بهترین بیمه عمر کدام است؟

 1- کدام بیمه عمر بهتر است ؟ این سوال کلیدی ترین سوالی است که تمامی کسانی که می خواهند این نوع بیمه را بخرند از خود با وسواس تمام می پرسند ؟ شاید مدت ها و حتی یک سوال در جستجوی پاسخ صحیح این سوال باشند زیرا باید به مدت طولانی مثلا 20 یا 30 سال ماهیانه مبلغی به عنوان حق بیمه کنار بگذارند و طبیعتا می خواهند پولشان را جایی بگذارند که بیشترین سود ممکن را برایشان داشته باشد ؟ به خصوص با وضعیت این روزهای بانک هایی که بیشترین سود ممکن را پرداخت می کردند و بیشترین تبلیغات ممکن را داشتند و نهایتا ورشکست شدند و هیچکس هم پاسخگوی مشتریان آنها تا به حال نبوده است ! (هر چند امیدوارم بعد از این باشند) . این مقاله را کامل بخوانید تا توضیحاتی هر چند اندک و مجمل در این زمینه برای شما خوبان ارائه کنم .


2- هر کس با توجه به سن و درآمد خود می تواند یک نوع بیمه نامه عمر برای برای خود تهیه کند . طبیعی است که هر چه متقاضی جوانتر باشد باید حق بیمه ماهانه کمتری نسبت به دورانی که سن بالاتری دارد پرداخت کند . معمولا بیمه نامه ها از این نظر مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرند که از کدام شرکت خریداری شوند و کدام شرکت سود بیشتری می دهد و کدام شرکت اشانتیون های بیشتری می دهد و کدام شرکت سرمایه بیشتری نهایتا در اختیار بیمه شده قرار می دهد و کدام شرکت با مراجعین بهتر برخورد می کند و کدام شرکت امکان بازخرید راحت تری فراهم می آورد و ... . اما هیچ کس به انواع بیمه های عمر از نظر محتوایی کاری ندارد و آن را با دقت مورد بررسی قرار نمی دهد ! اما بیمه نامه های عمر که معمولا بیمه نامه های عمر و زندگی یا بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری نیز نامیده می شوند به سه دسته اصلی تقسیم می گردند .


3- یکی از ساده ترین بیمه نامه های عمر « بیمه عمر ساده زمانی » است . این بیمه نامه با فوت بیمه شده رابطه مستقیم دارد و در صورتیکه در تاریخ اعتبار قید شده در بیمه نامه ، بیمه شده فوت کند سرمایه عمر به طور کامل به وی تعلق می گیرد . جالب اینجاست که اگر در مدت ذکر شده بیمه شده فوت نکند هیچ چیز به وارث تعلق نمی گیرد و از آن جالب تر این است که این بیمه نامه با این سیستم همچنان طرفداران زیادی دارد و شاید چیزی در حدود 25 درصد خریداران بیمه عمر از این نوع بیمه نامه ها تهیه کرده اند . یعنی بیمه نامه ای که دریافت سرمایه بیمه عمر در آن ارتباط معکوسی با سالهای عمر دارد و تنها در صورتی می توان به این سرمایه رسید که انسان از طول عمر کمتری برخوردار باشد .ناگفته پیداست که می توان فهمید این بیمه نامه برای چه افرادی مفید است ؟ این بیمه نامه برای کسانی که شغل های پرخطر دارند بسیار مفید است ؟ همچنین برای کسانی که می خواهند کمترین حق بیمه ممکن را دهند نیز بسیار سودمند است ! حق بیمه ای که در این نوع بیمه نامه باید پرداخت دارید عمدتا به سه فاکتور بستگی دارد : 1- سن متقاضی 2- میزان سرمایه درخواستی 3- میزان سلامت متقاضی که با انجام معاینات و آزمایشات کامل توسط گروه پزشکی (یا پزشک معتمد) شرکت بیمه مشخص می گردد .


