ثبت نام بیمه هنرمندان

 1-بیمه هنرمندان گروه وسیعی از هنرمندان را در بر می گیرد . از سوپراستارها تا بازیگران معمولی سینما ، تئاتر وتلویزیون .!از دوبلورهای پیشکسوت تا هنرمندان خطاط ! از نقاشان تا موسیقی دانان ! از هنرمندان تجسمی تا کسانی که در زمیه صنایع دستی مشغول به کار می باشند ، همه و همه می توانند از این بیمه استفاده کنند . به چشم خود دیدم که بسیاری از هنرمندان شاخص سینما و تلویزیون وقتی به دوران ازکارافتادگی و پیری رسیدند و حتی سابقه کافی برای بازنشسته شدن نداشتند چگونه از مستمری تامین اجتماعی بهره مند شدند . حیف که صحیح نیست اسم شان را بیاورم ولی هنوز یادم می آید بدون این که اعضای خانواده و یا فامیلی داشته باشند که به آنها کمک کند توسط افراد غریبه به اداره ما آورده شدند و مستمری شان درست شد ، هر چند بعضی از آنها مدتها بعد به سرای باقی شتافتند. بیمه ضرورت گریزناپذیر جامعه ماست و همگی اقشار به آن نیاز دارند  . بیائید در مورد بیمه هنرمندان بیشتر بدانیم .


2- اول بهتر است تعریفی از هنرمند داشته باشیم و بدانیم هنرمند کیست و چه شرایطی باید داشته باشد ؟ به کسانی که در زمینه های سفالگری ، عکاسی ، خوشنویسی ، نقاشی ، گرافیک ، مجسمه سازی ، کاریکاتور ، نگارگری ، سینما ، تئاتر ،  نویسندگی ، خبرنگاری و موسیقی فعالیت می کنند هنرمند گفته می شود . البته قطعا تعریف هنر و هنرمند این چیزی نیست که ما آوردیم و هنر قطعا مفهومی بالاتر و مقدس دارد با این حال این تعریف صرفا تعریفی است که از نظر سازمان تامین اجتماعی برای هنرمند ارائه شده است . البته تنها فعالیت در این زمینه ها مجوز استفاده از بیمه هنرمندان را نمی دهد و باید شرایط اختصاصی نیز برای هر کدام از رشته های فوق در فرد متقاضی  وجود داشته باشد که تک تک این شرایط را با جزئیات دقیق اعلام می کنیم . ضمنا از نظر من خبرنگاری جزء رشته های هنری نیست با این حال چون در دسته بندی سازمان تامین اجتماعی با هنرمندان در یک دسته قرار گرفته اند (به چه دلیل نمی دانم !) ما هم بیمه خبرنگاران را در کنار بیمه هنرمندان مورد بررسی قرار می دهیم .


3- یکی از مزیت هائی که بیمه هنرمندان نسبت به بیمه های آزاد و بسیاری دیگر از بیمه ها دارد مبلغ کم پرداختی بیمه شده است . این بیمه از نوع بیمه های با نرخ 18 درصد تامین اجتماعی است که 10 درصد حق بیمه توسط دولت و 8 درصد توسط بیمه شده پرداخت می گردد . این 8 درصد به نرخ سال 1396 برابر با 77 هزار تومان می باشد . در این نوع بیمه از مقرری بیمه بیکاری ، اروتز و پروتز و کمک هزینه ایام بیماری و بارداری خبری نیست ولی مزایای دیگر نظیر بازنشستگی ، فوت قبل و بعد از بازنشستگی ، ازکارافتادگی ، دفترچه درمانی و ... را دارد .


4- یکسری از رشته های هنری جزء رشته های هنرهای تجسمی محسوب می شوند . این رشته ها عبارتند از نقاشی ، نگارگری ، عکاسی ، خوشنویسی و کاریکاتور (ظاهرا صرفا با تجسم سر و کار دارند !) . برای اینکه بتوان در این رشته ها بیمه شد باید ابتدا در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ثبت نام کرد و سپس از طریق آن موسسه برای بیمه شدن به شعب تامین اجتماعی معرفی شد . عضویت در موسسه هنرهای تجسمی معاصر منوط به داشتن شرایط زیر است :

