دریافت خسارت از بیمه بدنه

 1- فکر می کنم این مطلبی که می خواهم بنویسم مخاطب بسیار کمی داشته باشد . در جامعه ایکه بسیاری از خودروها به رغم اجبار پلیس و بالا بودن دیه و خطراتی که هر خودرو و راننده آن را تهدید می کند هنوز افراد زیادی بیمه شخص ثالث ندارند طبیعی است که صحبت از بیمه بدنه بیش از حد شیک به نظر می رسد . با این حال هر چه قیمت خودرو بالاتر برود و یا اینکه خورو هر چه جدیدتر باشد احتمال اینکه صاحب آن ، به خرید بیمه بدنه ترغیب شود بیشتر می گردد . هر چند از نظر خود من خودروهای بالای 100 میلیون تومان باید حتما بیمه بدنه هم داشته باشند تا در صورت حادثه اگر خودشان مقصر بودن زیاد آسیب مالی نبینند و اگر شخص دیگری مقصر بود آن بنده خدا خانه خراب نشود با این حال حتی خودروهای با قیمت هایی بیش از 200 و 300 میلیون تومان نیز بعضا بیمه بدنه ندارند . فرض کنید این خودروها با یک ماشین معمولی مثلا پراید که متعلق به اقشار ضعیف و یا متوسط جامعه است و یا اصلا با یک موتور تصادف کنند و طرف مقابل مقصر باشد ؟ در این حالت چه باید کرد ! مقصر تمام زندگیش نابود شود چون ما دوست داریم خودروی مدل بالا در خیابان های شلوغ شهر استفاده کنیم ؟ البته قانون جدیدی که مدتهاست اجرا می شود و بعضی مواقع هم نمی شود (قانون مملکت است ولی بارها مشاهده شده است در شوراهای حل اختلاف به آن عمل نمی کنند) باعث شده است مقصر حادثه تا حد مشخصی مسئول باشد (معادل دیه یک فرد در ماه حرام )  با این حال همین مبلغ هم از نظر من زیاد است ؟! بهترین کار این است که برای خودروهای نو حتی خودروهای معمولی موجود در بازار و خودروهای گرانقیمت بیمه بدنه تهیه گردد !


2- بعضی مواقع فکر می کنم که خرید بیمه بدنه مشابه خرید لپ تاپ است . کافی است یک برند لپ تاپ را که انتخاب کنید و در بازار به دنبال خرید آن بروید ، اگر مغازه مورد نظر آن برند و یا آن مدل را نداشته باشد  چنان عیب های آن را برایتان ردیف می کند که اصلا از کرده خود پشیمان  شوید ! در عوض به بهترین حالت ممکن و با انواع جملات دروغ و راست برندی که خودش می فروشد را تبلیغ می کند . معمولا چند مدت بعد از خرید و شاید در هنگام رویداد اولین حادثه هم پشیمان می شوید ! مهمترین اصل در خرید بیمه بدنه مشابه خرید لپ تاپ است . این که چقدر پول دارید ! با توجه به پولی که دارید می توانید خرید کنید ! متاسفانه چون قیمت ثابتی در این میان وجود ندارد هر شرکت بیمه ای هر چقدر هم دلش بخواهد تخفیف می دهد و یا اینکه به عنوان اشانتیون بیمه عمر و یا حتی بیمه شخص ثالث با تخفیف و یا کاملا رایگان این بیمه را به شما ارائه می کند . بنابراین اگر به دنبال بیمه بدنه مناسب می گردید شک نکنید که بعد از مدتی جستجو گیج و متحیر خواهید شد ! پس فقط این اصل کلیدی مملکت ما و شاید تمامی جهان را در هنگام خرید بیمه بدنه به یاد داشته باشید ؟ هر چقدر پول بدهید آش می خورید !


