مجازات رانندگی بدون گواهینامه

 1- رانندگی کردن بدون گواهینامه از آن مواردی است که با اینکه همه فکر می کنند به اندازه کافی در مورد آن اطلاعات دارند ولی واقعیت آن است که اکثرا اطلاعاتشان در این زمینه یا ناقص است  و یا اشتباه ! نکته جالب تر نیز این است که با اینکه فکر می کنیم کسی بدون گواهینامه جرات نمی کند رانندگی کند و یا این تعداد خیلی کم می باشد متاسفانه تعداد این افراد بسیار زیاد می باشد و درصد بالایی هم (بیشتر از درصد معمول) با آن تصادف می کنند . پس بیایید نکته به نکته و تلگرافی و البته بسیار کامل ، حالت های مختلف را بررسی کنیم .

2- مهمترین نکته این است که در تصادفات رانندگی صرف نداشتن گواهینامه باعث مقصر بودن شما نمی شود . یعنی قطعا اگر افسر مربوطه بخواهد می تواند شما را جریمه و یا اصطلاحا اعمال قانون کند اما این موضوع ربطی به مقصر بودن شما ندارد . پس اگر طرف شما مقصر باشد و حتی اگر شما گواهینامه نداشته باشید می توانید از بیمه شخص ثالث وی استفاده کنید و خسارتتان را بگیرید . یعنی قانونا بیمه خسارت شما را می دهد حتی اگر گواهینامه نداشته باشید هر چند بعضی بیمه ها ممکن است بابت این موضوع کمی اذیت تان کنند .

3- حالا فرض کنیم شما گواهینامه ندارید و با ماشین دیگری تصادف می کنید و مقصر هم هستید . در این حالت براساس ماده 6 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 87 شرکت بیمه موظف است دیه متعلقه به مصدوم یا حق اولیاء دم متوفی را بلافاصله پرداخت نموده و پس از آن می‌تواند نسبت به استرداد کل یا بخشی از آن توسط مراجع قضائی اقدام کند . درحال حاضر این ماده قانونی توسط اکثر شرکت‌های بیمه گر اجرا نمی‌شود و باز پرداخت دیه بصورت اقساط و با ارائه تضامین توسط راننده مقصر انجام می‌گیرد که این اقساط بعضا بسیار سنگین است. یعنی راننده مقصر چون گواهینامه نداشته است باید تمامی خسارت پرداختی را به بیمه بازپرداخت نماید و اگر این اقساط را پرداخت نکند تضمین به نفع شرکت بیمه ضبط می گردد. البته در صورتی که ثابت شود راننده بدون گواهینامه کمترین توانی برای پرداخت مبلغ مورد نظر ندارد می توان از طریق صندوق خسارات بدنی اقدام کرد . 

4- نکات مهم دیگری که باید توجه داشت این است که اولا : اگر اعتبار گواهینامه تمام شده باشد و گواهینامه تمدید نشده باشد به معنای نداشتن گواهینامه نیست هر چند جرایم مربوط به خود را نیز دارد . ثانیا : در صورتیکه در کلاس های آموزش رانندگی شرکت کرده باشید و در آزمون های عملی و تئوری قبول شده باشید و منتظر آمدن گواهینامه تان باشید تا زمانیکه گواهینامه تان صادر و در اختیارتان قرا نگرفته باشد به معنای نداشتن گواهینامه است . معمولا آنقدر ذوق و شوق در ابتدای کار زیاد است که رانندگان با گواهی آموزشگاه سوار خودرو می شوند و بارها پیش آمده است که در همان ابتدا تصادف می کنند (چون قطعا مهارت کمتری دارند) ! در این حالت عملا مانند راننده بدون گواهینامه با آنها برخورد می گردد ! این موضوع را به خاطر داشته باشید .

5- نکته دیگری که باید توجه داشت این است که طبق قانون در صورتیکه در یک تصادف راننده مقصر باشد در صورت نقص عضو و یا فوت می تواند از بیمه شخص ثالث برای پرداخت غرامت به وی و یا خانواده وی استفاده کرد.البته مدت ها در این زمینه بحث است که این غرامت به هر گونه آسیبی تعمیم یابد که تا به حال متاسفانه انجام نشده است !! اما اگر مقصر حادثه گواهینامه نداشته باشد حتی در صورت نقص عضو و یا فوت غرامتی به وی و یا خانواده وی تعلق نخواهد گرفت .

جدیدتر قدیمی تر