کارگزاری های تامین اجتماعی

 1- معمولا شلوغی ادارات در ایران همواره باعث عذاب مراجعه کنندگان بوده است . به این شلوغی و تعداد زیاد مراجعین ، عدم برخورد مناسب کارمندان را که اضافه کنید ملغمه ای می شود که نتیجه آن ، روی گردانی تا حد ممکن همه افراد از مراجعه حضوری به ادارات است . سازمان تامین اجتماعی هم مانند بسیاری از ارگان ها به منظور سرعت دادن به خدمات خود به بیمه شدگان و البته بیشتر به علت تلاش برای کاهش هزینه های خود ، یکسری از خدمات دست و پاگیر و البته روتین و بسیار مهم را به کارگزاری های تامین اجتماعی واگذار کرد . در این طرح برای هر شعبه یک کارگزاری در نظر گرفته شد (که به نظر من برای بسیاری از شعبه ها باید بیش از یک کارگزاری در نظر گرفته می شد) که معمولا این کارگزاری در نزدیکی آن شعبه قرار داشت . استخدام پرسنل این کارگزاری ها نیز مثل ضوابط تمامی شرکت های خصوصی است و البته اکثرا اعضای خانواده خود را به این کار می گمارند . معمولا هم کارگزاری ها به بازنشستگان قدیمی تامین اجتماعی و البته بعضا فعالان خانه کارگر واگذار می گردید (مثل تمامی حالات مشابه در ادارات دیگر).

2- می خواهم از یکی از خدمات کارگزاری ها صحبت کنم که شاید از نظر تعداد مراجعه کننده سهم کمتری داشته باشد اما اهمیت آن و این که کمتر جایی دیده ام که به دقت در مورد آن توضیح داده شود باعث شد تا دقیقا موضوع را بشکافم . بارها برای هر بیمه شده تامین اجتماعی اتفاق افتاده است که به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کند . حالا اگر به بیمارستان های تامین اجتماعی مراجعه کند که معمولا به صورت رایگان درمان می گردد و مشکلی به وجود نمی آید . اما اگر به بیمارستان های دولتی نیز مراجعه کند معمولا درصدی ناچیز را پرداخت می کند . (در بخش بستری 10 درصد و در بخش سرپایی 30 درصد) . اما مشکل وقتی به وجود می آید که بیمه شدگان برای دریافت خدمات بهتر به بیمارستان های خصوصی مراجعه می کنند . در بیمارستان های خصوصی معمولا از بیمه تامین اجتماعی خبری نیست و تمام هزینه ها را باید خودتان تقبل کنید . حالا برای گرفتن مبالغ پرداخت شده باید به کجا مراجعه کرد . اولین نکته این است که سازمان تامین اجتماعی مبالغ هزینه شده را صرفا با تعرفه دولتی آن می پردازد که معمولا درصدی از هزینه های انجام شده در مراکز خصوصی است و دومین نکته این که قبلا برای تائید و پرداخت این هزینه ها مطابق با تعرفه به دفاتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی مراجعه می شد ولی اکنون این وظیفه از این دفاتر گرفته شده است و به کارگزاری های تامین اجتماعی سپرده شده است . یک موضوع مهم دیگر هم این است که انواع آزمایشات انجام شده در مراکز خصوصی ، آندوسکوپی ها ، کلنوسکوپی ها ، کلیشه های رادیو گرافی و ... همگی باید توسط بیمه مکمل پرداخت شوند و اگر بیمه شده ، بیمه تکمیلی درمان نداشته باشد باید قید هزینه های انجام شده برای این آزمایش ها و عکس ها در مراکز خصوصی را بزند.

3- اما بهتر است به صورت کلی بدانیم وظایف کارگزاری های تامین اجتماعی دقیقا چیست : یکی از مهمترین این وظایف چاپ و تعویض و صدور دفترچه های درمانی تامین اجتماعی است . یعنی شما وقتی شرایط بیمه شدن اجباری یا خویش فرما را پیدا کردید و در قسمت نامنویسی شعبه اطلاعاتتان ثبت شد دیگر دفترچه درمانی را از خود شعبه نمی گیرید و به کارگزاری مراجعه می کنید ! نکته جالب اینجاست که در بیمه های خویش فرما ، رانندگان ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان و ... که درصد زیادی از جامعه بیمه شده را تشکیل می دهند معمولا دفترچه تا زمانی تمدید می گردد که حق بیمه پرداخت شده باشد و چون این پرداخت ها معمولا ماهیانه یا 2 ماه یک بار صورت می گیرد ، باید همواره بعد از پرداخت حق بیمه به کارگزاری مراجعه کرد تا آنها در کامپیوتر اطلاعات شما را وارد کنند و اگر حق بیمه را پرداخت نموده باشید یک مهر ناقابل بر روی دفترچه بیمه بزنند .

4- یکی دیگر از وظایف کارگزاری ها ابلاغ برگه های مطالباتی سازمان مانند صورت بدهی ، اعلامیه ، اخطاریه ، اجرائیه و ... است . مدارکی که قبلا باید از شعبه گرفته می شد ، حالا از کارگزاری ها گرفته می شود و در آینده ای نزدیک به صورت اینترنتی انجام خواهد گردید. یکی دیگر از وظایفی که به عهده کارگزاری های تامین اجتماعی گذاشته شده است بازرسی از مقرری بگیران بیمه بیکاری است که البته معمولا به صورت کمکی به همکاران شعبه فعالیت می کنند و در بسیاری از شعب اصلا این اجازه به آنها داده نمی شود چون مسئولان شعب تامین اجتماعی در این باره به کارگزاری ها اعتماد لازم را ندارند .

5- صدور برگ پرداخت بیمه کارفرمایان و بیمه شدگان خویش فرما نیز از وظایف دیگر کارگزاری های تامین اجتماعی است .  وظایفی نیز قرار است در آینده به این کارگزاری ها محول گردد که از وظایف ذاتی تامین اجتماعی است و متاسفانه تا به حال کمترین کاری در مورد آن صورت نپذیرفته است مانند آموزش کارفرمایان . جالب است بدانید اخیرا شعبه های کارگزاری خارج از کشور نیز تاسیس شده است . ضمنا این موضوع را نیز بگویم کارگزاری تامین اجتماعی مانند نمایندگی های بیمه های تجاری نیست که به هر تعدادی و به هر کسی داده شود (صرفا با دادن یک امتحان و طی کردن دوره ای کوتاه مدت) و اکنون دیگر در سراسر کشور به مرز اشباع رسیده است و دیگر نمی توان مجوز آن را گرفت .

جدیدتر قدیمی تر