4- معمولا بیمه نامه های عمر ساده زمانی به دو حالت انفرادی یا گروهی قابل خریداری هستند . در مدل انفرادی متقاضی می تواند برای خود و خانواده خود و با توجه به شرایط خود و مبلغی که می تواند هزینه کند (عمدتا با مبالغ پایین) این بیمه نامه را تهیه کند و در حالت گروهی معمولا ارگان های دولتی یا خصوصی با میزان کارمندان و یا کارگران زیاد این بیمه نامه را تهیه می نمایند . به عنوان مثال نیروهای مسلح معمولا از این نوع بیمه نامه برای پرسنل خود استفاده می کنند . مدت این نوع بیمه نامه معمولا بین 1 تا 30 سال تعیین می شود و سن بیمه شده هم باید بین 0 تا 65 سال سن باشد و طبیعی است که هر چه سن بالاتر رود میزان حق بیمه پرداختی بیشتر می گردد . معمولا آپشن های دیگری نیز برای این بیمه نامه در نظر گرفته می شود که باید برای آنها مقادیر جداگانه ای هزینه کرد تا تحت پوشش قرار گیرند. تعدادی از مرسوم ترین این آپشن ها عبارتند از :


  • پوشش فوت ناشی از حادثه : در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه ، مبلغی جدا از سرمایه عمر به نام سرمایه حادثه به وی پرداخت می شود . 
  • پوشش نقص عضو دائم ناشی از حادثه : در صورت نقص عضو بیمه شده ، مبلغی جدا از سرمایه عمر به نام سرمایه نقص عضو به وی پرداخت می شود . 
  • هزینه های پزشکی ناشی از حادثه : هزینه های پزشکی بیمه شده ای که حادثه دیده است در زمان حیات وی به وی پرداخت می شود . 
  • پوشش بیماری های خاص : در صورتیکه بیمه شده به بیماری های خاص و پرهزینه مبتلا گردد ، سرمایه ای جدا از موضوع بیمه نامه به وی پرداخت می شود تا به وی در درمان بیماری کمک شود . 

5- نوع دیگر بیمه نامه ، بیمه تمام عمر است . فرق این بیمه نامه با بیمه عمر ساده زمانی در این است که هر زمانی بیمه شده فوت کند مبلغ سرمایه عمر به وی تعلق می گیرد یعنی دوره زمانی مشخصی برای پرداخت وجود ندارد و هر زمان این اتفاق بیفتد این سرمایه به وی تعلق می گیرد . مبلغ حق بیمه این بیمه نامه حداقل 1.5 برابر بیمه عمر ساده زمانی است . معمولا پوشش های اضافی نیز با این بیمه نامه همراه است که 2 تا از مهمترین آنها به قرار زیر است : 

  • بیمه عمر مانده بدهکار : به زبان ساده یعنی هر زمان بیمه شده فوت کند و سرمایه بیمه عمر به وی تعلق بگیرد در صورتیکه اقساطی به بانک ها بدهکار باشد این بیمه نامه ، اقساط مربوطه را نیز پرداخت می کند . 
  • بیمه آتیه فرزندان : در صورتیکه بیمه شده فوت کند و فرزندان کوچکی نیز داشته باشد علاوه بر سرمایه عمر ، به فرزندان کوچک تر وی تا زمانی که به سن 18 سال برسند مستمری پرداخت خواهد شد . پرداخت مستمری تا زمانیکه کوچکترین فرزند به سن 18 سال برسد ادامه خواهد یافت . 

6- کامل ترین ، بهترین ، پر هزینه ترین بیمه نامه عمر موجود با بیشترین سوددهی که اکثر خریداران معمولا این نوع بیمه نامه را خریداری می کنند بیمه عمر ترکیبی است . در این نوع بیمه نامه در صورتیکه بیمه شده در هر زمانی فوت کند سرمایه عمر به علاوه ای سرمایه ای که ناشی از مشارکت در منافع است به وی تعلق خواهد گرفت . اما در صورتی که فوت نکند و به سررسید بیمه نامه نیز برسد همین مبالغ باز به وی پرداخت خواهد شد . طبیعی است که بیشترین میزان حق بیمه پرداختی نیز مربوط به این بیمه نامه خواهد بود . در این بیمه نامه شما می توانید درخواست وام های با سود کم نیز داشته باشید . اکثر شرکت های بیمه ای در طرح های بیمه ای خود این نوع بیمه نامه را تبلیغ می کنند چون فروش بهتری دارد و در حقیقت ترکیبی از بیمه و سرمایه گذاری است . معمولا آپشن های مختلفی نیز همراه با این بیمه نامه ارائه می گردد که به علت تنوع آن در میان تمامی شرکت های بیمه در مورد آنها توضیح نمی دهم . اگر در بحث های آتی در مورد بیمه نامه اسمی از نوع بیمه نامه برده نشود منظور همین بیمه نامه است . 

جدیدتر قدیمی تر