قوانین محاسبه افت قیمت خودرو

 1- معمولا در مورد افت قیمت خودرو سوالات زیادی از من پرسیده  می شود . بعضی مواقع در مورد راهکارهایی پرسیده می شود که بتوان این افت قیمت را گرفت و بعضی مواقع در مورد روش هایی پرسیده می شود که بشود این مبالغ را نداد !! بعضی مواقع در مورد روند کار پرسیده می شود و البته در بیشتر مواقع در مورد مبلغی که افت قیمت تعلق می گیرد پرسیده می شود . مبلغی که کارشناس برای افت قیمت تعیین می کند معمولا نرم خاصی ندارد و براساس نوع خودرو و سال تولید و وضعیت خودرو از نظر تصادف داشتن یا نداشتن و حتی رنگ خودرو و بسیاری از عوامل دیگر محاسبه می شود . با بررسی تمامی این موارد باز هم نظر کارشناس پرونده شرط اساسی است و ممکن است نظر دو کارشناس در مورد افت قیمت یک خودروی تصادفی با هم متفاوت باشد ! به همین دلیلی است که بارها پیش آمده است که بر روی نظریه کارشناس اعترض زده شده است و رای مجدد زمین تا آسمان با رای اولیه تفاوت داشته است . دلیل اصلی این تفاوت ،  استاندارد نبودن موضوع افت قیمت در بازار خرید و فروش ماشین در ایران است . با هم در این مورد به بررسی می پردازیم !


2- هنگامی که خودرو تصادف می کند مهم نیست این خودرو تصادف کلی کرده باشد یا جزئی کرده باشد ، اطلاق خودروی تصادفی به خودرویی در ایران باعث کاهش قیمت آن به مقدار زیاد می شود . متاسفانه این معیار به قدری احمقانه است که بعضی مواقع هیچ تفاوتی بین یک خودرویی که در اثر تصادف نقص کلی دیده و ممکن است شاسی یا اجزای موتور آن آسیب دیده باشد با خودرویی که فرضا گلگیرش تصادف کرده و نهایتا تعویض شده یا حتی بدون رنگ و یا با رنگ صافکاری شده است وجود ندارد. همین بدون رنگ صافکاری کردن ویا با رنگ صافکاری کردن موضوعی است که از آن مسخره تر است و کلی تفاوت قیمت ایجاد می کند و مثلا بدون رنگ درآوردن قسمتی از خودرو یک هنر است که بابت آن دستمزد بیشتری توسط صافکار خودرو درخواست می گردد . شاید برایتان جالب باشد بدانید که این معیار فقط در مملکت ما وجود دارد و در هیچ کجای دنیا چنین معیارهایی برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته نمی شود . جالب تر اینکه در مراکز فروش خودرو دست دوم همه سعی می کنند ظاهر خودرو را به بهترین نحو ممکن تمیز کنند و از انواع پولیش ها استفاده کنند تا ظاهر خودرو نو به نظر برسد و کمتر می توان در اینگونه بازارها از نظر فنی خودرو را سنجید ! همچنین کمتر فروشنده ای پیدا می شود که مشکلات فنی خودرو را خودش بیان کند و راستگویی در این زمینه حکم کیمیا را دارد ! در نتیجه می بینیم که بسیاری از افرادی که خودروی کارکرده خریداری می کنند احساس می کنند که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند و معمولا سعی می کنند دفعه بعد از کارخانه  ، خودروی نو خریداری کنند ! اینگونه بازارها عمدتا در اختیار دلال ها است و فروشندگان واقعی کمتر در آن پیدا می شوند !


3- مهمترین عاملی که باعث افت قیمت خودرو می شود ، آسیبی است که به بدنه خودرو وارد شده است . تعویض و تعمیر هر یک از بخش های بدنه خودرو و یا رنگ کردن آن باعث کاهش یا افت قیمت خودرو می گردد . هر گونه رنگ شدگی در این زمینه تاثیرگذار است و هر چه سطح رنگ شدگی و البته عمق رنگ شدگی بیشتر باشد افت قیمت بیشتر می شود . اگر بدنه خودرو آسیب شدید دیده باشد با توجه به محاسبات مربوط به برآیند نیرو ، این موضوع می تواند بر اتاق خودرو تاثیر بگذارد و اگر عملیات به صورت دقیق و فنی و با دستگاه های شاسی کشی پیشرفته انجام نشود و قطعات خودرو به صورت دقیق تعویض نگردد ،  ایمنی خودرو تا حد زیادی کاهش می یابد و این موضوع از نظر کارشناسی که افت قیمت خودرو را تعیین می کند دور نمی ماند . در نتیجه سلامت اتاق در قیمت خودر و یا میزان افت قیمت خودرو بسیار مهم و از عوامل اصلی است . بنابراین اگر اتاقک خودرو آسیب دیده باشد افت قیمت خودرو مبلغ زیادی می شود .


