دریافت دیه از بیمه مسئولیت مدنی

 1- سوال : در یک تصادف رانندگی که ماه پیش برای من پیش آمد ، خودم هم مجروح شدم و البته مقصر بودم . می خواستم ببینم به من دیه یا خسارت بدنی تعلق می گیرد و اگر تعلق می گیرد از کجا باید پیگیری نمایم ؟ پاسخ : طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث در صورتیکه راننده و مقصر حادثه باشید تنها اگر خدای ناکرده فوت شده باشید و یا نقص عضو پیدا کرده باشید می توانید از بیمه شخص ثالث خودتان غرامت دریافت کنید و در غیر این صورت چیزی به شما تعلق نمی گیرد . ضمنا هزینه درمانی هم براساس قوانین جدید پرداخت نمی گردد زیرا بیمه ها مدت ها قبل موظف شده اند که 10 درصد حق بیمه دریافتی را به حساب وزارت بهداشت بابت چنین حوادثی پرداخت کنند و دیگر چیزی به شما پرداخت نمی کنند .


2- سوال : با سلام و عرض تشکر . میخواستم بدانم آیا نظریه اول پزشکی قانونی در صدور درصد دیه تاثیر دارد و یا اینکه صرفا نظریه آخر مهم است . ضمنا میزان دیه سائیدگی التیام یافته (حارصه) ساق پای راست و پیشانی و بینی و ساعد دست راست چقدر می شود ؟ پاسخ : دادگاه با توجه به تمامی نظریه ها میزان دیه را مشخص می کند مگر برای اینکه ببیند جراحت مشخص شده در معاینه های ابتدائی ، درمان شده است یا نه و یا اینکه بدون عیب درمان شده است یا با عیب ؟ ضمنا جراحت حارصه اگر در پیشانی و بینی اتفاق بیفتد 1درصد دیه کامل دارد که به نرخ سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود و اگر در ساق پا و یا ساعد دست اتفاق بیفتد 0.5 درصد دیه کامل دارد که به نرخ سال 1396 معادل 1 میلیون و 50 هزار تومان دیه می شود .


3- سوال : برادر بنده در در حال عبور از خیابان به صورت پیاده بوده اند که با یک موتور سیکلت تصادف می کنند و در اثر این تصادف صدمات زیر به ایشان وارد می شود : پارگی طحال ، صدمات کلیه ، کبد ،ششها و شکستگی لگن . با توجه به اینکه راننده موتور سیکلت دارای گواهینامه نمی باشد خواهشمند است بنده را در خصوص چگونگی دریافت حق و حقوق قانونی برادرم راهنمائی فرمائید ؟ پاسخ : با توجه به اینکه ایشان گواهینامه ندارند در صورتیکه بیمه نامه شخص ثالث داشته باشند می توان از محل بیمه شخص ثالث ایشان خسارت خود را دریافت کنید و سپس بیمه با توجه به اخذ ضمانت های لازم  از ایشان به صورت قسطی مبلغ پرداختی را  مسترد می نماید . اما اگر ایشان بیمه نامه نداشته باشند نیز مرجع پرداخت دیه ، صندوق تامین خسارات بدنی می باشد که بعد از اخذ وثیقه کافی از ایشان ، مبلغ دیه را پرداخت می کند . ضمنا ایشان باید ابتدا با نامه کلانتری یا مرجع قضایی به پزشکی قانونی مراجعه کرده و پس از اخذ نظریه پزشکی قانونی برای تعیین میزان دیه به دادگاه مراجعه نمایند .


4- سوال : من یک خودروی پژو 206 دارم و در حالیکه چند روز قبل در حالیکه در کنار خیابان پارک کرده بودم و برای کاری به مغازه ای در آن اطراف رفته بودم ، خودروی پرایدی از عقب با من تصادف کرد . به شرکت بیمه ... مراجعه کردیم و کارشناس مربوطه با کندن یک کوپن بیمه خسارت را بسیار ناچیز و کم محاسبه کرد و گفتم بروید پیش فلان آشنای من تا ماشین تان را تعمیر کند . سوال من این است که فرضا آیا قیمت چراغ نو را باید نصف قیمت نمایندگی به من بدهند ؟ بعد از این همه دوندگی ؟ قیمت ماشین من که بعد از تصادف کاهش پیدا کرده است را چه کسی جبران می کند ؟ پاسخ : بهتر است در هنگام دریافت چک بیمه برگه رضایت را پر ننمائید و سپس با مراجعه به هیات حل اختلاف و درخواست بررسی موضوع توسط کارشناس رسمی بر علیه شرکت بیمه و مقصر حادثه اقامه دعوی نمائید . ضمنا افت قیمت را شرکت بیمه مطلقا قبول نمی کند و باید از طریق هیات حل اختلاف بر علیه مقصر حادثه اقامه دعوی نمائید .


5- سوال : بنده با یک موتورسوار تصادف کرده ام و هر دو پای ایشان شکسته است . ضمنا خودشان مقصر تشخیص داده شده اند . آیا ایشان می تواند از بیمه شخص ثالث بنده استفاده کنند ؟ پاسخ : نه نمی توانند . بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت افراد ثالثی است که خود مقصر حادثه نباشند . اگر ایشان بیمه داشته باشند و قطع عضو شده باشند می توانند از بیمه شخص ثالث خود برای این منظور استفاده کنند .


6- سوال : آیا پرداخت دیه از طرف بیمه مسئولیت مدنی پزشکان در مورد زن و مرد متفاوت است ؟ پاسخ : اگر دیه مربوط به تصادفات رانندگی نباشد تا 1/3 دیه کامل یک مرد در ماه عادی ، میزان دیه زن و مرد یکسان است و در صورتیکه بیشتر از 1/3 گردد دیه زن نصف می گردد . در تصادفات رانندگی طبق قوانین جدید دیه زن و مرد یکسان می باشد .

جدیدتر قدیمی تر