هزینه بیمه تکمیلی چقدر است؟

 1- آنقدر هزینه های درمانی بالاست که هر بیمه پایه ای داشته باشید در مقابل این مبالغ بالا کاری از پیش نخواهید برد ! پرداخت هزینه های بالای دندانپزشکی ، اکوی قلب ، سونوگرافی ، جراحی قلب ، یو دی اس ، آزمایش های بالینی مختلف ، گرافی های متنوع و ... ممکن است بدون داشتن بیمه تکمیلی برای شما کمرشکن به نظر برسد . البته خیلی ها هم اعتقاد دارند داشتن بیمه های مکمل با وضعیت فعلی این بیمه ها و داشتن دوره انتظار و مواردی از این قبیل به صرفه نیست ! به نظر شما بهترین کار چیست ؟ بهتر است این مقاله را بخوانیم تا بتوانیم بهترین کار ممکن را انجام دهیم ؟!


2- هزینه ای که بخواهید ماهانه برای بیمه تکمیلی درمان پرداخت کنید نهایتا نفری 50 هزار تومان در ماه می باشد ! با همین 50 هزار تومان می توانید سالانه تا مبلغی بیش از 10 میلیون تومان هزینه های درمانی تان را از طریق بیمه تکمیلی انجام دهید ! در نمونه های جدیدی که از طریق شرکت های بیمه ای مختلف ارائه شده است یکسری از خدمات دندانپزشکی هم دیده شده است ! شاید یکی از مهمترین خصوصیاتی که بیمه های مکمل درمان دارند این است که توسط بیمارستان های خصوصی نیز مورد قبول واقع می شوند ! اکثر سازمان های بزرگ سعی کرده اند برای رفاه حال پرسنل خود با شرکت های بیمه ای مختلف که خدمات درمان تکمیلی ارائه می کنند قرارداد ببندند . وزارت آموزش و پرورش ، نیروهای مسلح ، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی مثال هایی از این ارگان ها هستند که سعی کرده اند برای پرسنل ، بیمه شدگان ، بازنشستگان و مستمری بگیران خود خدمات بیمه مکمل در نظر بگیرند .


3- فرهنگیان تحت پوشش بیمه مکمل ماهیانه 18 هزار تومان حق بیمه برای بیمه مکمل پرداخت می کنند . در مورد بیماری های صعب العلاج یا بیماری های خاص 90 تا 100 درصد هزینه درمان توسط بیمه مکمل پرداخت می گردد . در بسیاری از موارد نه دوره انتظاری برای این خدمات تعریف شده است و نه سقفی برای پرداخت مبلغ مشخص شده است ! بیمه ای که معمولا وزارت آموزش و پرورش با آن قرارداد می بندد بیمه آتیه سازان حافظ است ! البته تلاشهایی صورت پذیرفته بود که این بیمه به بیمه معلم تغییر پیدا کند ولی فعلا همان بیمه آتیه سازان حافظ است ! معمولا هزینه انواع عمل های بیمارستانی مانند پیوند کبد ، جراحی قلب ، پیوند مغز استخوان بدون در نظر گرفتن سقف مطابق با تعرفه ها پرداخت می شود ! اگر ویزیت پزشک عمومی ، متخصص و فوق تخصص در دفترچه بیمه پایه نوشته شود نیز پرداخت می شود . هزینه آمبولانش داخل شهر تا میزان 70 هزار تومان و خارج شهر تا میزان 120 هزار تومان توسط این بیمه پرداخت می گردد ! عمل های لیزیک فرهنگیان ، عینک های طبی و البته هزینه زایمان تا سقف 1 میلیون تومان توسط این بیمه پوشش داده می شود ! اما خدمات دندانپزشکی معمولا در این بیمه جایگاهی ندارد و مورد پشتیبانی قرار نمی گیرد ؟! همان مبلغی که برای بیمه شدن مکمل افراد دریافت می گردد برای بیمه شدن هر کدام از اعضای خانواده نیزدریافت می گردد !


4- البته تمامی این خدمات برای فرهنگیان شاغل است و فرهنگیان بازنشسته تا این حد مورد پشتیبانی قرار نمی گیرند . علت هم کاملا مشخص است ؟ سن افراد که بالا می رود نیازهای درمان بیشتری پیدا می کنند و طبیعی است که بیمه های مکمل با این مبالغی که می گیرند نمی توانند اینگونه هزینه ها را برای افراد مسن مورد پشتیبانی قرار دهند ! شاید بهتر بود که بیمه های شاغلان و بازنشستگان به صورت مشابه مورد پشتیبانی قرار می گرفت و این تفاوت وجود نداشت ! بازنشستگان باید بین 15 تا 40 هزار تومان برای بیمه شدن پرداختی داشته باشند ! خدمات درمانی که به بازنشستگان داده می شود معمولا سقف ریالی نیز دارند ! سقف خدمات درمانی عمومی سالیانه 8 میلیون تومان و خصوصی 15 میلیون تومان می باشد !


