دفترچه درمانی بیمه سلامت

 1- بارها با این سوال روبرو شده ام که دفترچه های خدمات درمانی با یکدیگر چه تفاوتی دارند ؟ یا اینکه بهتر نیست دفترچه تامین اجتماعی مان را پس بدهیم و به جای آن دفترچه بیمه سلامت بگیریم ؟ به این نتیجه رسیدم که مقایسه ای میان این دفترچه ها انجام دهم . البته منظور من از دفترچه در این بحث صرفا داشتن دفترچه خدمات درمانی نیست زیرا در بسیاری از سیستم ها این دفترچه حذف شده است و با دادن فرضا شماره ملی یا شماره بیمه می توان از خدمات درمانی استفاده کرد . هدف من در این بحث استفاده از خدمات درمانی سیستم های بیمه ای است .

2-فرض کنید بخواهید به مراکز ملکی تامین اجتماعی مراجعه کنید ، یعنی مراکز درمانی که تحت مالکیت سازمان تامین اجتماعی است . به غیر از بیمه شدگان بیمه های حرف و مشاغل آزاد که برای درمان های سرپایی 30 درصد و برای درمانهای بستری 10 درصد فرانشیز پرداخت می کنند بقیه بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند از خدمات درمانی سازمان به صورت مجانی استفاده کنند . (و می دانید که بابت صدور دفترچه مبلغی جدا از حق بیمه از بیمه شدگان دریافت نمی شود و کل خدمات تامین اجتماعی به صورت یک پکیج کامل اراده می گردد) .

3- حالا اگر دفترچه درمانی غیر از تامین اجتماعی داشته باشید و بخواهید از خدمات درمانی سازمان استفاده کنید نیز دو حالت دارد : الف - یکسری مراکز تامین اجتماعی اصلا قراردادی با سازمان های دیگر ندارند و در این حالت قضیه منتفی است . ب- آنهایی که قرارداد دارند بابت بخش سرپایی 30 درصد و بابت بخش بستری 10 درصد فرانشیز از بیمه شده دیگر ارگانها و بیمه سلامت می گیرند .

4- اگر بخواهیم به بیمارستان های دولتی زیر مجموعه دانشگاههای پزشکی مراجعه کنیم با وجود داشتن دفترچه های بیمه مختلف چه اتفاقی می افتد : فرق خاصی ندارد در صورت داشتن قرارداد بین 6 تا 30 درصد باید فرانشیز بپردازید و کمترین فرانشیز معمولا مربوط به بیمه روستائیان و عشایر است .

5- اگر به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنید چه اتفاقی می افتد ؟ معمولا درصد کمی یا حتی هیچ درصدی از هزینه را با توجه به دفترچه کم می کنند . شما بعدا می توانید با مراجعه به دفاتر اسناد پزشکی بیمه مربوطه مطابق تعرفه دولتی مبلغی دریافت کنید .

جدیدتر قدیمی تر