مراحل شکایت به دیوان عدالت اداری

1- دیوان عدالت اداری از آن اداره هایی است که ممکن است گذر خیلی از ماها به آنجا بیفتد ؟ کافی است از ارگانی شکایت داشته باشیم و نتوانیم در داخل آن ارگان و از طریق بازرسی ، حراست و ... به نتیجه برسیم ! در این مواقع همه یا قید قضیه را می زنند یا راه دیوان عدالت اداری را در پیش می گیرند ! کارگران یکی از گروههایی هستند که بسیار کارشان به این دیوان می افتد ! کافییست به آرای هیات تشخیص یا هیات حل اختلاف اداره کار شکایت داشته باشند ، تنها مرجع پاسخگو دیوان عدالت اداری است . سازمان تامین اجتماعی هم با این همه بیمه شده و این قوانین متفاوت که بعضا سلیقه ای هم اجرا می شوند نیز پای ثابت شکایت در دیوان عدالت اداری هستند . خلاصه اگر در این مملکت زندگی می کنید بهتر است بدانید که اگر می خواهید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید چه مراحلی را باید طی کنید !!

2-برای شکایت کردن به دیوان عدالت اداری ابتدا باید دادخواستتان را بنویسید . دادخواست همان ساده شده چیزی است که از آن شکایت دارید . منتها نمی توانید هر چه دلتان خواست بر روی برگه  بیاورید و اصطلاحا درد دل کنید . برای این کار برگه های چاپی وجود دارد که می توانید از دفاتر پستی تهیه کنید . البته در اطراف دیوان عدالت اداری نیز می فروشند و جالب اینجاست که آنجا با پرداخت مبلغ اندکی برایتان دادخواست هم می نویسند !  در سایت خود دیوان عدالت اداری و سایت های مشابه نیز می توان فرم مربوطه را پیدا کنید ، دانلود نموده و سپس چاپ کنید.

3-مشخصات خودتان چه شخص حقیقی باشید و چه شخص حقوقی باشید به صورت کامل بر روی برگه دادخواست بنویسید . مشخصات طرف شکایت تان را هم بنویسید . این دستگاهها ، اداراتی هستند که قانونا باید بتوانید از آنها در دیوان عدالت اداری شکایت کنید و عموما اکثر ارگانهای عمومی و وزارتخانه های دولتی را تشکیل می دهند . برای اینکه بهتر متوجه شوید که از چه ارگان هایی می توانید شکایت کنید بهتر است آنهائیکه نمی توانید از آنها شکایت کنید را مشخص کنیم . ارگان هائی را که نمی توانید از آنها شکایت کنید عبارتند از تصمیمات قوه قضائیه ، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مجلس خبرگان ، شورای عالی امنیت ملی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، کمیسیون های انظباطی  دانشگاهها ، وزارت علوم ، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی . از بقیه می توانید شکایت کنید !!

4- طولانی ننویسید ، خلاصه بنویسید ، خط خوردگی نداشته باشید و البته بهتر است تایپ شده بنویسید. مدارک مستند ادعایتان را باید ضمیمه کنید . به تعداد اداراتی که از آنها شکایت دارید باید دادخواست ومدارک ضمیمه را کپی کرده و تحویل دهید . همچنین می توانید به وکلای پایه یک دادگستری برای این موضوع وکالت دهید . اگر این کار را کردید مدت زمان وکالت ، زمان وکالت و حوزه اختیارات وکیل را مشخص کنید. برای ارائه دادخواست در دادگاه اولیه (بدوی) باید 15 هزار تومان هزینه کنید و اگر به نتیجه نرسیدید و کار به دادگاه تجدید نظر رسید باید 30 هزار تومان پرداخت کنید .

5- دادخواست تان را می توانید هم به صورت پستی و هم به صورت حضوری تحویل دهید . اگر در خارج از تهران حضور دارید  برای ارائه دادخواست حضوری باید به دفاتر نمایندگی دیوان در استان هایتان مراجعه کنید. در صورت مراجعه حضوری به دیوان عدالت اداری یا نمایندگی آن در استانها به شما کد رهگیری 16 رقمی ، تاریخ تقدیم دادخواست و کد رمز به شما داده می شوید . با استفاده از این اطلاعات می تواتنید پیگیر روند شکایت تان در دیوان و رای صادره باشید . اگر دادخواست تان را به صورت پستی فرستادید می توانید با شماره 51200 تماس گرفته یا به شماره 500029 پیامک داده تا کد 16 رقمی و اسم رمزتان را بگیرید . آدرس دیوان عدالت اداری در تهران : بزرگراه ستاری شمالی ، خیابان مخبری ، نبش خیابان ایران زمین  می باشد .  

جدیدتر قدیمی تر