5- پای بیمه تامین اجتماعی که به میان می آید بحث های فراوانی ایجاد می شود و در این دولت تغییرات زیادی در زمینه بیمه های مکمل تامین اجتماعی رخ داده است ! یعنی کسانی که بیمه تامین اجتماعی داشتند نمی توانستند از اکثر بیمه های تکمیلی درمان استفاده کنند مگر اینکه از بیمه های انفرادی و یا خانوادگی استفاده کنند که هزینه های زیاد و خدمات ناچیز داشت ! در زمینه کارگاه ها و ارگان هایی که بیمه پایه آنها بیمه تامین اجتماعی بود تنها در صورتی خدمات قابل قبول درمانی مکمل داده می شد که تعداد پرسنل سازمان بیش از 50 نفر بود و البته اگر این تعداد بیشتر از 250 نفر بود که خدمات کیفیت بالاتری می یافت ! اما سازمان تامین اجتماعی طی قرادادی که امسال با بیمه آتیه سازان حافظ منعقد کرد موفق شد خدمات بیمه های درمانی تکمیلی را برای کارگاه های با پرسنل کمتر از 50 نفر نیز ارائه کند ! این طرح از دی ماه سال 1396 اجرا می گردد ! البته این فقط بیمه آتیه سازان حافظ نیست که در این زمینه با بیمه شدگان تامین اجتماعی همکاری می کند ! بیمه رازی به عنوان مثال با شرکت مترو قرارداد دارد ! پرسنل شرکت مترو همگی بیمه تامین اجتماعی هستند و با پرداخت ماهیانه 35 هزار تومان به ازاء هر نفر خدمات خوبی از بیمه رازی دریافت می کنند !


6- معمولا شرکت بیمه رازی حدود 30 درصد هزینه خدمات درمانی را پرداخت می کند ! بیمه رازی هزینه های بستری ، جراحی ، شیمی درمانی ، رادیوتراپی ، آنژیوگرافی قلب ، گامانایف و انواع سنگ شکن در بیمارستان و مراکز جراحی سرپایی ، هزینه های مربوط به آمبولانس و عینک را پرداخت می کند ! به عنوان مثال برای همین کارکنان مترو سالیانه تا 2 میلیون تومان برای جبران هزینه های دندانپزشکی و تا 20 میلیون تومان برای جبران هزینه جراحی عمل قلب پرداخت می کند . 75 درصد هزینه های زایمان را هم بیمه تکمیلی می دهد . یکی از کارمندان تعریف می کرد که بابت هزینه زایمان که حدود 4 میلیون تومان می شد 3 میلیون تومان توسط بیمه تکمیلی و 600 هزار تومان توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت شد و تنها 400 هزار تومان از جیب مبارک پرداخت نمود !


7- شرکت های محدودی حاضرند با داشتن بیمه تامین اجتماعی شما را به صورت خانوادگی بیمه مکمل کنند ! بیمه های ملت ، دانا ، SOS و پارسیان جزء این شرکت ها می باشند . بیمه هایی مثل بیمه دانا با هزینه سالیانه ای بین 220 هزار تومان تا 450 هزار تومان شما را بیمه مکمل می کنند مشروط بر اینکه سرپرست یک خانواده حداقل 4 نفره باشید و تمامی اعضای خانواده را هم بیمه کنید ! در بیمه هایی که به این صورت بسته می شود معمولا هزینه های دندانپزشکی به هیج وجه پوشش داده نمی شود ! اگر بازنشسته باشید و بخواهید به صورت شخصی بیمه مکمل بگیرید باید هزینه ای بین 30 تا 50 هزار تومان ماهیانه پرداخت کنید و البته بسیاری از مشکلات درمانی در بیمه های مکمل فردی و خانوادگی پوشش داده نمی شود ! سقف تمام خدمات درمانی که به یک بازنشسته تامین اجتماعی در سال داده می شود 10 میلیون تومان است و این 10 میلیون تومان تمامی انواع پوشش ها را مجموعا شامل می شود : از جراحی قلب بگیر تا هزینه های آزمایشگاهی ! معمولا 90 درصد هزینه های ازمایشگاه و اکوی قلب و موارد مشابه که عمومیت کمتری دارند تحت پوشش قرار می گیرد اما هزینه های ویزیت  پزشکان عمومی و متخصص معمولا پوشش داده نمی شوند مگر اینکه ویزیت ها در درمانگاه های دارای قرارداد با سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته گرفته باشد .


8- سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز با بعضی از شرکت های بیمه در زمینه بیمه های تکمیلی قرارداد امضاء کرده است ! البته تنوع شرکت هایی که این سازمان با آنها قرارداد می بندد در مقایسه با ارگان های دیگر کمتر می باشد ! معمولا برای بیمه درمان تکمیلی برای هر نفر به نرخ امسال باید حداقل 20 هزار تومان ماهیانه پرداخت نمود ! یکی از تفاوت هایی که نیروهای مسلح با دیگر ارگان ها دارد این است که امکان بیمه کردن افراد مانند برادر ، خواهر ، عروس ، نوه و تمامی افرد درجه 2 را نیز فراهم می سازد ! البته مبلغی که بابت بیمه این افراد پرداخت می گردد حتی تا 80 هزار تومان در ماه نیز افزایش می یابد ! بیمه کوثر یکی از بیمه هایی است که با نیروهای مسلح قرارداد دارد ! حتی بدون پرداخت مبلغ اولیه و تنها با بستن قرارداد در این بیمه می توانید تحت پوشش قرار بگیرید ؟! بیمه های تکمیلی درمان نیروهای مسلح بهترین بیمه از نظر جبران هزینه های دندانپزشکی می باشند ! هزینه های عصب کشی و روکش نیز توسط بیمه کوثر به خانواده نیروهای مسلح پرداخت می گردد به گونه ایکه آنها تنها 7 تا 12 درصد هزینه های دندانپزشکی را می پردازند ! البته هزینه کاشت دندان یا ایمپلنت توسط بیمه کوثر پرداخت نمی گردد ! مگر اینکه جانباز باشید یا بیماری های خاص دهانی داشته باشید ! هزینه درمانی بیماران خاص و صعب العلاج توسط این بیمه به خوبی پرداخت می گردد ! هزینه های درمانی در بخش خصوصی نیز تا حد مشخصی معمولا 30 درصد توسط این بیمه پرداخت می گردد !

جدیدتر قدیمی تر