دیه پارگی رباط صلیبی

 1- در ادامه سری سوالهائی که در زمینه دیه ، بیمه شخص ثالث ، هیات حل اختلاف و دادگاه از من شده بود و من همه آنها را با جواب های مربوطه به تفکیک آوردم ، سری دوم سوالات خدمتتان ارائه می گردد . با اینکه سوال ها بسیار ساده به نظر رسیده و جواب آنها هم معمولا کوتاه است ولی برای افراد زیادی سودمند بوده است . پس با هم ادامه این سوالات را با دقت مطالعه می کنیم .


2- سوال : با موتور تصادف کردم و راننده موتور مقصر شناخته شد . ایشان بیمه شخص ثالث دارند ولی گواهینامه ندارند . دادگاه نزدیک 50 میلیون تومان بابت شکستگی های استخوان های درشت نی ، نازک نی و قوزک پا تعیین کرده است . آیا من می توان از بیمه ایشان برای دریافت دیه استفاده کنم ؟ پاسخ به این سوال مثبت است . اما نکته ظریفی در این زمینه وجود دارد و آن این است که چون راننده موتور گواهینامه نداشته است ، شرکت بیمه ابتدا تمامی هزینه ها را جبران می کند (البته اگر پوشش مناسب را تا حد مورد نظر داشته باشد) و سپس مبلغ فوق را از مقصر حادثه که گواهینامه نداشته است می گیرد . قبل از پرداخت مبلغ فوق ، ضمانت های لازم  از راننده موتور دریافت می گردد .


3- سوال : در یک شرکت تولیدی و حین کار دست راستم دچار حادثه شد . یک بند انگشت کوچکم شکست و انگشت وسطم خرد شد که پین گذاشته شد و کف دستم به میزان 10 سانتیمتر پاره شد که گوشتش نمایان شد و کارم به عمل جراحی در بیمارستان کشیده شود . خواهشمند است میزان دیه ای که به متعلق می گیرد را مشخص نمائید . پاسخ : امیدوارم تمامی صدمات مربوطه بهبود یابد و دیه را هم براساس بهبود بدون عیب آسیب های فوق محاسبه می کنیم . نکته دیگر نیز این است که پزکشی قانونی براساس مبانی پزشکی مشخصی و دوره های آکادمیکی که طی کرده است دیه و ارش آسیب را تعیین می کند و ما صرفا به صورت حدسی این میزان را مشخص می کنیم . بابت شکستگی یک بند انگشت 16 درصد از دیه یک بند انگشت تعلق می گیرد . یعنی 16 درصد از 1/3 از 1/10 که برابر می شود با 16/3000 دیه کامل که به نرخ دیه سال 1396 برابر با 1 میلیون و 120 هزار تومان می شود . بابت خردشدگی 4/15 از دیه یک انگشت محاسبه می شود که برابر با 4/150 دیه کامل می شود که برابر است با 5 میلیون و 600 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 . حدس می زنم جراحت کف دستتان از نوع سمحاق باشد که 4 درصد دیه دارد که معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان به نرخ سال 1396 می شود . باز هم تاکید می گردد که در این زمینه بهتر است نظریه پزشکی قانونی را ارائه کنید .


4- سوال : بنده در حین انجام کار دچار مصدومیت از ناحیه زانو یعنی پارگی رباط صلیبی و مینیسک شدم . آیا به من دیه تعلق می گیرد و در صورت تعلق گرفتن میزان آن چقدر می باشد ؟ پاسخ : پارگی رباط صلیبی و مینیسک پا دیه مقدر ندارد و معمولا برای آن ارش تعیین می گردد . ارش تعیین شده بستگی به معاینه پزشکی قانونی و شدت و عمق جراحت دارد . معمولا برای هر کدام از جراحات فوق 8 درصد ارش تعیین می شود که مجموعا 16 درصد می شود و با توجه به نرخ دیه در سال 1396 میزان ارش مربوطه برابر با 33 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود .


5- سوال : بنده با یک دستگاه خودروی 206 با خودروی سمند  در شهر سنندج تصادف نمودم . بعد از آمدن پلیس راهنمائی و رانندگی ایشان مقصر شناخته شد و قرار شود توافقی به بیمه ایشان که بیمه ملت بود مراجعه نمائیم (کارت خودروی ایشان را به من دادند) .  2 روز بعد به بیمه ایشان مراجعه کردیم که ایشان کاملا خودرویش را تعمیر کرده بود و اصلا زدند زیر قضیه و پیگیر کارت خودرویشان بودند !! نهایتا با اصرار بنده و عدم تحویل کارت خودرو ، دو نامه از طرف بیمه به من داده شد . یکی برای هیات حل اختلاف و دیگری برای گزارش افسر و تهیه کروکی . بعد از 2 ماه پیگیری نهایتا با کروکی کشیده شده ، شورای حل اختلاف مرا به دادگاه ارجاع داد . حالا مسئولین بیمه و راننده مقصر هیچ جیز را قبول نمی کنند ؟! (من چه کار کنم ! از من می شنوید هیچ وقت توافقی هیچ کاری نکنید ! اگر از اول کروکی داشتم اینگونه نمی شد) ؟ پاسخ : شما باید دادخواست حقوقی به طرفیت بیمه مربوطه و شخص مقصر ارائه دهید . دادگاه حتی می تواند گزارش پلیس که در صحنه تصادف حضور داشته است را نیز بخواهد . در صورت محکوم شدن ، بیمه و شخص مقصر باید هزینه های خودرو و البته پیگیری های حقوقی شما را بپردازند .


6- سوال : همسر بنده در بیمارستان ... برای زایمان بستری گردیدند . متاسفانه بر اثر سهل انگاری پرسنل ، نوزاد فوت کرد و آسیب هایی نیز به ایشان وارد گردید . نهایتا بعد از پیگیری های فراوان و تحمل آسیب ها و دردهای شدید کمیسیون پزشکی  سازمان پزشکی قانونی نظر زیر را ارائه داد : 1- دیه کامل زن مسلمان برای نوزاد 2- 35 درصد دیه کامل زن مسلمان برای مشکلاتی که برای رحم مادر به وجود آمد 3- 2 درصد دیه کامل زن مسلمان برای آسیب های وارده به مثانه همسرم . حال بنده 2 سوال در این زمینه دارم : الف - مبلغ پرداخت دیه براساس چه سالی محاسبه خواهد شد چون کل این مراحل خیلی طول کشید ؟ ب- میزان دیه چقدر خواهد بود و آیا دیه زن نصف مرد محاسبه می شود و یا برابر با مرد ؟ پاسخ : مبلغ دیه یوم الادا است و براساس زمانی که حکم نهایی گردید و برای اجرا به بیمه مسئولیت مربوطه یا اشخاص خاطی ابلاغ گردید محاسبه می گردد . در صورتیکه تصادف منجر به فوت اتفاق بیفتد دیه زن و مرد یکی است ولی اگر آسیب وارد شده به زن تا حد ثلث دیه باشد برابر با مرد محاسبه می گردد ولی اگر بیشتر از ثلث گردد نصف محاسبه می گردد و چون دیه زن شما و دختر فوت شده شما هر دو از 33 درصد بیشتر است نصف دیه مرد محاسبه می شود . میزان دیه کاملا مشخص است که به نرخ سال 1396 برابر است با 1.35 ضربدر 105 میلیون تومان که برابر با 141 میلیون و 750 هزار تومان می شود . بابت آن 2 درصد آسیب به مثانه هم 4 میلیون و 200 هزار تومان ارش تعلق می گیرد .

جدیدتر قدیمی تر