بیمه محصولات کشاورزی

 1- بیمه محصولات کشاورزی ؟ اصلا چیزی تا به حال در این مورد شنیده اید ؟ چه گزینه هایی دارد ؟ آیا صرفا محصول را باید در مقابل حوادث طبیعی یا غیر طبیعی بیمه کرد ؟ آیا می توان در برابر خریده نشدن هم  ، محصولات کشاورزی را بیمه کرد ؟! اصلا کسی از این نوع بیمه استقبال می کند ؟ کلا چه پوشش هایی را می دهد و آیا مفید بوده است یا نه ؟ با هم در این مورد صحبت می کنیم .


2- طوفان ، تندباد ، سیل ، یخبندان ، تگرگ و ... نمونه هایی از خطرات طبیعی کشاورزی هستند . آفت ها هم عامل دیگری است که باعث نابودی محصولات کشاورزی می گردد . کشاورزان مناطق مختلف کشور با توجه به وضعیت آب و هوایی متفاوتی که دارند خطرات مختلفی را تجربه می کنند و بیمه ها نیز باید در بحث بیمه کشاورزی گزینه های مختلفی را با توجه به منطقه جغرافیای اعمال کنند ؟! با توجه به تمامی این موارد ، بیمه محصولات کشاورزی و دامی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است ؟ دلایل مختلفی را می توان برای عدم استقبال از بیمه کشاورزی لحاظ کرد . یکی از دلایل این است که پرداخت خسارت به کشاورزان با تاخیر صورت می پذیرد ! همچنین مبلغی که پرداخت می گردد بعضی مواقع آنقدر ناچیز است که تنها درصد کمی از آسیب هایی که به کشاورز وارد شده است را پوشش می دهد ! همچنین مبلغ بالای حق بیمه در حدی نیست که کشاورزان و دامداران بتوانند ان را پرداخت کنند ! نکته جالب این است که دامداران نیز می توانند دام های خود را در برابر بیماری ، خورده شدن توسط حیوانات دیگر و  حتی دزدی و موارد مشابه بیمه شوند ، با این حال از بیمه دامداری نیز معمولا استقبالی صورت نمی پذیرد .


3- یکی از دلایلی که معمولا بیمه محصولات کشاورزی و باغی و بیمه دامداری مورد استقبال قرار نمی گیرند عدم فرهنگ سازی در این زمینه در میان کشاورزان و دامدارن است ! بازاریابان و نمایندگان بیمه عمدتا در  مناطق شهری و در میان افراد تحصیل کرده و در محیط های مجازی و پیام رسان ها و صفحات اینستاگرام و فیس بوک و تلگرام در حال تبلیغ در این مزینه هستند که طبیعی است کمترین موفقیت را در میان جوامع روستائی می توانند داشته باشند ؟ عمدتا مواجهه و معرفی حضوری در محیط های روستائی و نیمه شهری و دامداری ها و زمین های کشاورزی دوری می شود چون معمولا کمتر بازاریاب یا نمانیدگی یا کارگزاری بیمه محصولات کشاورزی وابسته به شرکت های بیمه مختلف در محیط های روستائی وجود دارد ؟ معمولا تنها بیمه ای که در روستاها به شدت فعالیت می کند کارگزاری بیمه روستائیان و عشایر است که به خوبی توانسته اند افراد زیادی را بیمه کنند و با توجه به یارانه های پرداختی دولت و وجود تعداد زیادی کارگزاری و هم نیاز شدیدی که روستائیان به این بیمه احساس می کنند موفق شده است ؟ مواردی که هیچکدام در مورد بیمه محصولات کشاورزی و دامداری صدق نمی کند ؟!


4- طرحی جدید در این زمینه از امسال در حال اجرا است که به طرح بیمه پایه کشاورزی معروف شده است . کاهش ضریب خطر در این زمینه لحاظ شده است و خطراتی که کمتر امکان روی دادن آن هست نیز مورد پوشش قرار گرفته است و البته تا حد زیادی میزان حق بیمه کاهش یافته است ؟! بیمه پایه موارد زیر را پوشش می دهد : در بخش زراعت گندم آبی ، در بخش آبی انگور آبی ، پسته و سیب و در بخش دامی دام سبک ، دام صنعتی ، گاوهای آمیخته و بومی و گاو اصیل در واحدهای سنتی بهداشتی از محصولات واجد شرایط بیمه پایه هستند . البته اگر محصولات یا دامها از بین بروند همواره غرامت پرداخت نمی شود و باید علت آن مشخص گردد و نظرات سازمان مدیریت بحران ، هواشناسی و ستادهای بیمه ای نیز در زمینه پرداخت خسارت گرفته می شود .


5- یکی از مشکلاتی که صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارد این است که دولت بودجه ای به آن ترزیق نمی کند و عملا این صندوق یک صندوق ورشکسته است ! البته امسال و سال بعد سعی شده است این موضوع حل شود و حتی قرار است در بودجه سال 1397 ، مبلغ مشخصی در بودجه برای بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود ! البته ظاهرا در برنامه ششم توسعه نیز بودجه مشخصی برای این بیمه در نظر گرفته شده است ! قشر کشاورز و دامدار مناطق روستائی اگر به هر دلیل از شغل خود نا امید شوند روستاها را ول کرده و به شهرها هجوم می آورند ! آسیبی که از این طریق به کشور وارد می شود بیشتر است و دولت همانگونه که در زمینه بیمه روستائیان و عشایر بودجه مشخصی در نظر گرفته است و نصف حق بیمه را عملا پرداخت می نماید باید در این زمینه نیز مسئولیت پذیرفته و درصدی از حق بیمه را پرداخت کند ! در هر صورت پرداخت درصدی از حق بیمه و پشتیبانی از کشاورزان و دامداران در این زمینه از آسیب ها و بحران هایی که ممکن است بعدا به وجود بیاید جلوگیری می کند !

جدیدتر قدیمی تر