تفاوت دیه ماه حرام و غیرحرام

 


1- سلام وقت به خیر ! من قبلا در رابطه با دیه صحبت کردم و یادم رفت بگویم که من در ماه ذی الحجه تصادف کردم ! آیا در دیه من تاثیر دارد ؟ و اینکه دامنه حرکات دستم محدود شده است و پزشکی قانونی برای من 4 ماه استراحت نوشته است ؟ دیه اگر مربوط به فوت باشد در ماه حرام بیشتر می شود و در باقی موارد ربطی به ماه حرام ندارد . بابت محدود شدن دامنه حرکات دستتان یک نوع نقص عضو محسوب می گردد وقطعا ارش بالایی دارد . مدت زیادی است که دیگر به استراحت پزشکی یا همان طول درمان دیه تعلق نمی گیرد.


2- بنده با راهنمایی های شما بالاخره موفق شدم بیمه زایمان و بیماری را بگیرم . حالا می خواهم برای بیمه بیکاری اقدام کنم .دو سوال از خدمتتان دارم : اول این که می شود بعد از مرخصی استعلاجی زایمان درخواست مقرری بیمه بیکاری داد ؟ و قبول می کنند ؟ دوم اینکه من از جای اخری که کار می کردم ۱۵ روز فروردین رو کم دارم از یکسال ! ولی سرجمع تو کارگاه های دیگر ۴سال سابقه دارم . می تواند این ۱۵ روز برایم مشکل ایجاد کند ؟  الان می شود . قبلا نمی شد و طبق قانون کار باید تا 2 سال بعد از زایمان در محل کار باقی می ماندید و تامین اجتماعی پرداخت مقرری بیمه بیکاری بعد از زایمان را قبول نمی کرد اما الان قبول می کند . البته باید بعد از مرخصی زایمان حداقل یک ماه پرداخت حق بیمه اجباری داشته باشید .قانونا باید در محل کار اخر یک سال سابقه کار داشته باشید مگر اینکه اخراج شوید یا برای زایمان اقدام کنید. با این حال بعضی از شعب به علت نا آگاهی به خصوص در مورد دوم ممکن است مشکل ایجاد کنند .


3- جناب من در هتلی مشغول به کار بودم تا دو روز پیش ! به مدت چهار ماه ، شیفت شب از ساعت هشت شب تا هشت صبح ! ماهی هشصد هزار تومان بدون بیمه و .. .  الان یک میلیون تومان از حقوقم رو اذیت می کنند و نمی دهند. گر بروم اداره کار در رابطه با حق بیمه و سنوات و یا موارد دیگر هم می توانم شکایت کنم ؟ اگر کارکردتان اثبات گردد می توانید به حق تان برسید . حق بیمه ، سنوات ، فوق العاده شیفت ، حق اولاد ، بن خواروبار ، حداقل حقوق مطابق با قانون کار ، بیمه تامین اجتماعی و موارد دیگر از حداقل های قانونی است که باید توسط هتل رعایت گردد . 


4- من مشغول به کار پاره وقت در فروشگاه لباس فروشی هستم.می خواستم بدانم آیا کارفرما این اجازه را دارد که در طول ماه هیچ مرخصی به من ندهد؟! حتی بدون حقوق ! من جمعه ها هم در این فروشگاه مشغول کار هستم.لازم به ذکر است که قراردادی امضا نشده است ؟ طبق قانون کار هم حق مرخصی ماهیانه دارید ! هم بابت جمعه ها باید فوق العاده ایام تعطیل بگیرید ! امضا نشدن قرارداد به این معنا نیست که نتوانید حق تان را بگیرید . صرفا باید کارکردتان را ثابت کنید که بارها توضیح داده ام برای اثبات چه مدارکی لازم است.  


5- آیا دیه را با نامه پزشک قانونی اول حساب می کنند یا بعد از استراحت وآخرین نظریه پزشک قانونی؟ تجمیع می کنند . یعنی براساس همه نظریات پزشکی قانونی.


6- من 15 دی ماه استعفای کتبی خودم را به کارفرما اعلام نموده ام و طبق قانون یک ماه نیز باید به محل کار بروم ! اگر نخواهم این مدت یک ماه سپری بشود و زودتر از موعد  بیرون بیایم چه اتفاقی برایم می افتد ؟ طبق قانون مشمول قواعد ترک کار می شوید و دیگر نمی توانید حق سنوات سالیانه تان را برای سال جاری دریافت کنید. 


7-اگر بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد بشوم 12 درصد ! بدون دفترچه خدمات درمانی ! در سالهای بعد هرموقع بخواهم می توانم تغییر بدهم و بیمه اختیاری بشوم ؟ من الان بیمه سلامت هستم .اگر بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد بشوم 12 درصد دفترچه درمان بیمه سلامتم حذف می شود ؟ اگر بعدش پشیمان شدم ، خواستم بیمه تامین اجتماعیم را قطع کنم که بتوانم دفترچه درمان بیمه سلامت داشته باشم می توانم دوباره بیمه سلامت بشوم؟ قانونا بله می توانید هر موقع که خواستید به بیمه اختیاری تغییر دهید ، اما توجه داشته باشید که به دلایل واقعی معمولا شعب به این سادگی این کار را برای شما انجام نمی دهند و باید بیمه قبلی تان قطع گردد تا بتوانید با نوع جدید بیمه ای قرارداد ببندید . قبلا می توانستید بدون دفترچه درمانی تامین اجتماعی از دفترچه درمانی بیمه سلامت استفاده کنید ولی الان مدتها است که این موضوع بررسی می شود و اگر بیمه تامین اجتماعی باشید یا دفترچه بیمه سلامت به شما نمی دهند یا تمدید نمی شود و ضمنا بیمه سلامت کم کم دارد پولی می شود . برای دریافت بیمه سلامت باید هیچ نوع بیمه ای نباشید با دفترچه درمانی یا بدون دفترچه درمانی !


