شکایت از کارفرما برای دریافت حداقل حقوق

 1- من در داروخونه کار می کردم و ۶ سال بیمه بودم . 10 ماه در آخرین کارگاهی که کار کردم گذشته بود که با کارفرما بحثم شد . ایشانم من را اخراج کردند . رفتم اداره کار برای بیمه بیکاری پرونده تشکیل دادم . ولی شکایت نکردم فقط قراردادم را بردم اداره کار ! گفتند چون قراردادت یک ساله بوده بیمه بیکاری بهت تعلق نمی گیرد . واستم اعتراض بگذارم گفتند بی فایده است . بعد متوجه شدم یکی از همکارام دقیقا شرایطش با من مشابه بوده ولی بیمه بیکاریش را گرفته است . خواستم ببینم راه دیگری هست من اقدام کنم  برای گرفتن بیمه بیکاریم . من ۱ مهر امسال از کار بیکار شدم ؟ اقدامی که در مورد دوستتان اتفاق افتاده است درست است و احتمالا روش برخورد ایشان متفاوت بوده است ! اگر شما در پایان قرارداد حداقل 1 ساله ، دیگر قراردادتان تمدید نشود می توانید با گرفتن گواهی عدم نیاز از کارفرما به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید و درخواست مقرری بیمه بیکاری بدهید . اما وقتی در اثنای قرارداد بیکار می شود تنها راهی که دارید این است که به اداره کار بر علیه کارفرما شکایت کنید و درخواست بازگشت به کار دهید . اگر نهایتا رای به بازگشت به کار داده شود که به کار باز می گردید و اگر رای به بازگشت داده نشود می توانید با رای هیات های تشخیص یا حل اختلاف به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پیگیر مقرری بیمه بیکاری شوید . البته شرط آن این است که حداقل و به طور کلی 6 ماه سابقه کاری و 1 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید .


2- بنده برای حقوق معوق و سنوات به اداره کار شکایت کردم و حکم قطعی به نفع من صادر شد . اجراییه هم گرفتم و به دفتر خدمات قضایی بردم و به دادگاه ارجاع شد نامه . ممنون می شوم اگر برای مراحل بعدی راهنمایی ام کنید ؟ روند کار دادگاه چطور هست؟ چه مدت طول میکشه تا رای اجرا بشود؟ باید پیگیر باشید تا مامور به همراه شما اموال فرد را توقیف کند هر چند وجود شما الزامی نیست . 1 تا 2 ماه طول می کشد اگر پیگیر باشید .


3- من مدت بیست سال در نان فانتزی کار کرده ام . بیمه هم پرداخت شده است . سابقه بیمه راکه گرفتم دربین این سالها چند ماه بیمه ام پرداخت نشده است . من شکایت کرده ام ازکارفرما و تامین اجتماعی می گوید پول بیمه و جرائم 4 یا 5 میلیون می شود . برای 5 سال پیش یا بیشتر بوده است . کارفرما هم می خواهد پول بدهد ! من کارم دراین کارگاه فردار بوده است .  پول بیمه ما هم که کارفرما می داده است زیاد بوده است . سال96 ما 350 هزار تومان بوده است ! آیا اگر پول نواقص بیمه را بدهد من   می توانم برای بازنشستگی مشاعل سخت اقدام کنم ؟ آیا شامل من می شود ؟ راهنمایی بفرمایید ؟ البته این پولی که می گوئید برای حق بیمه داده شده است آنچنان زیاد نبوده است . برای اینکه بتوانید از قانون مشاغل سخت و زیان اور استفاده کنید باید شغل شما توسط کمیته مشاغل سخت و زیان اور به عنوان شغل سخت تائید شود و کارفرما برای زمان های قبل از مهر ماه 1380 باید 8 درصد حق بیمه اضافی و برای سال های بعد از آن 4 درصد حق بیمه اضافه پرداخت کند . ظاهرا برای شما هیچکدام از این اتفاق ها نیفتاده است . پس بهتر است اول به کمیته مشاغل سخت و زیان آور اداره کار درخواست دهید .


4- تشکر از شما جهت مشاوره دادن . بنده مدت 70 روز برای شخصی کار کردم . وی اصلا پولی به من پرداخت نکرده و بیمه هم که هیچ . به وزارت کار شکایت کردم دفعه اول نامه فرستادند نیامد و دفعه دوم هم 15 روز فرصت دادند برای اعتراض و ... ! تنها راه هایی که می توانم رابطه کار و کارگری را اثبات کنم  فرستادن یک نفر مامور است که اگر طرف در کارگاه بود و با صاحب کارم صحبت کردم رابطه بر مامور اثبات شود . از طرفی صاحب کارم فقط دست خطی دارم که متعهد شده که در دو ماه پول را پرداخت کند و از من فرصت گرفته است . البته مهر کارگاه و اثر انگشتش را نزد  . نمی دانم می شود تنها با دست خط و ضبط صدای مکالمه مساله را اثبات کرد یا خیر ؟ نه متاسفانه مدارک تان خیلی ضعیف است . اگر کارفرما خودش موضوع را قبول نداشته باشد با این مدارک به جایی نمی رسید . تعهد کارفرما باید مهر و امضا داشته باشد وگرنه بی ارزش است .


