پیگیری حق بیمه پرداخت نشده توسط کارفرما

 1- من از 6 آبان 1395 تا 20 مهر 1396 در یک کارگاه مشغول به کار بودم . هیچ گونه مرخصی هم استفاده نکردم . شرکت طبق قانون کار چند روز مرخصی باید برای من زمان تسویه حساب کند ؟ واینکه من پایه حقوقم 3 میلیون و 500 هزار تومان  بوده است ،  چه عددی برای مرخصی ها باید پرداخت شود ؟ چون حدود 11 ماه و نیم سابقه کاری در این شرکت دارید حدود 29 روز مرخصی به شما تعلق می گیرد . معادل یک روز حقوق پایه بابت هر روز بازخرید مرخصی محاسبه می شود .


2- من سالها پیش در دو مقطع 66 تا 67 و 70 تا 72 پیش پدرم کار می کرده ام ، اما حق بیمه ام  رد نشده بود . یک بار هم بعدا اقدام کردم اما چون از قوانین اطلاع کافی نداشتیم راه به جایی نبردم . الان هم ایشون فوت کرده اند آیا الان میتوانم  کاری انجام بدهم لطفا راهنمایی بفرمایید ؟ باید بر علیه کارفرما در اداره کار شکایت کنید و از اداره کار با داشتن مدارک کافی رای پرداخت حق بیمه گرفته و به تامین اجتماعی ارائه کنید . چون کارفرمایتان فوت شده است و از طرفی رابطه خانوادگی با شما دارد بعید است اداره کار رای به نفع شما بدهد و اگر هم بدهد تامین اجتماعی قبول نمی کند .


3- من از سال ۸۹ تا ۹۴ در یک شرکت ساختمانی کار کردم که در این مدت بیمه من نامرتب پرداخت شده و از پروژه های مختلف شرکت لیست رد کرده اند و مدت هفت ماه آخر به دفتر مرکزی منتقل شدم که در این مدت هم بیمه از پروژه های مختلف و نامرتب پرداخت شده حالا نمی دانم چطور شکایت کنم برای بیمه و سنواتم ؟ کلا اگر کارفرمای اصلی یکی باشد مشکل خاصی پیش نمی آید . با مدارک کارکردتان و گواهی پرداخت حقوق به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید .


4- دیه موارد زیر را تعیین کنید :

  • آسیب عضلات ران چپ : ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود .
  • کبودی کشاله ران چپ : 0.3 درصد دیه کامل معادل 315 هزار تومان .
  • پارگی مینیسک داخلی زانوی راست و چپ : در صورتیکه پارگی کامل باشد هر کدام 8 درصد دیه دارد که معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان می باشد .
  • کوفتگی نسج استخوانی انتهای ران راست و چپ : ارش دارد و در معاینه مجدد مشخص می شود . 

5- سوالی داشتم اگر پاسخ بدین ممنون میشم .  در بیمه تامین اجتماعی از کار افتادگی در خارج از محیط کار تحت پوشش است ؟ بله در صورتیکه درصد ازکارافتادگی در حد از کارافتادگی کلی باشد تحت پوشش است ولی ازکارافتادگی جزئی تحت پوشش نیست و فقط باید در محیط کار اتفاق افتاده باشد.


6- بنده به دلیل اینکه می خواستم کارگر پدرم شوم مجبور شدم دفترچه بیمه ای که تحت تکفل پدرم بودم را ابطال کنم . حالا پشیمان شده ام و نمی خواهم خود را بیمه کنم . آیا امکان گرفتن دوباره دفترچه بیمه تحت تکفل پدرم را دارم . ممنون می شوم به صورت کامل و دقیق جواب دهید ؟ بستگی دارد در هنگام ابطال دفترچه به شعبه علت را چه گفته اید . قانونا اگر شرایط تحت تکفل بودن پدرتان را داشته باشید منعی ندارد ولی شعبه بیمه قطعا در این زمینه ریزبین می شود و اگر احساس کند در جایی اشتغال دارید و یا به هر دلیل دیگر نیازی به تحت تکفل قرارگرفتن ندارید ممکن است اجازه تائید دفترچه در دوره زمانی مشخصی ندهد تا بازرسی های لازم را انجام دهد.


7- من بیمه تامین اجتماعی هستم . می خواهم پدر ومادر خود را زیر پوشش خودم بیمه کنم . شرایط راتوضیح دهید !  در ضمن بیمه کارگران ساختمانی هستم ، امکان بیمه شدنشان هست ؟ بله امکان بیمه شدنشان هست . پدر باید بالای 60 سال و مادر بالای 55 سال باشد و اگر شرایط سنی نداشته باشند باید طبق نظر کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی ازکارافتاده کلی باشند . همچنین نباید منبع درآمدی داشته باشند.


8- یکی از خویشاوندان بنده بیش از یک سال کارگر روزمزد یک شرکت است. حقوق ایشان هم به صورت کارت به کارت پرداخت شده است. تاکنون هیچ حق بیمه ای برای ایشان پرداخت نشده است . 

1. آیا می توانند برای بیمه اقدام کنند ؟ 

2. جز حق بیمه دیگر مزایای قانون کار هم به ایشان تعلق می گیرد یا خیر؟

پاسخ شما برای هر دو سوال آری است . می توانند برای بیمه اقدام کنند به این صورت که به صورت ناشناس به شعبه بیمه مربوطه مراجعه کرده و وضعیت را شرح داده و تقاضای بازرسی کارشناسان شعبه تامین اجتماعی را داشته باشند . در غیر اینصورت بهترین راه حل شکایت از کارفرما به هیات های تشخیص اداره کار بابت حق بیمه ، حداقل حقوق طبق قانون کار ، پایه سنوات ، حق سنوات ، عیدی ، بن خواروبار و موارد دیگر است . توجه داشته باشید که کسی که در قبال مزد برای کارفرمایی کار می کند تمامی حقوق مشخص شده در قانون کار به وی تعلق می گیرد . البته در اداره کار باید کارکرد ایشان اثبات گردد که گواهی پرداخت حقوق به کارت ، گواهی شهود ، گواهی حضور و غیاب و هر مدرک دیگری که کارکرد را ثابت کند باید مورد استفاده قرار گیرد . نهایتا با تقبل هزینه می توان درخواست کارشناسی پرونده توسط کارشناس اداره کار را داد .


9- دیه موارد زیر چقدر است ؟


  • خرد شدگی نازک نی پای چپ : در صورتیکه به خوبی درمان شود 13.33 درصد دیه کامل دارد که به نرخ دیه سال 1396 معادل 28 میلیون تومان می شود .
  • حارصه ساعد ، آرنج  بازو و کتف دست چپ : 1.5 درصد دیه دارد معادل 3 میلیون و 150 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 .
  • پارگی رباط ACL زانو پای چپ : در صورتیکه به صورت کامل پاره شده باشد 8 درصد دیه کامل دارد معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان
جدیدتر قدیمی تر