مستمری بازمانده تامین اجتماعی

 1- در جامعه ما صندوق های بیمه ای مختلفی داریم که به پرداخت مستمری به بازماندگان می پردازند . اما فکر می کنم اگر قوانین 

دو صندوق بیمه تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری را در این زمینه بررسی کنیم اکثر افراد بتوانند جواب سوالهای خود را در این زمینه پیدا کنند.

2- وراث قانونی متوفی عبارتند از فرزندان و همسر دائمی و مادر و پدری که در کفالت متوفی باشد و نوادگانی که پدر و مادرشان فوت شده باشد و در کفالت متوفی باشند.البته یک سری شرایط نیز در این زمینه وجود دارد . فرزندان و یا نوادگان پسر تنها تا 20 سالگی می توانند از این مزایا بهره مند شوند و البته اگر دانشجو باشند امکان استمرار آن تا 25 سالگی نیز وجود دارد . در قانون تامین اجتماعی شرط 55 سال سن برای مادر بیمه شده و 60 سال برای پدر بیمه شده نیز ذکر شده است.

3- قبلا شرایط  فرزندان و نوادگان دختری هم شر سنی داشت اما بعدا این قانون به نفع خانم ها عوض شد و تا زمانیکه شوهر نکرده باشند و جایی هم شاغل نباشند میتوانند از این مزایا استفاده کنند . همچنین اگر بعد از مدتی طلاق بگیرند نیز می توانند از این مزایا استفاده کنند. قبلا همسر و یا مادر متوفی بعد از ازدواج مجدد حقوقشان قطع می شد اما در راستای طرح تکریم ازدواج مجدد ! مستمری بعد از ازدواج مجدد همسر بیمه شده نیز قطع نمی شود.

4- برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت سازمان بازنشستگی کشوری  و سایت سازمان تامین اجتماعی نیز می توانید مراجعه کنید . 

جدیدتر قدیمی تر