادرتان باشد) چون در این حالت فقط مادرتان می توانست بیمه اختیاری شود ! حالا مشخصات کارگاهتان و نام و نام خانوادگی شما در سیستم ثبت شده است و قطعا برای کارفرما پرداخت حق بیمه در نظر گرفته می شود . نمی گویم این کار درست است یانه ! ولی به احتمال زیاد همانطور که گفته اند اجرا می شود چون خودم بارها این موضوع را دیده ام . بهتر است این 1 ماه را بدهید بعد ترک کار بزنید و بعد به صورت حرف و مشاغل آزاد و یا اختیاری خود را بیمه کنید که مبلغ کمتری شود . اگر این کار را نکنید به نظر من با جریمه اش مجبور می شوید بدهید . اگر پرداخت کنید و کار به جریمه و اجرائیات نرسد صرفا حدود 150 هزار تومان برای 1 ماه ضرر می کنید که این هم به پای افزایش اطلاعاتتان در این زمینه بگذارید ؟!


2- تصادفی اتفاق افتاده است و بنده با موتور بدون بیمه و بدون گواهینامه با پسر بچه 12 ساله تصادف کردم . 50% مقصر شناخته شدم . نظریه پزشکی قانونی رو برایتان ارسال می کنم . می خواهم بدانم چقدر باید دیه بدهم ؟ 

دیه فوق به صورت زیر محاسبه می شود که آن طور که فرموده اید باید 50 درصد آن را پرداخت نمائید ؟

  • ردیف 1 : 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان . 
  • ردیف 2 : 0.5 درصد دیه کامل معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان . 
  • ردیف 3 : 8 درصد دیه کامل معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان (اگر پارگی به طور کامل باشد)
  • ردیف 4 : ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود . 
  • ردیف 5 : ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود . 
  • ردیف 6 : ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود . 

3- من ۱۹ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم . توی شرکت ... الان مشغول هستم . ۲ سال هم سربازی رو خریدم . ولی نتوانستم بازنشسته شوم . ضایعه نخاعی گردن هم هستم . راهی هست بتونم با ۳۰ روز بازنشسته بشم ؟ برای اینکه با 30 روز کارکرد بازنشسته شوید باید 30 سال سابقه داشته باشید . اگر معلول باشید و البته در ارگانهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی به کار مشغول باشید می توانید از ارفاق سنواتی متناسب با میزان معلولیت تان استفاده کنید که ظاهرا اینگونه نیست . اگر هم درخواست ازکارافتادگی دهید و از کارافتادگی به شما تعلق بگیرد متناسب با سنواتتان مستمری می گیرید که البته از حداقل حقوق سالیانه طبق قانون کار نمی تواند کمتر باشد . یا باید کارتان را ادامه دهید و یا اینکه شغل تان جزء مشاغل سخت و زیان آور باشد وگرنه با حداقل حقوق بازنشست می شوید . 


4- شوهر من چند ماه پیش تو یک جاده خلوت به پسر برادر خودش که سیزده ساله است رانندگی یاد می داده است . یکدفعه متوجه می شود یک موتور از روبرو دارد می آید و سمت خودش نیست و دقیقا دارد رو دست شوهرم می آید ! شوهر بنده هول می شود و از ترس اینکه به موتور نزنند فرمان را از دست پسر برادرش می گیرد و ماشین رو هدایت می کند سمت چپ یعنی سمتی که موتور باید می آمده ! همون حین موتور هم وقتی می دیده که داره به ماشین نزدیک میشه می ررود روی دست خودش و چون همزمان هر دو نفر رفتن به یک سمت می روند تصادف می کنند و پای موتوری شکسته شده و شوهر من مقصر شناخته می شود ! می خواستم ببینم تو این اتفاق راننده موتور که اول از سمت خودش رانندگی نمی کرده است و رو دست شوهر من بوده اصلا مقصر محسوب نمی شود ؟ چون راننده پسر برادرشوهرم بوده و گواهینامه ندارد از بیمه نمی توانیم استفاده کنیم ! خودروی ما 9 سال تخفیف بیمه داشته است ! دیه شکستگی دو استخوان ساق پا چقدر می شود ! چطور می توانیم چند درصد موتوری رو مقصر کنیم که مبلغ دیه ای که برعهده ماست کمتر بشود ؟ آیا راهی هست که بیمه رو مجبور کنیم دیه رو پرداخت کنه و ما بطور اقساط برگردونیم ؟ اقساط  بیمه معمولا چطور حساب می شود ؟ بنده کارشناس تصادفات نیستم ولی معمولا نظر افسر راهنمائی و رانندگی نظر قطعی است مگر اینکه به آن اعتراض کنید تا هیاتی 3 نفره موضوع را بررسی کنند ! در چنین مواردی شرکت بیمه موظف است دیه نامبرده را پرداخت کند و سپس با گرفتن ضمانت های لازم به صورت قسطی از شما بگیرد . دیه شکستگی هر استخوان اگر استخوان اصلی باشد و به خوبی درمان شود 8 درصد دیه کامل معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان می شود . اقساط بیمه معمولا زیاد است و باید در 6 تا نهایتا 12 قسط تمامی مبلغ بازگشت داده شود .


