مقصر تصادف با عابر پیاده

 1- بارها می خواستم در مورد اینکه در تصادف های رانندگی بر اساس چه معیاری می توان فهمید مقصر کیست صحبت کنم ؟ دلیل اینکه چنین کاری را تا به حال انجام نداده ام این است که به نظر می رسید با موضوعات بیمه ای و قوانین کار مرتبط نیست و طبیعتا نباید در سایت در مورد آن بنویسم . البته اکنون به این نتیجه رسیده ام که در این مورد نیز به مرور زمان صحبت کنم و علت اصلی تغییر نظرم ، سوالاتی است که در این زمینه پرسیده می شود و اینکه به هر حال مقصر تصادف و هزینه تصادف موضوعی است که ارتباطی مستیقیم با بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دارد . پس این مقاله را مطالعه نمایید و احتمالا این مقاله سرآغازی برای نوشتن در زمینه تصادف و مقصرین احتمالی و نحوه برخورد بیمه ها با آن است . پس با ما همراه باشید !


2- یکسری موارد را می توان به صورت تلگرافی بیان کرد که مقصر تصادفات مشخص است و البته معمولا شما هستید ! این موراد به شرح زیر است :

  • اگر از پشت به خودرویی برخورد کنید مقصرید ! البته به نظر من این مورد همه جا نمی تواند صحیح باشد و مثلا اگر در لاین پرسرعت اتوبان کسی پا روی ترمز بگذارد و خودروی پشت سر وی ، با وی تصادف کند مقصر به نظر من خودروی اول است (موردی که برای خود من پیش آمد !) . با این حال قانون همین است و معمولا بر همین اساس قضاوت می شود . 
  • اگر خودرویی که در جلوی شما قرار دارد در حالت ایست کامل است و پس از برخورد با خودروی شما به خودرویی جلویی خود بخورد ، آسیب وارده به خودروی دوم را نیز شما باید جبران نمائید . 
  • اگر در حالت دنده عقب با خودرویی تصادف کنید قطعا مقصرید .
  • در تصادف بین وسیله نقلیه متحرک و وسیله نقلیه ثابت ، همیشه مقصر وسیله نقلیه ثابت است حتی اگر وسیله نقلیه ثابت به صورت نامناسبی پارک شده باشد و یا اینکه خلاف جهت پارک شده باشد .

3- اگر کسی بدون داشتن گواهینامه رانندگی تصادف نماید لزوما مقصر نیست ! این اشتباهی است که معمولا رخ می دهد و خیلی ها فکر می کنند چون بدون گواهینامه تصادف کرده اند در هر صورت مقصرند در صورتیکه اینگونه نیست ! البته چه مقصر باشند و چه مقصر نباشند در هر صورت به علت رانندگی بدون گواهینامه قطعا جریمه های مربوطه به آنها تعلق خواهد گرفت . جریمه هایی که در بعضی موارد بسیار شدید است ! آن چیزی که در تعیین مقصر تصادف اهمیت دارد وجود رابطه مستقیم بین وقوع حادثه و خطای راننده است به گونه ایکه اگر این علت وجود نداشت تصادف نیز رخ نمی داد ! بنابراین اگر شخصی در تصادف رانندگی گواینامه نداشته باشد اگر علت وقوع تصادف بی احتیاطی یا بی مبالاتی طرف مقابل باشد مقصر شناخته نمی شود ! اما اگر فرد بدون گواهینامه رانندگی ، مقصر تصادف باشد قطعا جریمه وی تشدید می شود و در صورتیکه تصادف منجر به نقص عضو یا خدای ناکرده مرگ شود می توان وی را به مدت 1 تا 5 سال از رانندگی محروم کرد و حتی می توان حکم زندان داد !


4- در تصادف خودرو و عابر پیاده همواره راننده خودرو مقصر نیست و در بعضی مواقع عابر پیاده مقصر است ؟! اگر عابری از معبر غیر مجاز عبور کند افسران راهنمایی و رانندگی سهمی از درصد تصادف را برای عابر پیاده در نظر می گیرند و در نتیجه متناسب با این درصد از میزان دیه و یا ارشی که به وی تعلق می گیرد کم می شود ! درصد تقصیر عابر پیاده در بعضی موارد حتی ممکن است به صد در صد هم برسد ! تخلفاتی که ممکن است باعث تعیین درصد مقصر بودن برای عابر پیاده شود عبارت است از : بی توجهی به خطوط عابر پیاده ، استفاده نکردن از پل عابر پیاده ، بی توجهی به چراغ قرمز خیابان ، ورود ناگهانی به سطح سواره رو و .... نکته ای که در این زمینه بسیار مهم است این است که حتی اگر عابر پیاده مقصر صد در صد باشد باز هم بیمه باید دیه مربوط به حادثه ، نقص عضو و خدای ناکرده فوت وی را بپردازد ، منتها دیگر راننده مربوطه تحت تعقیب قرار نمی گیرد و برای راننده قرار منع تعقیب و یا حکم برائت صادر می گردد . در صورتیکه راننده بیمه نامه معتبر نداشته باشد صندوق تامین خسارات بدنی مسئول پرداخت دیه خواهد بود .


5- نکته ای کوتاه در این زمینه بگویم و آن این است که تشخیص مقصر در حوادث رانندگی بر عهده افسر راهنمائی و رانندگی مربوطه است . اگر به هر دلیلی به نظر افسر اعتراض داشتید می توانید به رای مربوطه اعتراض کنید و اعتراض شما توسط هیاتی 1 نفره از کارشناسان تصادفات رانندگی قوه قضائیه بررسی مجدد می شود . هزینه این کارشناس بر عهده شاکی است و معمولا تا 2 بار نیز می توان به نظر مربوطه اعتراض نمود و برای بررسی اعتراض هیات های 3 نفره و حتی 5 نفره نیز تشکیل می شود که البه با افزایش اعضاء هزینه های مربوطه نیز که بر عهده معترض است افزایش می یابد . بنابراین جز در موارد تصادف های با هزینه بالا به صرفه نیست که زیاد به رای کارشناس اعتراض نمود ! 

جدیدتر قدیمی تر