5- یک سوال داشتم درباره شغل همسرم . پنج سال و هفت ماه است که در کارخانه یخ سازی کار می کند . با بیمه تامین اجتماعی حقوق یک میلیون و صد هزار تومان . همیشه شیفت شب با12 ساعت کار‌ . بدون هیچگونه مرخصی یا تعطیلی . سال های قبل هم حقوقش کمتر بوده است. الان سوالم این است که اگر بخواهد خودش دربیاد از کار و شکایت بکند آیا حق و حقوق چند سال را که درست پرداخت نکرده صاحب کارش به ایشان می دهند ؟ سال 88 هم به مدت 17 ماه بیمه بیکاری‌ گرفته است از یک شغل دیگر ؟ باید بتواند شب کاری اش را ثابت کند تا بتواند حق شیفت مربوطه را بگیرد . البته کارکردش که قطعا با توجه به لیست بیمه قطعی می شود . اگر کارکرد شبانه اش با توجه به گواهی حضور و غیاب و یا بررسی کارشناس تائید گردد می تواند حق و حقوق خود را بگیرد . 


6- بنده دوساله مسئول ایستگاه مترو هستم ولی طبقه بندی مشاغل نداریم و حقوق پایه اداره کار را پرداخت می کنند . پاکبان.سکوبان و...همه یکسان حقوق میگرند. چکار باید کنیم ؟ اگر پیمانکار هستید چون شرکت مترو وابسته به شهرداری است باید طرح طبقه بندی اجرا گردد . بهتر است به کارشناس طرح طبقه بندی مشاغل اداره کار مراجعه کرده و درخواست بررسی موضوع را بدهید . اگر هم کارمند خود مترو هستید باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . 


7- آیا کسی که نگهبان اماکن مذهبی مثلا امامزاده بوده باشد می تواند بابت حق و حقوق شکایت کند یا نه ؟ حدود سه سال نگهبان شب ۱۲ ساعت بدون مرخصی بوده است ؟ ماهی ۴۵۰ تا ۵۰۰تومان حقوق دادند  ؟ مدتی هم براش بیمه  رد کردند ؟ به اداره کار شکایت نمی توانید بکنید چون مشمول قانون کار نیستند . احتمالا باید از سازمان اوقاف و امور خیریه در دیوان عدالت اداری شکایت کنید که به نتیجه رساندنش سخت است . 


8- با سلام و احترام . در رابطه وضعیت حکم اجرا سوالی داشتم. ماجرا به شرح زیر می باشد: بنده از کارفرمای خود جهت دریافت بیمه بیکاری شکایت کردم (بدلیل عدم ارائه نامه عدم نیاز از سمت کارفرما) و در این شکایت نامه خود موارد سنوات عیدی و ... را نیز ذکر کردم. در جلسه دادگاه توافق بر رقم 5 میلیون گردید و توسط طرفین امضا شد. بعد از گرفتن رای جهت وصول مبلغ مذکور به کارفرما مراجعه کردم و کارفرما گفت من اشتباه حساب کردم و مبلغ شما 2 میلیون می باشد و از دادن مبلغ مورد توافق سرباز زدند. الان بعد از یک ماه حکم اجرا را گرفته ام . سوال اینجانب اینجاست که کارفرما بر این حکم اجرا نیز می تواند اعتراض بدهد؟ و این پروسه را به تاخیر اندازد؟ در صورت تاخیر در عدم پرداخت می توانم درخواست ضرر و زیان نیز بدهم و همچنین بیمه بیکاری را از چه زمان میتوانم بگیرم ؟ بیمه بیکاری را با حکم اداره کار می توانید بگیرید و ربطی به کارفرما ندارد . کارفرما تنها در صورتی می تواند تاخیر بیندازد که از دیوان عدالت اداری حکم توقف فوری حکم را بگیرد که معمولا در چنین مواردی داده نمی شود چون مساله باید بسیار حیاتی باشد . 


9- وقت بخیر خسته نباشید آیا برای تسهیل در کار کارگر که خودش نمی تواند از حقش دفاع کند نماینده یا وکیل کارگری بخواهد بگیرد به کجا مراجعه شود ؟ ارگانی به شما وکیل نمی دهد . بهتر است خودتان وکیلی بگیرید . 

جدیدتر قدیمی تر