  • حداقل 8 نمونه کار هنرمند در زمینه تخصصی مربوطه که یا باید عکس آن ارائه گردد و یا به صورت A4 چاپ شود . البته در مورد رشته گرافیک 10 اثر که 5 اثر آن باید به چاپ رسیده باشد . 
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی 
  • کپی تمامی صفحات شناسنامه 
  • عکس 3*4 ، چهار قطعه
  • کپی کارت ملی 
  • کپی کارت پایان خدمت یا معافیت


5- یکسری شرایط برای استفاده از بیمه هنرمندان برای تمامی رشته ها مشترک است که به ترتیب زیر می باشد و اگر این شرایط برقرار نباشد حتی اگر شرایط اختصاصی برقرار باشد امکان بیمه شدن هنرمند و خبرنگار وجود ندارد :


  • ارائه کپی تمامی صفحات شناسنامه 
  • ارائه کپی کارت ملی
  • ارائه کپی مدرک تحصیلی 
  • حداکثر سن برای آقایان 50 سال و خانم ها 45 سال (در غیر اینصورت به ازای هر یک سال اضافه سن ، دو سال سابقه بیمه نیاز می باشد)


    6- برای رشته های نقاشی ، نگارگری ، عکاسی ، خوشنویسی و کاریکاتور داشتن مدرک کارشناسی هنر الزامی است . همچنین 5 سال باید از اخذ مدرک گذشته باشد . در رشته خوشنویسی باید مدرک ممتاز داشته باشند و از اخذ این مدرک هم حداقل 5 سال گذشته باشد . همچنین در رشته های فوق باید حداقل یک نمایشگاه انفرادی توسط افراد متقاضی در نگارخانه ها یا فرهنگ سراهای زیر نظر وزارت ارشاد  برگزار کرده باشند و شرکت در نمایشگاه های مشترک با دیگر هنرمندان کافی نیست . اما در رشته های گرافیک ، سفالگری و مجسمه سازی متقاضیان باید حداقل 2 نمایشگاه انفرادی  برگزار کرده باشند . همچنین دقت داشته باشید که تمامی مدارک برای رشته هنرمندان باید در سه نسخه باشد . برای کسانی که می خواهند از طریق رشته موسیقی اقدام نمایند شرایط کمی سخت تر است !این افراد باید لوح های تقدیر ، سپاس و یادبود خود را ارائه کنند . 10 سال فعایت مستمر و مستند در زمینه آموزش موسیقی داشته باشند و در جشنواره های معتبر و مختلف اجرا داشته باشند . همچنین از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر خود و انجمن موسیقی معرفینامه داشته باشند و کپی کارت عضویت در صندوق هنرمندان را نیز ارائه دهند .


    7- برای رشته های نمایش و سینما نیز شرایط اختصاصی مشابهی برقرار است . البته شغل هر دو گروه بازیگر می باشد ولی به هر حال بازیگری در تئاتر و صحنه نمایش تفاوت زیادی با بازیگری در سینما از همه نظر به خصوص درآمد دارد ! برای بازیگران تئاتر ارائه لوح های تقدیر ، سپاس و یادبود ، حداقل 7 مورد بروشور و پوستر نمایش های انجام شده ، نامه از انجمن نمایش شهرستان مربوطه و معرفینامه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه سکونت ضروری است . در رشته سینما لوح تقدیر ، سپاس و یادبود در صورت وجود باید ارائه گردد . ارائه حداقل 2 گواهی شرکت در جشنواره های استانی یا کشوری در سال گذشته و یا سال جاری اجباری می باشد . علاوه بر این ، قرارداد شرکت در یک فیلم به عنوان کارگردان ، بازیگر ، تدوینگر و یا فیلم بردار ضروری است . همچنین تائیدیه یکی از مراکز آموزشی سینما نیز مفید می باشد .


    8- در رشته نویسندگی بستگی دارد که شما در چه حوزه ای نویسندگی می کنید . اگر در زمینه بزرگسالان نویسندگی می کنید دو عنوان کتاب چاپ شده به اسم خود باید ارائه کنید و اگر در زمینه کودکان و نوجوانان می نویسید ارائه حداقل یک کتاب چاپ شده اجباری است . در زمینه بیمه خبرنگاران باید با معرفینامه نشریه اقدام به ثبت نام کنید . حتما باید در روزنامه و یا خبرگزاری به عنوان خبرنگار فعالیت کنید و خبرنگار پاره وقت نباشید . حداقل 25 اثر در حوره خبرنگاری طی 2 سال قبل باید داشته باشید و خبرگزاری یا نشریه تان باید تمامی موارد را تائید نماید . 

    جدیدتر قدیمی تر