3- خسارات اصلی که شما می توانید در قبال آن از شرکت بیمه مورد نظرتان خسارت بگیرید محدود به موارد خاصی است . تازه این موارد خاص هم شرط ها و شروطی دارد و البته اگر بخواهید تمام حوادثی که ممکن است برای خودرویتان ایجاد گردد حدس زده و در قبال آن از بیمه بدنه استفاده کنید با توجه به کثرت این موارد در کشور ما بابت هر کدام باید هزینه جداگانه ای بدهید ! البته در این میان حق با شرکت های بیمه نیز هست ! در  کجای جهان اینقدر با میخ یا هر وسیله دیگر بر روی خودروهای نو خط می اندازند که در ایران این کار را می کنند ! یا در کجای جهان مردم اکثرا در داخل ساختمان پارکینگ ندارند و ماشین شان را در بیرون از خانه پارک می کنند تا احتمال سرقت آن بالا برود ! به هر حال خلاصه کنم خطرات اصلی که در بیمه بدنه به آن پرداخته می شود عبارت است از حوادث رانندگی ، آتش سوزی و سرقت . یعنی اگر یک بیمه بدنه بدون هیچ نوع آپشن خاصی بخرید در این سه سانحه از شما حمایت می شود . حالا به نظر شما خطرات فرعی چیست ؟ به نظر من که در کشور ما این خطرات بی نهایت می باشد با این حال می توان به سرقت لوازم جانبی خودرو ، هزینه توقف در پارکینگ ، بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله ، پاشیدن مایعات شیمیایی و اسید ، شکستن شیشه و مواردی که هر روز به این لیست اضافه می گردد و بابت آن باید مبالغ جداگانه ای پرداخت گردد !!


4- شاید مهمترین سوال این باشد که کلا بیمه بدنه در چه مواقعی خسارت شما را جبران می کند ؟ یکی از مهمترین موارد این است که در تصادفی که روی داده مقصر باشید و طبیعی است که از بیمه شخص ثالث طرف مقابل نمی توانید استفاده کنید ! دومین حالت این است که در تصادف روی داده مقصر نباشید ولی بیمه شخص ثالث طرف مقابل تمامی خسارت را جبران نکرده باشد ! در اینگونه مواقع مابقی خسارت را باید از طرف مقابل بگیرید (که معمولا همه همین کار را می کنند !) . با این حال ممکن است جوانمردانی پیدا شوند که بخواهند در این حالات از بیمه بدنه خود استفاده کنند که بیمه بدنه این موضوع را نیز پوشش می دهند . مورد سوم این است که راننده خودرو مقصر متواری گردد که البته طبق آنچه قانون مشخص کرده است دیگر نمی توان به صندوق خسارات بدنی مراجعه کرد و در این حالت تنها راهی که می ماند استفاده از بیمه بدنه است و آخرین حالت زمانی است که شما خودروی لوکس داشته باشید که طبیعی است هر خسارتی توسط بیمه شخص ثالث مقابل قابل پرداخت نیست و شما می توانید از بیمه بدنه تان استفاده کنید .


5- در هنگام پرداخت خسارت ما با دو نوع خسارت مواجه هستیم . خسارت کلی و خسارت جزئی . در صورتیکه طبق نظر کارشناس ارزیاب بیمه بدنه ، خسارت خودرو بیش از 70 درصد باشد خسارت در دسته خسارت های کلی قرار می گیرد . خسارت آتش سوزی کامل خودرو که دیگر قابل استفاده نباشد و سرقت خودرو نیز در دسته خسارت های کلی قرار می گیرد . در صورت پرداخت خسارت توسط بیمه به خودرویی که خسارت کلی دیده است دیگر هیچ نوع خسارتی بابت بیمه بدنه پرداخت نمی شود در حالیکه در خسارت های جزئی اینگونه نیست و صاحب خودرو می تواند دوباره برای جبران خسارات خود از بیمه بدنه استفاده  کند . چه خسارت جزئی باشد و یا کلی باشد معمولا درصد مشخصی به عنوان فرانشیز در نظر گرفته می شود که بعضا در میان شرکت های بیمه مختلف متفاوت عمل می شود هر چند دستورالعملی که توسط بیمه مرکزی در این زمینه تدوین شده است دقیق می باشد . به عنوان مثال فرانشیز سرقت خوردو 20 درصد قیمت آن و فرانشیز آتش سوزی 10 درصد قیمت آن است . یعنی در صورت روی دادن چنین حوادثی به ترتیب 20 و 10 درصد خسارت


6- این مقاله قسمت 2 هم دارد . آن را از دست ندهید !

جدیدتر قدیمی تر