8- در متن قرارداد اینجانب با یک شرکت خصوصی در مورد اضافه کار 2 بند آورده شده است :

1-ساعت کاری عادی شرکت از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر می باشد و کار خارج از ساعت کار به عنوان ساعات اضافه کاری منظور می گردد.

2-اضافه کار پس از تایید مدیر اداری و مالی و مدیرعامل در انتهای هر ماه محاسبه می گردد.

در خود شرکت هم فرم هایی برای ثبت میزان اضافه کاری تهیه شده بود که در انتهای هر هفته تحویل داده می شد تا مورد تایید مدیریت قرار بگیرد که البته اینجانب 2 تا 3 ماه آخر هیچ فرمی پر نکردم چون مدیرعامل فرم ها را تایید نمی کرد با این استدلال که کار هر روز باید در همان روز انجام می شده است ولو خارج از ساعات کاری مقرر!

اکنون که ایشان تسویه حساب را انجام نمی دهند و برای گرفتن مطالباتم به اداره کار شکایت کرده ام می توانم درخواست کنم مطابق ساعات ورود و خروج من که توسط دستگاه ثبت شده است اضافه کار محاسبه و پرداخت شود با توجه به اینکه در طول 6 ماه تنها حدود 3 ساعت را برای پرداخت لحاظ کرده اند؟ قطعا می توانید و اضافه کار طبق قانون براساس ساعات حضور و غیاب محاسبه می گردد. 


9- سلام وقت بخير ! احتياج به  مشورت و كمكتون دارم . كارمندى هستم كه ١٣ آذر پس از خروج از محل كارم و جلوى محل كارم هنگام عبور از عرض خيابان و روى خط كشى عابر پياده مورد برخورد موتور سيكلت قرار گرفتم و از ناحيه آرنج دچار شكستگى شدم. به كمك همكاران و بدون تماس با اورژانس و يا ١١٠ به بيمارستان منتقل شدم و مورد عمل جراحى قرار گرفتم و تمام هزينه ها رو خودم پرداخت كردم. با مراجعه به بيمه تامين اجتماعى شعبه ١٨ مطلع شدم بيمه بابت تصادف هزينه اى تقبل نمي كند و همچنين به دليل وقوع حادثه پس از زمان كارى هيچ غرامتى نميدهد. فقط موفق شدم حقوق يك ماه مرخصى استعلاجى را كه در اسفندماه امسال مقرر شده پرداخت شود را ميسر كنم . كارفرما فرم حادثه را به همراه نامه اى در تاريخ ٢٩ آذر تهيه كرده و تحويل من داده بود اما زمان مراجعه به تامين اجتماعى و پرس و جو گفتند شامل حال شما نمى شود و از من تحويل نگرفتن دكه اكنون نزد من موجود است .  در دادسرا شكواييه اى دارم كه هنوز نتيجه نداده و تمام مدارك پزشكى و فيلم صحنه حادثه و تمام مستندات نيز موجود است. در صورت امكان راهنمايي بفرماييد در حال حاظر و بعد از گذشت اين مدت (١ ماه) آيا ميتوان اقدامى انجام داد براى اخذ غرامت  ؟ به چه نحو؟ شما دقیقا مشخص نکرده اید که این غرامت را از کجا می خواهید بگیرید چون هم می توانید از بیمه مسئولیت کارفرما اقدام کنید و هم از طریق تامین اجتماعی ! اول اینکه کاش با اورژانس به بیمارستان منتقل می شدید در آن صورت نیاز به پرداخت هزینه نداشتید و اکنون هم با شکایت به هیات حل اختلاف می توانید با تهیه کروکی فرضی مبالغ پرداختی را از بیمارستان بگیرید . البته تا آنجائیکه می دانم از تاریخ تصادف نباید بیش از 1 ماه گذشته باشد . بابت اینکه بتوانید از تامین اجتماعی غرامت بگیرید باید حادثه کاری شما اثبات گردد تا بتوانید غرامت بگیرید (با تائید کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی) . خروج از محل کار تا خانه نیز جزء ساعات کاری است و باید بازرس کار سریعا در جریان حادثه قرار گیرد و در فاصله سه روز کارفرما باید به تامین اجتماعی اطلاع دهد . البته عدم اطلاع به تامین اجتماعی به این معنا نیست که نتوانید از حق تان استفاده کنید . اکنون باید با شکایت به اداره کار و در صورت عدم قبول از طرف اداره کار گواهی بازرس کار را بگیرید و به تامین اجتماعی مراجعه کنید . ضمنا شما می توانید با معرفینامه کلانتری به پزشکی قانونی مراجعه کنید و بابت آسیب هایی که دیده اید و به همراه نظریه پزشکی قانونی و سپس رای دادگاه از بیمه مسئولیت کارفرما دیه بگیرید . 

جدیدتر قدیمی تر