شرایط انتقال سابقه بیمه بین صندوق های بیمه ای

 1- سوال : چگونه می توان سوابق بیمه تامین اجتماعی را به دیگر صندوق ها انتقال داد ؟ برای آنکه این کار را انجام دهیم چند مرحله باید طی شود که به صورت خلاصه اعلام می گردد :


  • محل خدمت جدید افراد ، خود شخص ، وکیل یا وراث قانونی باید درخواست انتقال سوابق را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند . 
  • پرونده توسط شعب تامین اجتماعی بررسی می شود تا دلایل خروج فرد از پوشش تامین اجتماعی مشخص گردد و انتقال بلامانع تشخیص داده شود . 
  • مبلغ قابل انتقال براساس تعداد ماه های پرداخت حق بیمه و آخرین دستمزد مشمول حق بیمه محاسبه شده و با کسر سهم درمان به حساب صندوق مربوطه واریز می گردد . 

2- سوال : آیا در مورد بیمه های حرف و مشاغل آزاد که سهم درمان از بیمه شده کسر نمی گردد هنگام انتقال حق بیمه به سایر صندوق ها مبلغی بابت حق درمان کسر می گردد ؟ : پاسخ منفی است . در بیمه هایی مانند بیمه های حرف و مشاغل آزاد و انواعی دیگر از بیمه ها که حق درمان پرداخت نشده است چیزی نیز به این عنوان از حق بیمه انتقالی کسر نمی گردد .


3- سوال : اگر سابقه بیمه مان در چند شعبه تامین اجتماعی باشد از طریق کدامیک باید اقدام کنیم ؟ پاسخ : باید به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه کرده و از آن طریق اقدام نمائید . وظیفه جمع آوری سوابق و محاسبه مبلغ انتقال بر عهده آخرین شعبه ای است که در آن حق بیمه پرداخت کرده اید .


4- سوال : در صورتیکه کارمندی در ارگانی به صورت شرکتی یا قراردادی یا پیمانکاری یا به هر نحو دیگری مشغول به کار باشد و مشمول قانون تامین اجتماعی بوده و حق بیمه اش از طرف ارگان مربوطه به شعب سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد در صورت تغییر وضعیت استخدامی و مشمول شدن در صندوق بازنشستگی کشوری و یا دیگر صندوق های بازنشستگی غیر از تامین اجتماعی ، آیا باید پیگیر انتقال حق بیمه اش به ارگان مربوطه باشد ؟ پاسخ : طبق توافقنامه ای که در سال 1367 بین صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری صورت پذیرفت حق بیمه کارکنان تغییر وضعیت یافته وزارتخانه ها ، سازمان ها و ارگان های دولتی و شهرداری ها به صورت یکجا محاسبه شده و به حساب صندوق بازنشستگی مربوطه انتقال می یابد . وظیفه این کار بر عهده صندوق بازنشستگی ثانی می باشد و ارتباطی به بیمه شده ندارد .


5- سوال : آیا می توان سوابق صندوق روستائیان و عشایر را به صندوق تامین اجتماعی منتقل کرد ؟ پاسخ این سوال مثبت است . مبلغ حق بیمه انتقالی آخرین حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی است . توجه داشته باشید که برای اینکه بتوان حق بیمه را به این صندوق انتقال داد باید در زمان فعلی بیمه شده این سازمان بود. براین اساس آخرین حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در صندوق تامین اجتماعی محاسبه شده و در تعداد ماههای پرداخت حق بیمه در صندوق روستائیان ضرب می گردد و از نتیجه حاصله ، 18 درصد آن به صندوق تامین اجتماعی انتقال می یابد .


6- سوال : نزدیک به 10 سال سابقه بیمه دارم که مربوط به کار در یک کارگاه خصوصی است . چون شرکت ما در آن زمان جزء شرکت های دارای معافیت حق بیمه کارفرما بود (به علت تولیدی بودن) ، تنها 7 درصد حق بیمه را پرداخت می کردیم . حالا مسئولین یگان خدمتی ام در ارتش جمهوری اسلامی ، انتقال سوابق نامبرده را نمی پذیرند و می گویند چون سابقه مذکور دولتی نبوده است قابل انتقال نیست ؟! آیا چنین قانونی وجود دارد ؟ خواهشمند است جواب سوال من را بدهید ؟ پاسخ : درصد پرداختی حق بیمه شما در این زمینه اهمیتی ندارد. مبلغی که بابت انتقال سابقه بیمه از طرف تامین اجتماعی باید به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت گردد براساس آخرین حقوق و دستمزد فعلی تان در ارتش جمهری اسلامی محاسبه شده و از تامین اجتماعی دریافت می گردد . مبنای محاسبه مبلغ انتقالی 18 درصد بوده و در ست است که شما صرفا 7 درصد حق بیمه را پرداخته اید ولی مابقی حق بیمه از طریق تامین اجتماعی در مدت ها قبل محاسبه شده و جزء دیون دولت به تامین اجتماعی قرار گرفته است .


7- سوال : در صورتیکه بخواهیم سوابق بیمه ای خود را از صندوقی دیگر به صندوق تامین اجتماعی منتقل کنیم آیا می توان مبلغ مربوطه را که ممکن است خیلی زیاد هم باشد قسط بندی نمود ؟ پاسخ : بله می توان این کار را انجام داد . تعداد اقساط معادل عدد سنوات خدمت انتقال یافته می باشد . امکان قسط بندی مبلغ مذکور تا 30 قسط وجود دارد به شرطی که مورد موافقت مشترک مسئول امور فنی بیمه شدگان و رئیس واحد اجرایی ذیربط گردد .


8- سوال : آیا امکان انتقال حق بیمه های پرداختی به سازمان تامین اجتماعی به بیمه های عمر و زندگی بیمه های تجاری وجود دارد ؟ پاسخ : متاسفانه جواب این سوال منفی است . طبق مقررات تصویب شده تنها انتقال حق بیمه بین صندوق های بیمه های اجتماعی مثل سازمان تامین اجتماعی ، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) ، صندوق بیمه روستائیان و عشایر ، سازمان بازنشستگی کشوری ، صندوق بازنشستگی شرکت نفت ، صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق های مشابه وجود دارد و به هیچ وجه نمی توان سوابق بیمه این صندوق ها را به سوابق بیمه های عمر و زندگی ، عمور و حوادث و هر نوع بیمه دیگری در بیمه های تجاری منتقل کرد . انتقال برعکس از بیمه های تجاری به این بیمه ها نیز امکانپذیر نیست .


9- متاسفانه سوابق بیمه ای بنده به علت عدم پاسخگویی مناسب سازمان بازنشستگی کشوری به تامین اجتماعی منتقل نشد و من هم اکنون که مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی هستم نمی توانم از سوابق نامبرده استفاده کنم . آیا اکنون امکان پیگیری این موضوع وجود دارد ؟ بله می توانید و سازمان تامین اجتماعی هم معمولا با زدن حکم اصلاحی میزان پرداختی به شما را اصلاح می نماید. اگر مسئولان سازمان بازنشستگی کشوری در این زمینه با شما همکاری نکردند می توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و با گرفتن حکم از آن دیوان محترم ، سازمان بازنشستگی کشوری را ملزم به پرداخت و انتقال مبلغ حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی کنید و البته مابقی را نیز خود پرداخت نمایید . 

جدیدتر قدیمی تر