توقیف اموال کارفرما برای مطالبات کارگر

 1- شاید ارائه  مقاله ای در مورد توقیف اموال در این سایت کمی عجیب به نظر برسد . چون مطالب این سایت عمدتا در مورد بیمه تامین اجتماعی ، بیمه عمر ، بیمه شخص ثالث ، بیمه بدنه ، دیه ، قانون کار و ... است و ربطی به مسائل حقوقی ندارد ! با این حال در بسیاری از مواقع که از نظر قانون کار بر علیه کارفرما حکم بگیرید ، با بخواهید از مقصری دیه بگیرید ، یا تامین اجتماعی بابت طلب های خود بخواهد اموال کارفرمایی را توقیف کند با این موضوع روبرو می شوید . پس بهتر است جزئیات آن را بدانید ! با هم در این مورد صحبت می کنیم ؟!


2- وقتی در مورد توقیف اموال صحبت می کنیم در مورد اموال منقول و غیر منقول صحبت می کنیم . اموال منقول اموالی است که می توان آنها را از جائی به جای دیگر منتقل کرد بدون اینکه به خود مال یا محل استقرار آن صدمه وارد شود . اموال غیر منقول هم اموالی است که نمی توان آن را از جائی به جای دیگر منتقل کرد به گونه ایکه مال یا محل استقرارش صدمه نبیند . مثلا پول یا طلا یا سکه یا خودرو همه اموال منقول هستند در حالیکه منزل یا باغ اموال غیر منقول هستند .


3- اگر در زمینه احکام اداره کار می خواهید حکم توقیف اموال بگیرید زمانی می توانید این کار را انجام دهید که حکم قطعی شده باشد . بنابراین اگر حکم مربوط به هیات تشخیص باشد نباید طرفتان به آن اعتراض کرده باشد و اگر مربوطه به هیات حل اختلاف باشد که دیگر قطعی است . شکایت به دیوان عدالت اداری مانع اجرای حکم نمی گردد مگر اینکه بتوان دستور موقت عدم اجرای حکم را گرفت که این کار هم به سادگی امکانپذیر نیست . در زمینه دیه هم وقتی حکم قطعی می گردد که شخصی که می خواهید از وی دیه بگیرید (با این فرض که به هردلیلی بیمه دیه ندهد) بر روی حکم دادگاه بدوی اعتراض نکرده باشد و البته اگر حکم دادگاه تجدید نظر باشد که رای قطعی است .


4- بعد از اینکه رای قطعی شد اینگونه نیست که دادگاه خود شروع به توقیف اموال کسی که محکوم شده است بکند . بلکه مدعی ابتدا باید با توجه به حکمی که در دست دارد تقاضای صدور اجرائیه نماید . بعد از صدور اجرائیه ، کسی که محکوم شده است 10 روز زمان دارد تا مبلغ مورد نظر را پرداخت کند و اگر در 10 روز این کار را انجام نداد  مدعی می تواند اموال منقول و یا غیر منقول وی را شناسائی نماید و با معرفی آن به دادگاه تقاضای توقیف اموال کند که این کار توسط ماموران اجرائیات دادگستری انجام می گردد . در بحث های بیمه ای نیز سازمان تامین اجتماعی پس از طی مراحلی ، موضوع را طبق ماده 50 قانون تامین اجتماعی به واحد اجرائیات خود ارجاع می دهد و این واحد کار توقیف اموال را به صورت مستقیم و یا با هماهنگی با ارگان های دیگر مثل راهنمائی و رانندگی انجام می دهد .


5- اگر اموال شناسائی شده منقول باشد از آنها صورت برداری می شود و این اموال باید در همان مکانی که صورت برداری شده است باقی بماند مگر اینکه به دلایل حفاظتی مجبور شوند آن ها را به جائی منتقل نمایند . برای انتقال اموال توافق طرفین ضروری است و اگر توافق حاصل نشد نظر مامور اجرا مهم است . اگر شخص دیگری نسبت به اموال فوق ادعای مالکیت داشته باشد باید اظهارات وی توسط مامور اجرا ثبت گردد . تمام اموالی که در خانه محکوم موجود است قانونا جزء اموال وی محسوب می شود و  می توان آنها را برای فروش توقیف کرد مانند فرش یا اموال موجود در گاوصندوق . اما اگر کسی نسبت به آنها ادعایی داشته باشد مانند اینکه  خودروی موجود در پارکینگ برای شخص دیگری باشد باید ادعای خود را با مدرک مکتوب ثابت نماید و در صورت اثبات دیگر نمی توان آنها را توقیف نمود . در پایان کار صورتجلسه موارد توقیفی باید به امضای طرفین برسد .


6- اما اگر بخواهیم اموال غیر منقول را توقیف کنیم از جهاتی کار ساده تر است و از جهاتی کار سخت تر است . از این جهت کار ساده تر است که در صورتیکه مال مورد نظر ثبت شده باشد با استعلام از اداره ثبت اسناد منطقه مربوطه ، این موضوع مشخص می شود و می توان بازداشت آن را در دفتر املاک ثبت نمود و از آن جهت سخت است که استفاده از این ملک برای گرفتن طلب به خصوص در دعاوی اداره کار و تامین اجتماعی که مبالغ زیاد بالا نیست به سادگی نیست و سختی های خاص خود را دارد . اگر هم مال ثبت نشده باشد باید ثابت کرد که محکوم مالک آن است که این هم فرآیندی طولانی است . استفاده از عواید اموال غیر منقول هم  روشی دیگر است که گرفتن طلب از این طریق طولانی می باشد و مدعی باید با آن موافقت نماید .


7- یکسری اموال هستند که در اجرای قانون قابل توقیف نیستند زیرا باعث سخت شدن زندگی برای محکوم و خانواده وی می شود و این موضوع از مستثنیات دین است که در قانون به خوبی آمده است . مستثنیات دین مواردی است که به حکم قانون نمی توان آنها را توقیف نمود . یکسری از مصتثنیات دین عبارت است از مسکن محکوم و خانواده وی ، وسیله نقلیه در صورتیکه مورد نیاز شدید باشد ، اثاثیه ضروری خانه ، آذوقه موجود به قدر احتیاج ، کثب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق !! ، ابزار کار کسبه ، پیشه وران و کشاورزان و ...

جدیدتر قدیمی تر