مستمری بازماندگان نیروهای مسلح

 1- در زمینه بیمه نیروهای مسلح سوالات زیادی پرسیده می شود و معمولا این سوالات بدون جواب باقی می مانند . علت بدون جواب ماندن اینگونه سوالات این است که معمولا اکثر کارشناسانیکه در سایت های مختلف به عنوان مشاور در این زمینه فعالیت می کنند معمولا سوالات حوزه تامین اجتماعی با بیمه سلامت را پاسخ می گویند و کمتر کارشناسی در این زمینه وجود دارد که سوالات حوزه نیروهای مسلح را پاسخ گوید . به حول و قوه الهی تلاش می کنیم در این سایت پاسخگوی سوالات این عزیزان نیز باشیم . پس با ما همراه باشید .


2- هزیه بیمه کردن پدر و مادر در ارتش چقدر است ؟ پدر و مادر در بیمه نیروهای مسلح در درجه دوم وابستگی به بیمه شده اصلی هستند و تعرفه هزینه درمانی آنها کمی بیشتر از درجه اول است . کلا کسانی که می توانند به واسطه پرسنل نیروهای مسلح از خدمات درمانی پایه و تکمیلی استفاده کنند به شرح زیر می باشند :


  • بیمه شده در جه 1 : سرپرست ، همسر و سه فرزند 
  • بیمه شده درجه 2  : فرزند چهارم به بعد کارکنان ذکور ، پدر و مادر ، برادر و خواهر ، نوه ، همسر و فرزندان کارکنان اناث 

برای محاسبه حق بیمه پایه و حق بیمه تکمیلی به این صفحه رفته و با وارد کردن اطلاعات حقوقی ، مبلغ مربوط به بیمه پایه و بیمه مکمل برای تمام افراد درجه 1 و درجه 2 را بدست آورید . 


3- مادر من مستمری بگیر نیروهای مسلح (ارتش) می باشد . آیا من که الان 21 سالم است و دانشجو می باشم می توان از دفترچه درمانی نیروهای مسلح استفاده کنم ؟ بله شما با دادن درخواست توسط مادرتان به کارگزاری های بیمه نیروهای مسلح می توانید از بیمه مزبور تا پایان دوران تحصیل به راحتی استفاده کنید . البته چون بیمه شده درجه 2 می باشید کمی تعرفه خدمات درمانی بیشتر شده و از مستمری مادرتان کم می شود .


4- هزینه تبدیل بیمه نیروهای مسلح به تامین اجتماعی چقدر است ؟ من 10 سال سابقه دارم و می خواهم اگر حدودی هم شده مبلغ مذکور را برای من محاسبه نمائید ؟ بستگی به آخرین حقوقی که در بیمه نیروهای مسلح گرفته اید و یا آخرین حقوقی که در کارگاه مشمول تامین اجتماعی گرفته اید دارد . البته دقت کنید نمی توانید به صورت صوری در کارگاهی با میزان حق بیمه کم از حقوق کم کار کنید تا این مرحله را پشت سر بگذارید و معمولا این موارد با بازرسی های تامین اجتماعی رد می گردد . به هر حال یکی از 2 حقوق که بیشتر می باشد انتخاب شده و 18 درصد آن محاسبه می گردد و در تعداد ماههایی که می خواهید سابقه آن را به سازمان تامین اجتماعی منتقل کنید ضرب می گردد تا مبلغ نهایی بدست آید .


5- نحوه تقسیم مستمری بازنشستگی نیروهای مسلح بین وراث چگونه است ؟ نکته مهم این است که مستمری بازنشسته یا فرد شاغل نیروهای مسلح به طور کامل به بازماندگانش پرداخت می شود مگر اینکه بازمانده مشخصی نداشته باشد . نحوه تقسیم به این صورت است که به همسر متوفی 50 درصد ، به فرزندان هر کدام 25 درصد و به پدر و مادر در صورتیکه تحت تکفل باشند هر کدام 20 درصد تعلق می گیرد . البته فرزندان باید شرایط تحت تکفل قرار گرفتن را داشته باشند . اگر مجموع درصدهای فوق از 100 درصد بیشتر شود به نسبت کاهش می یابد .


6- در حین انجام خدمت سربازی دچار حادثه شدم و نقص عضو پیدا کردم ؟ چه مزایایی به من تعلق می گیرد ؟ آیا جانباز محسوب می شوم ؟ آیا غرامت به من تعلق می گیرد ؟ در صورتیکه در زمان خدمت نقص عضو و معلولیت پیدا کنید که مرتبط با خدمت سربازی باشد با توجه به درصدی که توسط کمیسیون پزشکی مربوطه برای شما تعیین می شود می توانید از غرامت نقص عضو استغاده کنید . جانباز محسوب نمی شوید بلکه معلول حین خدمت محسوب می شوید . تنها در صورتیکه ازکارافتاده شوید به شما مستمری تعلق می گیرد و در باقی شرایط نه !


7- آیا به بسیجی که کارت فعال دارد بیمه نیروهای مسلح تعلق می گیرد ؟ نه متاسفانه . اگر منظورتان از بیمه ، سابقه بیمه در نیروهای مسلح است ، نه چنین چیزی تعلق نمی گیرد . اگر هم منظورتان خدمات درمانی است می توانید از بیمه موسسه تامین درمان بسیجیان که با بیمه های تجاری قرارداد بسته است استفاده کنید .


8- چه مدارکی برای گرفتن مستمری بازنشستگان فوت شده نیروهای مسلح مورد نیاز است ؟  برای برقراری مستمری فوق ، دیگر چندان مدرک خاصی مورد نیاز نیست . با ثبت اطلاعات فوت ایشان در سامانه ثبت احوال ، حساب حقوق و مستمری برای بازمانده ایشان باز می شود و مستمری و حتی هزینه کفن و دفن به آن حساب ریخته می شود . برای اطلاع از شماره حساب خود به همراه کارت ملی به دفاتر خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مراجعه فرمایید .


9- زمان شروع تعهدات سازمان بیمه نیروهای مسلح ، برای بیمه شدگان اصلی و قطعی چه زمانی می باشد ؟ زمان شروع تعهدات سازمان برای سرپرست و بیمه شده اصلی از زمان استخدام ، برای همسر از زمان ازدواج و برای فرزندان از زمان تولد و برای پدر و مادر و خواهر و برادر سرپرست از زمان ارائه مدارک می باشد . اگر زمان تولد فرزندان یا ازدواج ، قبل از استخدام سرپرست باشد زمان شروع تعهدات از زمان استخدام سرپرست محاسبه می گردد .


10- نحوه محاسبه و پرداخت حق اولاد در بیمه نیروهای مسلح چگونه است ؟  حق اولاد مبلغی است معادل 210 برابر ضریب ریالی سالیانه که به شاغلان ، بازنشستگان ، مستمری بگیران و سربازان وظیف دارای فرزند پرداخت می شود . این مبلغ به تمامی فرزندان پرداخت می گردد و محدودیتی از نظر تعداد فرزندان وجود ندارد ، صرفا باید تحت تکفل سرپرست باشند .


11- نحوه محاسبه و پرداخت حق تاهل چگونه است ؟ حق تاهل مبلغی معادل 810 برابر ضریب ریالی سالیانه می باشد که به شاغلان ، بازنشستگان ، هسران بازنشسته متوفی و سربازان وظیفه دارای همسر پرداخت می گردد .

جدیدتر قدیمی تر