4- قطعاتی که به وسیله پیچ و مهره به خودرو متصل می شوند از نظر اهمیت ،  در درجه اهمیت ثانویه نسبت به قطعات ثابت خودرو در زمینه افت قیمت خودرو می باشند . مثلا کاپوت جلو یا گلگیرهای جلو در صورت تعویض میزان افت قیمت بیشتری ایجاد می کنند در حالیکه بدون رنگ صافکاری کردن آنها چندان افت قیمتی ایجاد نمی کند . علت اینکه تعویض این قطعات افت قیمت زیادی ایجاد می کند این است که قطعه یدکی به علت آلیاژ ، پرس و نوع جوشکاری نقطه ای تفاوت زیادی با حالت اولیه خودرو دارد ، زیرا موم کاری و زیر سازی رنگ اعم از فوسفاته ، اچ پرایمر و رنگ رویه کیفیت قطعه فابریک را که در کارخانه تهیه شده است ندارد .معمولا قطعات تعویضی و رنگ شده زودتر زنگ می زند و زودتر اکسید می شود . بنابراین میزان افت قیمت اگر بدون رنگ در بیاید در کمترین حالت ممکن است ، بعد از آن وقتی است که قطعه رنگ شود ولی تعویض نشود و در بیشترین حالت وقتی است که تعویض گردد .


5- در صورتیکه در گلگیرهای عقب و یا صندوق عقب خسارت ایجاد گردد هزینه افت قیمت نسبت به قسمت های جلوی ماشین معمولا بیشتر محاسبه می گردد . زیرا تعویض گلگیر عقب به سادگی تعویض گلگیر جلو نیست و خودرو باید از ناحیه ستون و یا رکاب برش داده شود و سپس جوشکاری مجدد انجام گردد و سپس با استفاده از بتونه های مخصوص نقاط جوشکاری شده زیرسازی و همسطح شود . این بتونه ها بعد از مدتی فرسوده شده و می ریزند و همین باعث می شود که خودرو نیاز به تعمیر مجدد داشته باشد و دیگر هیچگاه مانند اول نشود . دانش فنی صافکارها و نقاش ها نیز در این زمینه تاثیرگذار است به گونه ایکه بعضی مواقع خودرو بعد از تعمیر افت قیمت بیشتری نسبت به قبل از آن پیدا می کند زیرا صافکارها و نقاش های ایران اصول علمی تعمیر این قطعات را به خوبی و آکادمیک نیاموخته اند .


6- قیمت خودروی سالم نقش اساسی در تعیین میزان افت قیمت دارد . هر چه قیمت خودروی نو بیشتر باشد افت قیمت ناشی از تصادف نیز بیشتر می گردد . اگر خودرویی تصادف کند و قطعات اصلی مثل شاسی ، سقف و ستون آسیب ندیده باشد افت قیمت زیاد نمی شود . قطعاتی که با پیچ و مهره متصل هستند و اصطلاحا به آنها قطعات جداشدنی می گویند مانند گلگیرهای جلو و یا درها حدود 4 درصد قیمت خودروی نو در افت قیمت تاثیر گذارند . همانطور که قبلا گفتم اگر تصادف از قسمت عقب خودرو اتفاق بیفتد افت قیمت خودرو بیشتر می شود زیرا این قطعات جداشدنی نیستند . اگر قطعات عقب خودرو تعویض شوند و یا رنگ شوند در حدود 5 درصد قیمت خودروی نو در افت قیمت خودرو تاثیرگذارند . اگر سقف خودرو در اثر تصادف آسیب دیده باشد در حدود 10 درصد قیمت خودرو افت پیدا می کند . اگر ستون های بغل سقف که سقف بر روی آنها سوار است نیز آسیب ببینند معمولا باعث افت قیمتی در حدود 5 درصد می شوند . اگر خودروی تصادفی به طور کامل رنگ شود چون قطعا میزان خسارت آن زیاد بوده است در حدود 60 درصد قیمت خودروی نو معادل آن افت قیمت پیدا می کند .

جدیدتر قدیمی تر