دریافت دیه از صندوق تامین خسارات بدنی

 1- شاید تا بحال برای شما و یا آشنایان نزدیک شما این اتفاق افتاده باشد که با راننده ای تصادف کرده باشید و طرف فرار کرده باشد یا بیمه نامه نداشته باشد یا بیمه نامه اش منقضی شده باشد و خلاصه به هردلیلی نتوانید از بیمه شخص ثالث وی استفاده کنید . در این مواقع باید چه کار کرد ؟ یکی از روش ها و البته صرفا یکی از روش ها این است که به صندوق تامین خسارات بدنی مراجعه کنید . البته مراجعه به این صندوق هم چندان کار ساده ای نیست ! 

2- توجه داشته باشید که این صندوق برای این موضوع راه اندازی شده است که خسارت زیان دیده در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت شود و این خسارت به مرور زمان باید از مقصری که بیمه  شخص ثالث وی مشکل دارد گرفته شود و به هیچ وجه جایگزین بیمه شخص ثالث نیست . این موضوع را باید به مقصران احتمالی تاکید کرد که در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر باید تمامی این مبالغ دیه را یا نقدا یا قسطی به صندوق تامین خسارت های بدنی بپردازند . پس بی توجه به تمدید بیمه شخص ثالث دلشان را به صندوق تامین خسارت های بدنی خوش نکنند. 

3- براساس توافق نامه ای که بین شرکت بیمه ایران وصندوق تامین خسارات بدنی صورت پذیرفته است کلیه زیان دیدگان جهت استفاده از مزایای صندوق مزبور می توانند به یکی از شعب بیمه ایران (محل وقوع حادثه یا محل رسیدگی به پرونده در محاکم) در سراسر کشور مراجعه و تشکیل پرونده بدهند . بیمه ایران پس از بررسی و تکمیل مدارک ،پرونده را به مرکز صندوق در تهران ارسال می کند . صندوق نیز پس از بررسی پرونده و گرفتن وثیقه های لازم از مقصر ، خسارت را در حد دیه قانونی پرداخت می کند . اگر مقصر حادثه پیدا نشود یا فوت کرده باشد و ورثه مشخصی نیز نداشته باشد بدون گرفتن وثیقه و تضامین لازم ، مبلغ خسارت پرداخت می شود .

4- برای تکمیل مدارک ، به موارد زیر نیاز دارید :

الف- تکميل فرم تقاضا(اعلام) خسارت

ب- گزارش/گزارش ‌هاي كلانتري يا پاسگاه انتظامي حوزه حادثه در مورد علت و چگونگي حادثه ، تنظيمي جهت دادسرا.

ج- كروكي افسركاردان فني در مورد علت اصلي تصادف (در صورتي‌كه ترسيم شده است).

د- نظريه كارشناس/كارشناسان رسمي دادگستري در مورد علت اصلي تصادف (در صورت وجود).

ه- برگه‌هاي بازجويي طرفين حادثه (شامل مصدوم/اولياء دم متوفي، راننده مقصر، شاهدان).

و- نظريه/ نظريه‌هاي پزشك قانوني در مورد معاينه مصدوم / متوفي.

ز- قرار/ رأي/ رأي‌هاي صادره.

ح- جواز دفن يا رونوشت خلاصه فوت متوفي(صادره از اداره ثبت احوال).

ط-  فتوكپي تمام صفحه‌هاي شناسنامه و كارت ملي مصدوم/ متوفي(اگر سن مصدوم كمتر 18 سال باشد، فتوكپي تمام صفحه‌هاي شناسنامه و كارت ملي ولي يا ولي قهري يا قيم مصدوم و فتوكپي برابر اصل قيم‌نامه).

ی- چنانچه مقصر حادثه شناخته شده باشد، فتوكپي تمام صفحه‌هاي شناسنامه و كارت ملي مقصر.

ک- فتوكپي سند يا كارت وسيله نقليه مقصر حادثه

ل- اگر زيان‌ديده در زمان حادثه، راننده وسيله نقليه بوده‌است، فتوكپي برابر اصل گواهينامه رانندگي زيان‌ديده.(براي حادثه‌هاي قبل ازتاريخ 20/6/1387)

م- شماره حساب آن مرجع محترم به همراه  نام بانك، نام شعبه و كد شعبه مربوط. (طي نامه رسمي)

جدیدتر قدیمی تر