5- مگر در بیمه اختیاری مبلغ دستمزد توسط خود شخص بین حداقل تا حداکثر دستمزد هر سال انتخاب و به تامین اجتماعی اعلام و واریز نمی شود ؟ نه همیشه اینگونه نیست . اگر شما بخواهید بیمه اختیاری شوید باید دو حالت را متصور بود . یا سابقه قبلی شما کمتر از 10 سال است یا بیشتر از 10 سال . اگر سابقه قبلی شما کمتر از 10 سال باشد (تمامی سوابق اعم از اجباری و اختیاری و بیمه بیکاری و ...) شما می توانید بین حداقل حقوق و حداکثر حقوق یک عدد را انتخاب کنید و حق بیمه آن را بپردازید . مثلا امسال حداقل حقوق 930 هزار تومان است و حداکثر حقوق 7 برابر آن. مقداری بین این مبالغ را به نظر خود انتخاب کنید و حق بیمه آن را که برابر با 26 درصد مبلغ فوق می باشد پرداخت کنید . حالا اگر سابقه شما بیش از 10 سال باشد میانگین دستمزد 1 سال آخر شما محاسبه می گردد و 26 درصد آن به عنوان حق بیمه ماهیانه شما محاسبه می گردد . در این حالت شما دیگر حق انتخابی ندارید و این مبلغ با توجه به کارکرد یک سال اخیر شما محاسبه می گردد . این کارکرد می تواند از نوع بیمه اجباری و یا از نوع بیمه خویش فرما و یا ترکیبی از هر دو باشد .


6- ملاک حکم دادگاه بابت تعیین دیه در تصادف منجر به جرح پرونده پزشک اورژانس می باشد یا گزارش پزشکی قانونی ؟ و اگر پزشک اورژانس مواردی را که پزشک پزشکی قانونی ذکر کرده است در پرونده بیمارستان نباشد شامل پرداخت دیه می شود ! مثل همان بخیه زبان که در پرونده بیمارستان نبوده است ولی خودمان رفتیم درمانگاه دیگر و بخیه زدیم و پزشکی قانونی در گزارشش آورده است ! این شامل دیه میشه ؟ ملاک تنها نظریه پزشکی قانونی است و پرونده بیمارستانی ارتباطی ندارد . البته موضوع ممکن است از طرف بیمه بررسی شود و در صورتی که بخواهند به این دلیل و یا هر دلیل دیگر می توانند روی آن اعتراض بزنند که باز هم معمولا براساس نظریه پزشکی قانونی عمل می شود. 


7- می خواستم بپرسم چرا تامین اجتماعی حقوق آذر ماه مستمری بگیران را تا به امروز که یکم دی ماه است پرداخت نکرده است ؟ قبلا بیستم واریز می کرد. بعدش شد بیست و سه ،  چهار ، پنج ، شش ، هفت ! و دو ماه پیش هم شد ۲۹ هر ماه ! زمان واریزی حقوق ! که آن هم هنوز نداده ند. میتوانید بفرمایید علت خاصی داره؟ یا مثل بازنشستگان فولاد چندین ماه نمی دهند ؟ تامین اجتماعی هیچگاه مانند صندوق بازنشستگی فولاد نخواهد شد و دلایلی برای این حرف دارم که به موقع در مورد آن صحبت می کنم . اما سازمانکمی این روزها مشکل دارد و برای همین تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگی و مقرری بیمه بیکاری رخ داده است ! اما به یک هفته نمی رسد که پرداخت می گردد ! بابت این موضع متاسفم ! 


8- برای تصادفی که راننده مقصر گواهی نامه نداشته باشه ولی بیمه داشته باشه آیا راهی وجود داره که بیمه به صورت قانونی دیه رو پرداخت کند ولی با درصد کمتری پس بگیرد ؟ یعنی بیمه که پرداخت می کند ولی خوب کمتر بگیره ؟  این موضوع قانونی است و معمولا بیمه ها در این مواقع کوتاه نمی آیند ! (بعضی مواقع که باید قانونی پرداخت کنند هم نمی کنند چه برسد به چنین حالتی) . بیمه ها باید دیه را بدهند و قسطی بگیرند . تنها لطفی که می کنند روی اقساط سود نمی گیرند ! 


9- من چند ماه است که مشغول بکار هستم توی یه کارگاه و بیمه برایم رد کردند و اولین سابقه ی بیمه من هست و قبلش بیمه نداشتم . و به تازگی برای خودم و همسرم دفترچه تامین اجتماعی هم گرفتم . پروژه کارگاه ما سه چهار ماه دیگر تمام می شود ! آیا من می توانم بعد از اتمام مدت کارم و پایان پروژه ، خودم حق بیمه رو پرداخت کنم که بیمه ام قطع نشود و ادامه داشته باشه ؟ بله بهتر است این کار را انجام دهید . یکی از بیمه اختیاری یا حرف و مشاغل آزاد و یا هر کدام از بیمه های دیگر را که می توانید انتخاب کنید . 

جدیدتر قدیمی تر