ثبت نام بیمه مداحان

 1- بعضی بیمه ها هست که کمتر در مورد آن اطلاعاتی شنیده اید ! بیمه هایی که می توانید با کمترین هزینه خود را بیمه کنید و از بیشترین مزایای ممکن در زمان بیمه پردازی برخوردار شوید و نهایتا پس از طی دوره زمانی مشخصی بازنشسته شوید . همیشه با این سوال روبرو بوده ام که چه بیمه ای شویم که کمتر پول بپردازیم و یا اینکه با این مبلغی که ماهیانه می توانیم بپردازیم ، خود را چه بیمه ای بکنیم بهتر است ؟ هر چند به نظر من این سوال از اساس غلط است و در صنعت بیمه همانند اکثر حرف و مشاغل هر چه پول بیشتری بدهید آش بیشتری می خورید ، با این حال در تامین اجتماعی اگر شرایط مشخصی داشته باشید می توانید از دولت یارانه بیمه بگیرید و درصد ناچیزی از حق بیمه را خودتان بپردازید . بیمه مداحان وشاعران اهل بیت نمونه ای از چنین بیمه هایی است ؟ برای درک بهتر شرایط این بیمه این مقاله را از دست ندهید ؟!


2-بیمه مداحان جزء بیمه های حرف و مشاغل آزاد می باشد . یعنی حق بیمه آن بر مبنای 27 درصد حداقل حقوق و مزایای سالیانه مشخص می گردد و البته یک تفاوت بزرگ دارد ؟! 20 درصد حق بیمه با بودجه ای که دولت می دهد ، از طرف بنیاد دعبل خزائی پرداخت می گردد . فرق بزرگ این بیمه با بیمه های مشاغل آزاد ، اختیاری ، زنان خانه دار ، بسیجیان ، نظام پزشکی ، نظام مهندسی ، نمایندگان بیمه و کارفرمایی در همین موضوع است که مبلغ پرداختی توسط بیمه شده را به شدت کاهش می دهد به گونه ایکه این مبلغ در سال 1396 برابر با 68 هزار تومان می باشد . مقرری بیمه بیکاری و استراحت پزشکی در این نوع بیمه وجود ندارد و البته بقیه تعهدات در این بیمه موجود است . تعهداتی نظیر فوت قبل و بعد از بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، اروتز و پروتز و دفترچه خدمات درمانی . بنابراین می توان به این نتیجه رسید که با کمترین هزینه می توان در این نوع بیمه بیشترین خدمات را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کرد .


3- مشمولین این نوع بیمه آندسته از مداحان و شاعران اهل بیت (ع) می باشند که به عضویت بنیاد دعبل خزائی درآمده باشند (در مورد عضویت در این بنیاد و مزایای دیگر این بنیاد در همین مقاله صحبت می کنم) . حداکثر سن استفاده از این نوع بیمه 50 سال می باشد ولی اگر سن متقاضی بالاتر از 50 باشد باید معادل اضافه سنی که دارد سابقه بیمه تامین اجتماعی از قبل داشته باشد . همچنین کسانی می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند که همزمان از هیچ نوع بیمه ای در تامین اجتماعی و یا صندوق های بیمه ای دیگر و همچنین از هیچ نوع خدمات حمایتی استفاده نکنند . علاوه بر مداحان ، شاعرانی که در زمینه های مذهبی و به خصوص اهل بیت شعرسرائی می کنند در صورت عضویت در بنیاد دعبل می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند .


4- تا سال 1395 حدود 12 هزار نفر درخواست بیمه مداحان به بنیاد دعبل داده اند که از این تعداد 15 درصد یعنی حدود 2 هزار نفر بیمه شده اند و بقیه یعنی حدود 10 هزار نفر در نوبت بیمه شدن قرار گرفته اند . روش ثبت نام به این صورت است که متقاضیان به شورای مرکزی بنیاد دعبل در استان خود درخواست می دهند و در صورتیکه شورای مذکور ایشان را با توجه به مشهور بودنشان بشناسد باید به شورای مرکزی بنیاد دعبل در استان تهران معرفی کند . اما اگر شناخته شده نباشند در دوره زمانی مشخصی مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورت تائید به ستاد مرکزی معرفی می گردند . بعد از این معرفی مداح نامبرده باید مورد تائید 5 نفر در شورای مرکزی بنیاد دعبل و 18 نفر در شورایی دیگر قرار گیرد .  یکسری شرایط عمومی نیز در این زمینه باید در مداح وجود داشته باشد که عبارت است از احترام به قانون ، تقوا و پرهیزکاری ، تعهد کافی و نظم و انظباط . شرایط اختصاصی مداحان نیز  آشنائی با سرگذشت انبیاء و بزرگان دین ، آشنائی با وضعیت جغرافیایی آنها ، روخوانی و روانخوانی قرآن ، آشنائی با ادبیات فارسی ، برخورداری از ظاهر مناسب ، داشتن حداقل 5 سال سابقه ، کارت پایان خدمت و توانائی اداره جلسه می باشد .


5- بنیاد دعبل علاوه بر بیمه تامین اجتماعی ، بیمه شدگان خود را بیمه عمر و حوادث نیز می کند و به همین منظور با  شرکت بیمه رازی قرارداد امضاء کرده است . در این نوع بیمه نیز بنیاد مبلغی بابت فرانشیز به شرکت بیمه  پرداخت می کند تا بیمه شدگان مبلغ کمتری در این زمینه پرداخت کنند . در صورتیکه بیمه شده بر اثر حادثه نیاز به خدمات درمانی پیدا کند و یا اینکه دچار نقص عضو شود و یا خدای ناکرده فوت نماید ، بیمه تا حد زیادی از مداح حمایت های مالی  لازم را به عمل خواهد آورد .  همچنین در صورتیکه بیمه شدکان بخواهند علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بیمه عمر و زندگی نیز شوند طبق قراردادی که بنیاد دعبل با بیمه سامان بسته است می توانند از این بیمه استفاده کنند . البته فرانشیز خاصی در زمینه بیمه عمر و زندگی وجود ندارد . همچنین با توجه به استقبال کم مداحان از بیمه درمان تکمیلی فعلا چنین قراردادی بسته نشده است و در صورت رسیدن به حد نصاب لازم این نوع بیمه نیز ارائه می گردد .

2 نظرات

  1. سلام چرابیمه پرداختی مداحان سیستم روشنی ندارد مثل سایر مشاغل آزاد مثل رانندگان که خودمان بتوانیم ازاینترنت فیش پرداختی بگیریم وواریز نماییم

    پاسخحذف
  2. با سلام . چون بیمه یارانه ای است. باید هموراه توسط شعبه تایید شود.

    پاسخحذف
جدیدتر قدیمی تر